Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens voor 300D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens voor 300D

    Mijn zus is tandarts (orthodontiste). Ze wil een nieuwe camera en denkt aan de canon 300D.
    Zij maakt twee soorten fotos.
    1. Portretten in voor- en zijaanzicht. Dit doet ze vanop zo'n meter afstand en de bedoeling is dat het hoofd volledig op de foto staat. Die 1 meter is de afstand die ze heeft, daar moeten we ons dus aan houden.

    2. Closu-up fotos van de mond zelf. De patient ligt dan in een tandartsstoel die ze op zijn laagste stand zet. De minimum afstand van 50 cm die sommige lenzen hebben is net teveel.

    Concrete vraag: Welke lens zou zij hiervoor nodig hebben. Best 1 lens die beiden aankan. Mag een prime zijn. Moet niet echt lichtsterk zijn, want ze wil steeds een grote scherptediepte. Topkwaliteit is niet verreist. (Ik bedoel dat het geen L-glas moet zijn)

    Voor vakantiekiekjes zou zij opteren voor de kitlens van de 300 D.

    We deden testen met die lens en alles lukt wel, maar de minimun instelafstand is een beetje een probleem.

    Wie kan goede raad geven? Alvast bedankt.
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

  • #2
    Re: macrolens voor 300D

    Canon 50/1.8: goedkoop en goed min. focusafstand 45cm
    Canon 50/2.5 compact macro, iets duurder, maar min focusafstand 23 cm

    Als je niet toekomt met die 50mm, dan moet je naar iets gaan met meer breedhoek 28/2.8 of in de zooms (17-40 of iets dergelijks maar die komen duurder uit...)
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: macrolens voor 300D

      Als het echt goedkoop mag, dan is een voorzetlensje ook wel een mogelijkheid, maar de kwaliteit gaat er wel op achteruit.
      Als je dicht genoeg bij het onderwerp kan komen is een lange lens niet echt nodig, en als er veel scherptediepte moet zijn, dan zou ik eerder naar een Sigma 50mm macrolens gaan. Een kortere brandpuntsafstand geeft altijd een grotere scherptediepte (op dezelfde diafragmawaarde als een langere lens).
      Een macrolens van rond de 100mm (Tamron, Sigma, Canon) zal ook wel goed gaan, maar dan moet het diafragma wel wat verder dicht. Als er toch licht genoeg is, dan is dat ook geen probleem, en dan kan je met de camera wat verder af blijven.

      Het is wel zo dat een compact digitaal toestel altijd meer scherptediepte heeft, en zo'n kleiner toestel is misschien ook wel handiger in die werkomstandigheden. En op die toestellen zit altijd een makro-stand. Voor die omstandigheden zou ik zelf eerder een compact digitaal toestel aanschaffen. In dat geval is het zelfs een voordeel dat de flits dicht bij de lens zit, want dan is er minder schaduw te zien. (In andere gevallen is dat soms een nadeel, omdat je daardoor veel "rode oogjes" op de foto's krijgt.)
      Een compact toestel kost waarschijnlijk zelfs nog minder dan een 100mm makrolens .

      Ik had niet alles goed gelezen, voor die portretten is een hoger geplaatste flits dus wel beter, maar om daarmee in de mond foto's te maken zonder schaduw, dat is veel moeilijker. Maar, voor de portretten is er misschien zo al wel genoeg licht zonder de flits?
      Last edited by Black B@ndit; 5 november 2004, 21:32.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: macrolens voor 300D

        Als je niet dichtbij genoeg kan komen zijn er nog altijd tussenringen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: macrolens voor 300D

          50mm 2.8 van sigma is ook heel goed en niet duur
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: macrolens voor 300D

            Voor medische foto's wordt heel vaak een ringflits gebruikt, wel niet goedkoop en je moet opletten dat hij op de lens past.

            In dit geval zou een goeie compact camera een goede optie zijn, eventueel met een externe dual flits.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: macrolens voor 300D

              Ik denk voor wat je beschrijft dat deze het interessantst is:

              Canon EF 50/2.5 MAKRO ø52mm €265.00

              De prijs heb ik van foto-konijnenberg, hij is goedkoper dan de Sigma versie, hij heeft een niet zo'n snelle focus maar is heel heel scherp! (dit heb ik van test op het internet. Heb er zelf nog niet met gewerkt)
              Zo geklikt.
              Nikon D300 - Nikon 18-200mm VR - Nikon 85mm f1.8D - Nikon 35mm f1.8G - Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: macrolens voor 300D

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                Voor medische foto's wordt heel vaak een ringflits gebruikt, wel niet goedkoop en je moet opletten dat hij op de lens past.

                In dit geval zou een goeie compact camera een goede optie zijn, eventueel met een externe dual flits.
                Hombre heeft hier ook gelijk in.

                Dan kan je bij deze Canon 50mm deze ringflits nog bij kopen:

                Sigma Flash Macro EM 140 DG EO-ETTL €329.00 (dit heb ik ook van foto-konijnenberg)

                Konijnenberg
                Zo geklikt.
                Nikon D300 - Nikon 18-200mm VR - Nikon 85mm f1.8D - Nikon 35mm f1.8G - Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: macrolens voor 300D

                  Om een maximale scherptediepte te bekomen, wat toch gewenst is voor deze toepassing denk ik dat een compact toestel aangewezen is om het geheel enigszins werkbaar te houden. In medische kringen is Nikon nogal populair omdat die indertijd een aantal fantastische macro-toestellen hadden (cfr. Coolpix 900 reeks) maar andere merken zullen ook wel voldoen.
                  Mark (300D)

                  Comment

                  Working...
                  X