Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De S2 Pro en de Nikon SB20-flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De S2 Pro en de Nikon SB20-flits

    U weet het: flitsen is niet mijn ding
    Na veel gelezen te hebben over dit onderwerp is de beste
    school eigenlijk: zelf aan de slag gaan en zien wat het wordt...

    De SB20 van Nikon werd geboren in de jaren "stillekes" maar het is een
    verdomd goede flitser.
    Na thuis in de woonkamer wat testen gedaan te hebben zonder dat ik
    wist waaraan ik zou beginnen, heb ik vandaag wat geflitst op het terrein.
    Dat wil zeggen: binnen in een slecht verlichte zaal met heel wat aanwezigen.

    De SB20 had ik ingesteld op TTL en op 400 ISO en de camera op diafragmavoorkeuze (A) en eveneens op 400 ISO.
    In de setup van de S2 stond de preview met histogram ingesteld.
    De sluitertijd stond constant op 1/60 sec. en ik had de vrije hand in de keuze van het diafragma.
    Telkens als ik de foto had gemaakt zag ik onmiddellijk het histogram en kon direct beslissen om de foto te wissen of om ze te bewaren.
    Je bent wel telkens verplicht om de foto zelf op te slaan in deze preview-stand. Maar dat kan geen probleem zijn
    Het fijne van de zaak is dat ik geen enkel foto heb gemaakt met een diafragma kleiner dan F8 en dat vind ik zeer interessant i.v.m. scherptediepte (DOF). Ik heb zelfs diaframa's gehad van F11...waarbij het onderwerp zich ongeveer 2 à 3 meter van mij bevond.
    Ik heb me hierbij enkel gebaseerd op het histogram en hetgeen ik zag als resultaat op het LCD van de S2.
    Een enkele foto viel wat donker uit maar dat was te verhelpen door even het diafragma aan te passen (kleiner getal) en het histogram was weer in orde
    Het licht in die zaal was niet overal constant dus dit was wel te verwachten.
    De WB van de camera stond gewoon op AUTO.
    Tone en Color op STD.

    Thuis was de verrassing nog aangenamer. Dit klinkt misschien wat overdreven maar voor mij was het alleszins een opluchting.
    In PS stonden de "levels" gewoon goed. Evenals de kleuren en het contrast.
    Nu, auto-contrast maakte de foto een klein beetje donkerder
    Nauwelijks zichtbaar in feite.

    Ik heb hier een tijdje van wakker gelegen, van dat geflits
    En de verleiding blijft als ik die SB600 of SB800 zie...
    Ja, ja, ik heb ook een D70
    Deze nieuwe flitsers zijn toch een bewijs dat flitsen niet zo evident is.
    Ik bedoel hiermee dat Nikon een pak techniek heeft gestoken in deze toestellen om het iedereen gemakkelijker te maken, om bijv. direct een goed resultaat te halen en daar heb ik natuurlijk niks op tegen.
    Is het dan van mijn kant verkeerd om te denken dat je met deze nieuwe speeltjes minder moeten (na)denken als je weer eens een flitsfoto maakt
    Ik betrap me daar dikwijls op; ik bedoel dat ik soms wens dat alles automatisch een goed resultaat moet opleveren maar ja, zo werkt dat niet.
    En als je moet stoppen met nadenken over hetgeen waar je mee bezig bent dan is er ook voor een stuk de lol er af
    De voldoening is groter als je ziet wat jou gelukt is met jouw eigen inbreng...
    Moet je niet vragen wat ik zou kunnen presteren met mijn D70 en een nog te kopen SB800
    Dit laatste moet je maar niet te ernstig nemen

    Vriendelijke groeten,
    theokus.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website
Working...
X