Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

    Een vraag die wellicht vaak terugkomt: spiegelreflex of niet?
    Mijn besluit stond ook vast: het wordt de FZ20. Vele positieve reacties op dit forum en bij de winkeliers, doen mij echter twijfelen om toch een D70 of EOS300 aan te schaffen.
    Het prijsverschil is in eerste instantie niet enorm groot, zeker als je onderstaande aanbieding leest voor 899,-
    Canon EOS-300D + Canon 18-55mm EF-S DC + Canon BG-E1 Griff + EUR 100,00 CashBack
    De FZ20 heeft langs de andere kant ook heel positieve kritieken gekregen en een fantastische zoom. Ik vrees echter dat ik het niet gewoon ga kunnen worden om via een lcd-schermpje foto's te trekken.

    Wat zouden jullie adviseren?
    Indien spiegelreflex, is de D70 zoveel "beter" dan de EOS300 (advies meeste winkeliers)
    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

  • #2
    Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

    Wel de eerst keuze die je moet maken is DSLR of niet. Kijk eens in de sticky http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=44483 daar kan je een opsomming vinden van de voor en nadelen.

    Denk goed na wat je wil van je toestel en hoe je het gaat gebruiken. Dan kan je waarschijnlijk wel afleiden welke voor jou het beste is. Alleen jij kan inschatten welke argumenten voor jou de belangrijkste zijn. Maar vergeet niet een DSLR is uiteindelijk veel duurder.

    Mocht je dan voor een DSLR gaan is ook daar de keuze tussen beide niet gemakkelijk. De D70 gaat je geen betere beelden geven dan de 300D maar de kamera is wel vollediger. De 300D is beperkter in zijn mogelijkheden want alle settings zijn niet steeds beschikbaar. Of dit voor jou een nadeel is kan ook jij enkel inschatten. Maar ook dat is niet helemaal juist vind ik omdat als je naar de kits die op de markt te kopen zijn heb je voor de prijs van een D70 met 18-70 een 300D met 18-55 + 55-200 + batterygrip. Zo gezien zijn de mogelijkheden van een 300D dan weer groter dan die van een D70. Maar vergeet niet in beide gevallen spreek je hier niet over toplenzen.

    Persoonlijk vind ik dat als je voor een DSLR gaat je moet kijken welke fabrikant het meest overeenkomt met wat je nu en eventueel in de toekomst wil doen want eens in een systeem gestapt schakel je veel minder snel over naar iets anders. Veel plezier met je keuze en vergeet niet geen enkele optie hier is slecht een goeie zaak doe je sowieso.

    Comment


    • #3
      Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

      Bedankt Kevlar.
      Is de 18-70 lens op de D70 niet goed? Ik had hier nochtans wel positieve commentaar op gelezen.
      Indien ik enkel de body zou kopen, welke lens koop ik dan het best (om niet konstant lenzen te moeten verwisselen en om niet onmiddellijk nog meer te investeren?
      En bij Canon? Die kit-lens lijkt mij inderdaad wel wat beperkt qua zoom. Alternatief?
      Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

      Comment


      • #4
        Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

        Goedkoop alternatief is de Sigma 18-125mm maar die heeft wel een wat tragere focus maar is optisch niet slecht. Als je bereid bent om wat op te geven langs beide kanten is de Tamron 28-75 een zeer goede deal.

        Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
        Bedankt Kevlar.
        Is de 18-70 lens op de D70 niet goed? Ik had hier nochtans wel positieve commentaar op gelezen.
        Indien ik enkel de body zou kopen, welke lens koop ik dan het best (om niet konstant lenzen te moeten verwisselen en om niet onmiddellijk nog meer te investeren?
        En bij Canon? Die kit-lens lijkt mij inderdaad wel wat beperkt qua zoom. Alternatief?
        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

        Comment


        • #5
          Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

          Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
          Bedankt Kevlar.
          Is de 18-70 lens op de D70 niet goed? Ik had hier nochtans wel positieve commentaar op gelezen.
          Indien ik enkel de body zou kopen, welke lens koop ik dan het best (om niet konstant lenzen te moeten verwisselen en om niet onmiddellijk nog meer te investeren?
          En bij Canon? Die kit-lens lijkt mij inderdaad wel wat beperkt qua zoom. Alternatief?
          Oh nee ik heb zeker niet gezegd dat de 18-70 voor de D70 geen goede lens zou zijn het is zeker een goede lens alleen het is geen toplens. Maar volgens mij voor de meesten meer dan goed genoeg. Het bereik van deze lens is ook heel leuk. En als je een D70 koopt moet je er zo een lens bijkopen zou ik zeggen. Maar zoals reeds gezegd voor hetzelfde geld heb je bij canon nog een volledigere set die kwalitatief niet onder doet.

          Maar eigenlijk zou ik als je voor canon zou gaan nog iets anders nemen. de 300D + de 17-85 IS. Dan heb je er nog in 1 keer image stabilisation bij ook. Maar vermits deze lens nogal nieuw is blijft ze voor het moment toch wel wat meer geld en deze optie is dan ook ong 100€ duurder. En je hebt nog een kleiner bereik ook. Qua bereik in vgl met de FZ20 heb je enkel als optie de 2 zooms kit met de 300D die in de buurt zit. Maar is natuurlijk ook duurder.

          Denk ook goed na of je wel voor een DSLR wilt gaan of niet. Want een camera die je thuislaat omwille van te groot en zwaar is niets waard.

          Comment


          • #6
            Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

            Een zeer goede en goedkope lens ipv de kitlens is de
            Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF).

            Voor 389 euro is die al beschikbaar bij Corné.

            Comment


            • #7
              Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
              Een zeer goede en goedkope lens ipv de kitlens is de
              Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF).

              Voor 389 euro is die al beschikbaar bij Corné.
              http://www.cornevaniperen.nl/proddet...tam2875&cat=38
              Probleem is dat deze eigen voor binnen(feestjes en zo) te smal is. 28 -> 42 tov de kitlens 18-> 27. De Tamron is dan wel wat sneller maar binnen kun je ook zonder probleem de zeer goede flash van de D70 gebruiken.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                Is de Tamron 24-135 3,5 - 5,6 ASL AD IF geen goede optie in plaats van de kitslens? Misschien totaal niet, maar ik ben echt nog een leek.

                PS ik had een analoge camera Olympus IS-200 met een vaste lens 28-110 4,5 -5,6 die naar mijn normen voldoende was. Ik heb daarbij ook een teleconvertor.
                Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                Comment


                • #9
                  Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                  Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
                  Is de Tamron 24-135 3,5 - 5,6 ASL AD IF geen goede optie in plaats van de kitslens? Misschien totaal niet, maar ik ben echt nog een leek.

                  PS ik had een analoge camera Olympus IS-200 met een vaste lens 28-110 4,5 -5,6 die naar mijn normen voldoende was. Ik heb daarbij ook een teleconvertor.
                  Vergeet aub niet dat de D70 met een cropfactor van 1.5 zit. Je moet dus de brandpuntstafstand van de lenst maal anderhalf doen... ALs je tevreden was met 28-110, dan moet je nu uitkijken naar het equivalent van 18-73... Vandaar dus de kitlens van 18-75!! Die 24-135 komt op je D70 neer op 36-202,5 ...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                    Dus eventueel toch de kitlens nemen dan.
                    Indien niet, zou ik dan beter de Tamron 24-135 3,5 - 5,6 ASL AD IF of de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) nemen?
                    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                    Comment


                    • #11
                      Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                      Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
                      Dus eventueel toch de kitlens nemen dan.
                      Indien niet, zou ik dan beter de Tamron 24-135 3,5 - 5,6 ASL AD IF of de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) nemen?
                      De kitlens lijkt me toch de interessantste.

                      Als je de keuze van de Tamrons louter kwalitatief moet nemen, ga dan voor de 28-75... Maar die komt dan nog eens 4 (maal anderhalf) mm breder uit dan de 24-135... En dat is voor binnen en voor landschappen toch niet breed genoeg meer...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                        De Sigma 18-125 dan misschien, of even afwachten wat de Tamron 18-200 gaat kosten.
                        Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                        Comment


                        • #13
                          Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                          Ter vergelijking van de FZ20 en de 300D: bekijk volgende link eens.

                          Pana FZ10

                          Comment


                          • #14
                            Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                            Nogal een slechte vergelijking die langs geen kanten steek houdt. Foto is niet op dezelfde manier geframed, dus ook focus ligt op andere plaatsen, Hij zegt er niet bij hoe hij focust en metered. Houdt geen rekening tussen verschillen prosumer DSLR in zijn beeld. Zet ie daarenboven nog zo een van de slechtste lenzen op de camera ook. Als je een eerlijk vergelijk wenst moet je hier alvast geen rekening houden en die man zou hier beter eens de sticky komen lezen dan zou hij misschien al een deel van de verschillen begrijpen. Dan nog de handleiding en wie weet komt ie er wel. Tja.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: FZ20 of spiegelreflex (D70/EOS300)

                              Als je beeldkwaliteit wil vergelijken vergelijk dan deze eens :


                              1. Foto's onder ideale belichting
                              Lumix : http://www.dpreview.com/reviews/Pana...fz20_ISO80.JPG

                              300D



                              2. Bij minder goede belichting
                              Lumix @400 ISO


                              Canon EOS 300 @1600 ISO

                              Dezelfde testfoto voor de 300D bij 400 ISO heb ik niet, maar die 1600 spreekt boekdelen...

                              Als je de 300D met testkit koopt, zal de beeldkwaliteit ietsje lager zijn...
                              De Panasonic heeft natuurlijk een beest van eens lens, een pak lichtsterker dan de 300D en ook een héél wat groter bereik. Je zou dus voor de 300D ook nog een extra lens moet inrekenen als je ze echt wil vergelijken
                              Verder moet je ook nog beslissen of je met de 300D wil rondsleuren...

                              Een goede vervangers voor de 18-55 kitlens zijn
                              - 18-125 van sigma, optisch een klein beetje beter, en met als voordeel het mooie bereik (28-200 mm)
                              - 18-50 f2.8 van sigma, deze lens is al wat duurder, wat ik van deze lens heb gezien was echt goed qua kwaliteit (effectief 28-80 mm)
                              - 28-75 van Tamrom, maar dan mis je wel absoluut je breedhoek..., je gaat er nog een breedhoek lens aan toe willen voegen later

                              sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X