Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D 70 vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D 70 vragen

    Hallo iedereen, ik ben redelijk nieuw op de site en nog niet vertrouwd met DSLR en heb, na wat lezen hier op de site, nog enkele vraagjes.
    Het eerste wat me opviel bij de D70 was dat de zoeker redelijk donker is.De eerste keer dat ik hem vasthad zat er geen batterij in, de tweede keer wel ( niet echt opgeladen )In vergelijking met de Canon 20D was er een enorm verschil wat betreft helderheid van de zoeker ( de tweede keer zag ik echt niet wat ik aan het doen was ).Lag dit aan de batterij, het toestel of aan nog iets anders ?
    Wat betreft de flash: de SB600 nemen ( staat bij topfoto in promo met de D70 ) of die Sigma EF 500 DG super II Na iTTL ( naar het schijnt vergelijkbaar met SB800 ) ?Heb ik uberhaupt een flash nodig ? ( zie gepland gebruik )
    Wat betreft telelens:de 70-300 D ED van Nikon of die Sigma super apo makro II nemen ? ( ik lees verschillende dingen op de site, maar de Sigma lijkt toch een voorsprong te hebben, zeker wat betreft prijs )
    Even vertellen ook wat ik allemaal van plan ben met het toestel: de gewone familiefoto's, huis- tuin en keukengebruik, maar vooral voor gebeurtenissen waar ik beroepshalve bij ben: grote sportmanifestaties en optredens.Sorry als de vragen wat afgezaagd zijn, maar ik ben al een paar weken aan 't lezen op deze site en met deze vragen zat ik nog.
    Btw: schitterende site
    Groeten van een hopelijk binnenkort beginnend DSLR gebruiker
    Nikon D70 + 18 - 70 mm ED DX + Nikon 50 mm 1.8D + Sigma 70- 300 mm super Apo II + CF Ultra II 1 gb

  • #2
    Re: D 70 vragen

    Oorspronkelijk geplaatst door Numbnuts
    grote sportmanifestaties en optredens.
    Grote sportmanifestaties is heel breed maar over het algemeen gaat het gepaard met nogal snelle tot zeer snelle acties. Als het buiten is en goed weer, dan zal de gestelde 70-300 wel voldoen maar binnen moogt ge het vergeten. Ook optredens, welke meestal binnen of 's avonds zijn, zijn meestal in niet ideale lichtomstandigheden. In beide gevallen is een 2.8 lens toch een groot voordeel.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: D 70 vragen

      -de zoeker van de d70 is echt niet donker hoor. het geeft het beeld realistisch weer.


      - wat de flits betreft daar ben ik zelf nog niet echt goed uit. mijn verstand zegt de sigma maar mijn gevoel de nikon. ik heb schrik dat ik de sigma later bij een andere body niet meer ga kunnen gebruiken. (moest ik het hier over mis hebben, dan zou ik de sigma nemen.) maar ik zou die sigma niet nemen omdat ik eigenlijk een goedkope sb800 wil hebben. de sb 800 heeft wel enkel functies meer en een verder bereik maar heb je dat als niet prof wel nodig? het grote voordeel van de 800 is dat hij als master kan fungeren in combinatie met een sb600 die dan als slave werkt. maja dan heb je natuurlijk wen ook een 600 nodig hé.
      het logische lijkt mij om eerst een 600 te kopen en als je ziet dat je veel flitst, koop dan een 800.
      -ik vrees toch voor die lenzen hoor. het zijn goede lenzen in daglicht maar in een zaal, sportzaal ga je dank ik toch tekortkomen met deze.

      Comment


      • #4
        Re: D 70 vragen

        ik vind de zoeker van de d70 zeker niet donker, want ik heb ook de d100 en die heeft 'n royale zoeker..
        als je beroepshalve regelmatig sportmanifestaties bijwoont dan is 'n AFS 80-200/2.8 of 70-200/2.8 onmisbaar...ze moet lichtsterk zijn en 'n snelle AF hebben
        het is niet voor niets dat dit wsn de meest gebruikte lens is hiervoor...
        wat de flits betrefd, is mijn mening dat die nooit zwaar genoeg kan zijn...geeft je zowiezo meer power bij bouncen etc...

        Comment


        • #5
          Re: D 70 vragen

          even een klein vraagje over die 2.8 lenzen.

          als je met zon lens trekt dan heb je toch een kleine scherpte diepte (in vgl met een 4)?
          of doet dat er niet veel toe?
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: D 70 vragen

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            even een klein vraagje over die 2.8 lenzen.

            als je met zon lens trekt dan heb je toch een kleine scherpte diepte (in vgl met een 4)?
            of doet dat er niet veel toe?
            je hebt een kleinere scherpte diepte ja . ma ook minder licht nodig?
            minder scherpte diepte is ook wel mooi. onderwerp is scherp achtergrond is flou

            Comment


            • #7
              Re: D 70 vragen

              Als er hier mensen zijn van Gent of omstreken met een D70 en de nodige lenzen, ik ben volgende week-end in Gent voor het werk op het gymgala.Als iemand het ziet zitten om af te komen, dan kunnen we wat experimenteren en kan ik meteen zien wat die lenzen geven.Het is wel zo dat ik sportmanifestaties doe die uitgelicht zijn voor televisie, dus aan licht geen gebrek ( kan misschien wel helpen bij die tele's met een diaf van 5,6 ).Dan kan ik ook ineens wat vragen stellen.
              Groeten
              Nikon D70 + 18 - 70 mm ED DX + Nikon 50 mm 1.8D + Sigma 70- 300 mm super Apo II + CF Ultra II 1 gb

              Comment


              • #8
                Re: D 70 vragen

                De helderheid van de zoeker wordt onder bepaald door de lens die erop zit.

                Als je een lens met maximaal diafragma van 5.6 erop zet, en op een andere eentje met f2.8 , dan zal deze met 2.8 een helderder beeld geven.

                Het beeld in de zoeker is het beeld op het grootste diafragma van de lens. Je krijgt dan ook de kleinste scherptediepte te zien. Als je een klein diafragma instelt (hoog f-getal, bvb 16 of meer), en je drukt op het toetsje naast de lens op een D70 (dat onder je rechter ringvinger ligt...), dan hoor je het diafragma dichtklikken, en ga je zien dat beeld donderder wordt, en de scherptediepte groter.

                Als je sportmanifestaties wil fotograferen, en dus te maken krijgt met snelbewegende onderwerpen, dan moet je naar de AF-S lenzen van Nikon gaan, of de HSM van Sigma (bij Tamron weet ik niet juist welke aanduiding daar telt).
                Een AF-S 70-200 VR bvb is één van de mooiste lenzen die je je kan voorstellen in dergelijke omstandigheden, maar je bent na aankoop ook failliet..

                Comment


                • #9
                  Re: D 70 vragen

                  Ik ben vandaag eens tot bij Grobet gereden, zoeker was al een pak beter.MAAR er is nu nog een dilemma bijgekomen: ik heb hem samen met de Canon 20D uitgeprobeerd.De AF van de canon was opmerkelijk sneller dan de D70 ( deze was ook snel ). Nu is de vraag: is het het waard om voor een AF van een 1/2 seconde sneller ( geschat hé, en dan was het nog die 18-55 kitlens van Canon die erop zat) een meeruitgave van enkele 100-en euros te doen.Ik vrees dat ik die vraag zelf zal moeten beantwoorden.Het dilemma wordt groter
                  Nikon D70 + 18 - 70 mm ED DX + Nikon 50 mm 1.8D + Sigma 70- 300 mm super Apo II + CF Ultra II 1 gb

                  Comment


                  • #10
                    Re: D 70 vragen

                    AF hangt ook af van de lenzen.... sadly.... Zat er op de D70 een 18-70 kitlensje? Dat heeft ook een AF-S motor, en zou ook snel moeten zijn.
                    Als je bij nikon snelle lenzen wil moet je naar AF-S lenzen gaan.

                    Canon is langs de andere kant meestal sneller dan Nikon in scherpstellen. Waarschijnlijk ook wel de reden dat je meestal Canons ziet bij sportmanifestaties.

                    Als je dingen vergelijkt tussen verschillende spiegelreflexen, dan moet je er altijd op letten dat je ook met vergelijkbare lenzen te doen hebt.
                    Zowel qua lichtsterkte, speciaal glas, motor, ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D 70 vragen

                      De 18-70 dx lens zat op de Nikon en op de Canon zat de 18-55 ( volgens sommigen de confituurpotlens ) dus wat gaat dat geven als er een deftige lens op de Canon zit.Ik spreek mij nu zuiver objectief uit ( ik heb geen voorkennis van beide merken ) de 20D was echt sneller ( en merkelijk sneller ) dan de D70.Over de kwaliteit van de foto's kan ik mij nog niet uitspreken ( op zo'n schermpje kan je dat niet beoordelen ) maar ik denk dat dat redelijk dicht bij elkaar ligt.Die 2 Mpixel meer zal je wel zien natuurlijk, maar zijn die echt wel nodig ? Waarom maakt men de keuzes in het leven zo moeilijk ?
                      Nikon D70 + 18 - 70 mm ED DX + Nikon 50 mm 1.8D + Sigma 70- 300 mm super Apo II + CF Ultra II 1 gb

                      Comment

                      Working...
                      X