Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 en Kingston CF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 en Kingston CF

    Hallo, kan er mij iemand zeggen of de Kingston CF voldoende snel is om te gebruiken met de D70 of moet ik liever de High Speed kopen ?

    En is de High Speed qua snelheid te vergelijken met de Sandisk II ?

  • #2
    Re: Nikon D70 en Kingston CF

    Oorspronkelijk geplaatst door tucson2005
    Hallo, kan er mij iemand zeggen of de Kingston CF voldoende snel is om te gebruiken met de D70 of moet ik liever de High Speed kopen ?

    En is de High Speed qua snelheid te vergelijken met de Sandisk II ?
    Mocht dit je helpen : 'gewone' Sandisks werken perfect ; nog geen behoefte gehad aan extra snelheid.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 en Kingston CF

      Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
      Mocht dit je helpen : 'gewone' Sandisks werken perfect ; nog geen behoefte gehad aan extra snelheid.
      In mijn buurt kan ik "gewone" Kingston CF van 1 GB kopen voor 68 Euro, maar andere merken heeft hij niet. Ik denk niet dat ik voor die prijs Sandisk kan krijgen, tenzij ik on-line bestel. Dan loop ik het risico dat de zending nog eens "verloren" raakt in de post zoals hier wel meer gebeurt.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 en Kingston CF

        wanneer zou je die snellere kaarten ook effectief gebruiken stel je misschien eens die vraag. Trek je vaak foto's in raw in continous mode. Dan ga je met zo een trage 4 foto's achter elkaar kunnen trekken waar een hele snelle er 6 gaat halen. Trek je altijd in jpeg haal je in beide gevallen meer foto's aan 1 stuk. Indien je zoiets maar enkele keren per jaar doet is het het prijsverschil waarschijnlijk niet waard.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 en Kingston CF

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          wanneer zou je die snellere kaarten ook effectief gebruiken stel je misschien eens die vraag. Trek je vaak foto's in raw in continous mode. Dan ga je met zo een trage 4 foto's achter elkaar kunnen trekken waar een hele snelle er 6 gaat halen. Trek je altijd in jpeg haal je in beide gevallen meer foto's aan 1 stuk. Indien je zoiets maar enkele keren per jaar doet is het het prijsverschil waarschijnlijk niet waard.
          Tot nu toe trek ik enkel jpeg, als ik wat minder groen achter mijn oren ben zal ik
          wel eens raw proberen
          Als ik een paar kaarten koop is het wel de bedoeling dat die een paar jaar mee gaan, vandaar mijn vraag of het nuttig kan zijn de duurdere versie te kopen.
          Je hebt me overtuigd van het nutteloze. Tnx.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 en Kingston CF

            Tucson,

            Ik heb Sandisk ultra, een gewone Kingston, een Kinston ELTITE PRO en een Magicstor geprobeerd. Met de eerste 3 was er zo goed als geen verschil te merken, alleen ging de gewone Kingston, bij continious shoting, zoals in de handleiding na 4(RAW) resp 9(JPG) foto's door de knieeën.
            De andere 2 zongen het 1 of 2 foto's langer. De magicstore is daarentegen beduidend trager. Je zou zelfs denken dat hij niet werkt, daar er geen postview verschijnt. Hij verschijnt echter wel, alleen na 10 a 15 sec. Hij is dus bruikbaar als je veeeel(2GB) foto's, niet te rap achter elkaar, wilt trekken, en die dan niet wil bekijken op het toestel.
            Ik zou zeggen : als je de CF kaart bekijkt als een investering zoals de lenzen(eventueel voor een latere superbody), ga voor de snelle maar zuiver voor de D70, die kan de gewone, door zijn geoptimaliseerde buffer, best efficient gebruiken. Daar komt bij dat, tegen dat je die nieuwe superbody gebruikt, er misschien supersnelle CF kaartjes zijn van 16GB aan €100. Wie weet!!!

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 en Kingston CF

              Ik heb een 'normale' Kingston 128Mb als reserve. In m'n vorige camera (Canon G1) vond ik hem langzamer als m'n andere CF, een Sandisk, maar in de D70 merk ik absoluut geen verschil. D70 is van zichzelf al akelig snel.

              Trouwens een leuke prijs voor 1 Gb.

              Succes
              NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70 en Kingston CF

                Had destijds bij m'n D70 een Sandisk Ultra II (512) bijgekocht en in vergelijking met m'n 1,5 jaar oude Kingston (zo'n oranje) was de Ultra II toch merkbaar sneller in de continuous shoot. Voor het gewone 1-foto-per-keer maakt het niet veel uit.

                Greetz

                Sam Jae

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70 en Kingston CF

                  Jean-Paul,
                  Ik heb je reeds meermaals gezegd dat het voor jouw echt geen zin heeft ultra-snelle te kopen.
                  1) je fotografeert voornamelijk landschappen en veel bloemen. Hier zal een snelle CF zeker geen rol spelen.
                  2) Je mag NIET investeren in hardware zoals ICT-zaken naar de toekomst toe. Morgen is immers al verleden tijd. Koop gerust van goedkope CF'kes. Als ze 3 jaar meegaan is je afschrijving voorbij en op dat ogenblik kan je dan best voor datzelfde bedrag voor capacteit-rijkere en 20x-snellere CF'kes kopen. Trouwens, Cf'kes zijn in volle ontwikkeling. De fabrikanten weten ook wel dat er meer en meer vraag is naar grotere capaciteit.
                  PS. Je mag voor mij 1 van die CF'kes meebrengen naar de volgende vergadering. Ik wil ze best aankopen aan die prijs.
                  Je mag zeker je CF'kes niet als investering bekijken zoals je dat doet voor het goede glaswerk. Waarom ? Stel dat tussen hier en 4 jaar, de standaard-beeldgrootte niet 6, 2 maar plots 20 Mb-pixel wordt, dan zal je met je 1Mb-CF'kes niet ± 252(Jpeg)-beelden maar slechts ±85 beeldekes kunnen bewaren.
                  In RAW wordt dat dan ipv 92, zo'n 30 (dit zijn schatting, in realiteit zal dit best nog minder zijn). ALs je dan nog eens continue-shooting zal wensen te doen, zal de momenteel snelste CF zeker veel te traag zijn, tenzij de camera is uitgerust met een monster grootte buffer.
                  Je lenzen daarentegen zullen het nog altijd even goed of even slecht doen. Dus, lenzen als investering JA, CF's als investering NEEN.
                  Indien je echt eens snel wenst te werken, dan zou ik maar in één snelle CF investeren.
                  3) Reken ook dat je Nikon D70, wat snelheid wel zijn beperkingen heeft. Het feit dat de spiegel mechanisch opklapt en neerklapt, ook als je continue gaat fotograferen, is dat eveneens een beperking op het max. te nemen foto's per minuut.
                  4) Voor zover ik weet, is momenteel geen enkele CF die de snelheid van de nikon D70 kan halen. Dit betekent, dat kost wat kost, er plots vertraging zal optreden omdat de buffer van je toestel vol zit en dat er moet gewacht omdat er foto's worden weggeschreven.
                  CF'kes zijn voor uwe fototoestel wat harde schijven zijn voor een PC. Altijd veel te klein.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 9 november 2004, 07:53.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70 en Kingston CF

                    Ik stelde mezelf vorige week exact dezelfde vraag. Eigenlijk heb ook ik op dit ogenblik niet echt snelle CFs nodig vermits ik slechts af en toe een 'burst-reeks' foto's schiet en dan is de buffer van de D70 meestal toereikend. Maar ik heb uiteindelijk toch geopteerd voor een extra Sandisk Ultra II, gewoon omwille van de snellere leessnelheid. Niet alleen voor thuisgebruik was me dat die paar extra eurootjes waard, ook ten velde is dit niet onbelangrijk wat betreft het batterijverbruik van portable storage. Als dat niet belangrijk is voor jou, hou het dan gewoon bij de tragere/goedkopere want als een investering moet je het inderdaad niet beschouwen.

                    Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70 en Kingston CF

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                      Jean-Paul,
                      Ik heb je reeds meermaals gezegd dat het voor jouw echt geen zin heeft ultra-snelle te kopen.
                      1) je fotografeert voornamelijk landschappen en veel bloemen. Hier zal een snelle CF zeker geen rol spelen.
                      2) Je mag NIET investeren in hardware zoals ICT-zaken naar de toekomst toe. Morgen is immers al verleden tijd. Koop gerust van goedkope CF'kes. Als ze 3 jaar meegaan is je afschrijving voorbij en op dat ogenblik kan je dan best voor datzelfde bedrag voor capacteit-rijkere en 20x-snellere CF'kes kopen. Trouwens, Cf'kes zijn in volle ontwikkeling. De fabrikanten weten ook wel dat er meer en meer vraag is naar grotere capaciteit.
                      PS. Je mag voor mij 1 van die CF'kes meebrengen naar de volgende vergadering. Ik wil ze best aankopen aan die prijs.
                      Je mag zeker je CF'kes niet als investering bekijken zoals je dat doet voor het goede glaswerk. Waarom ? Stel dat tussen hier en 4 jaar, de standaard-beeldgrootte niet 6, 2 maar plots 20 Mb-pixel wordt, dan zal je met je 1Mb-CF'kes niet ± 252(Jpeg)-beelden maar slechts ±85 beeldekes kunnen bewaren.
                      In RAW wordt dat dan ipv 92, zo'n 30 (dit zijn schatting, in realiteit zal dit best nog minder zijn). ALs je dan nog eens continue-shooting zal wensen te doen, zal de momenteel snelste CF zeker veel te traag zijn, tenzij de camera is uitgerust met een monster grootte buffer.
                      Je lenzen daarentegen zullen het nog altijd even goed of even slecht doen. Dus, lenzen als investering JA, CF's als investering NEEN.
                      Indien je echt eens snel wenst te werken, dan zou ik maar in één snelle CF investeren.
                      3) Reken ook dat je Nikon D70, wat snelheid wel zijn beperkingen heeft. Het feit dat de spiegel mechanisch opklapt en neerklapt, ook als je continue gaat fotograferen, is dat eveneens een beperking op het max. te nemen foto's per minuut.
                      4) Voor zover ik weet, is momenteel geen enkele CF die de snelheid van de nikon D70 kan halen. Dit betekent, dat kost wat kost, er plots vertraging zal optreden omdat de buffer van je toestel vol zit en dat er moet gewacht omdat er foto's worden weggeschreven.
                      CF'kes zijn voor uwe fototoestel wat harde schijven zijn voor een PC. Altijd veel te klein.
                      Bedankt voor de uitleg Wim.
                      Ik ben zondag gaan trekken in het bos en ik stelde vast dat het wegschrijven van de foto's nogal aan de trage kant was. Ik gebruikte een gewone Sandisk en een Apacer. Zoals je weet vertrek ik in mei voor een maand naar Arizona en ik moet sowieso een paar kaarten van 1 Gig kopen voor de D70 en 1 voor mijn prosumer. 's Avonds kan ik die dan op mijn X-Drive overzetten.
                      Ik vroeg me dus af of het de moeite loonde om snellere kaarten te nemen met het oog op de toekomst. Ze moeten wel een tijd dienst doen want mijn "ezeltje die geld sch***" is dood.

                      PS. Ik wacht nog op een mail i.v.m. samenaankoop van Ridata's bij PIN (zal mss niet doorgaan). In het ander geval ga ik voor Kingston, dan kan ik je er eentje meebrengen.

                      JP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70 en Kingston CF

                        Bij Corné (www.cornevaniperen.com) staat zowel de 1GB Sandisk als de 1GB Ultra II Sandisk aan 89.95€ en 112.50€ resp.
                        aan jou de keus
                        ben zelf tevreden van mijn 512MB Ultra II Sandisk
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70 en Kingston CF

                          ALs je toch een snelle CF zou willen en je dus meerdere kaartjes ging kopen kijk dan ook eens naar de Kingston 2GB dat is ook een elite pro dus een snelle en is te vinden voor 170€. Dat is momenteel zo goed als onklopbaar denk ik. maar ja 2 1GB kaartjes aan 68€ het stuk blijft een stuk goedkoper natuurlijk.

                          @purlut: Ik ben zeker akkoord met wat je zegt maar puntje 4 is niet correct. Het zijn niet de kaartjes die niet kunnen volgen maar de camera's die het niet snel genoeg kunnen wegschrijven. want al die kaartjes werken nog een stuk sneller in een reader de beperkende factor is dus de schrijfsnelhied van de camera. Anders gezegd zelf indien je kaartje 1000 mbit per sec zou halen gaat bijv een d70 nog steeds geen 7 foto's in raw halen.
                          Last edited by Kevlar; 9 november 2004, 09:31.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70 en Kingston CF

                            En zou dan de snelheid van het kaartje in een 10D iets uitmaken?

                            Ik bedoel dat als ik mijn foto's op het schermpje bekijk dat het dan een seconde of 4 duurt eer de foto scherp wordt afgebeeld. De snelheid waarmee ik foto's kan maken is OK.

                            Ik gebruik nu een normaal CF-kaartje...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70 en Kingston CF

                              Alles hangt ervan he geertjebeertje. Is je kaartje echt heel traag dan zal je wel verschil merken. Ik merkte bijvoorbeeld in mijn 10D verschil tussen gebruik van microdrive en CF. De microdrive was voor het bekijken steeds trager initieel omdat die op gang moest komen en de CF niet. Maar Heel veel verschil ga je niet halen denk ik. Alhoewel 4 sec mij nu wel enorm veel lijkt en dat zeker sneller zou moeten zijn.

                              Je zal dus wel verschil hebben maar je moet er ook geen wonderen van verwachten.

                              Comment

                              Working...
                              X