Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji S7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji S7000

    een vraagje aangaande de Fuji S7000;waar hebben jullie hen op staan,ik bedoel standaard staat hij op èèn.heb een tijdje op drie gedraaid heb hem nu op zes gezet.wat zijn jullie ervaringen op verschillende standen en wat is de beste instelling op RAW na dan.
    hoop dat het te begrijpen is wat ik bedoel,denk dat het voor S7000 gebruiker wel zo is.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: Fuji S7000

    Hoi Bouk,
    Ik heb ook een S7000, maar dat zag je wellicht al in mijn signature!
    Ik meen uit je vraag te kunnen opmaken dat je het hier over de resolutie bebt? Mijn S7000 staat standaard op 6 MP, want ik zie niet echt het verschil tussen de echte 6,3 MP en de geïnterpoleerde 12 MP, waar dan nog eens onderscheid gemaakt wordt tussen de 12 Normal en de 12 Fine. Deze 2 laatste instellingen zorgen enkel voor grotere bestanden zonder merkbare kwaliteitsverbetering in JPEG. 6.3 MP geeft Jpeg's van circa 1,5 MB, 12N geeft 2,5 MB en 12F geeft bestanden van 5 MB.

    Ik heb zelf nog niet in RAW gewerkt (gisteren de eerste foto's in RAW genomen en ondervonden dat deze bestanden in PS NIET kunnen bewerkt worden omdat ze gelezen worden als .RAF-files, een formaat eigen aan Fuji?), dus het kan misschien wel nuttig zijn om RAW-files op 12 MP te hebben, maar meer ervaren BD'ers kunnen hierbij zeker helpen

    De lagere resoluties 3 en 1 MP gebruik ik helemaal niet, omdat ik niet inzie waarom ze te gebruiken en omdat mijn MD van 1 Gig ruimte biedt aan circa 650 JPEG's op 6,3 MP, wat meestal wel genoeg is voor één fotoshoot

    Comment


    • #3
      Re: Fuji S7000

      Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
      Mijn S7000 staat standaard op 6 MP, want ik zie niet echt het verschil tussen de echte 6,3 MP en de geïnterpoleerde 12 MP
      PCWiet, ik moet je hier wel tegenspreken. Je moet de 12MP maar eens in raw omzetten naar bv TIF, dan zul je zien dat er meer detail is.
      Trouwens, wat je de echte 6.3MP noemt, zijn diagonale pixels. Ik weet niet of je weet dat de native geleverde resolutie van de S7000 12MP is. Geen 6.3 die geextrapoleerd zijn. Uit de chip komt effectief 12MP(chip+beeldprocessor). Je 6MP resolutie is niets anders dan 12MP dat naar beneden is gebracht tot 6MP.
      Het is trouwens zo dat de Super CCD één van de weinige camera's waar "digitale zoom" wel op kan gebruikt worden.
      Als je nl. op 6MP trekt, heb je max 1.4 digitale zoom, daar de camera steeds van 12MP vertrekt.Bij 1.4 zoom op 6MP gaat de camera nl niet de 12MP naar 6MP omzetten maar 6MP croppen uit het 12MP beeld. Bij 3MP heb je dus 2 digitale zoom ter beschikking.
      Nu ga ik niet beweren dat het 12MP effectief gelijkwaardig is aan een 12MP sensor maar hij geeft meer detail dan een 6MP sensor. Meting naar oplossing vermogen geven aan dat hij een beeldkwaliteit geeft die tussen de 8 en de 9MP zit. Dit uiteraard voor prosumer klas. In de DSLR klas kun je de MP's niet echt vergelijken omwille van de veel grotere sensors.
      Dit maar om te zeggen dat de S7000 gerust in het segment van de nieuwe 8MP prosumers mag gezet worden.

      Hubert
      Last edited by hub2805; 31 oktober 2004, 23:47.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji S7000

        dag Bouk,

        ik heb me een S7000 aangeschaft op uw aanraden, weet je nog ?
        ik neem mijn alledaagse foto's altijd op 3 MP, daar deze voor schermresolutie méér dan voldoende zijn, is een haarscherpe poster van 73 x 51 cm.

        heb ik echter foto's nodig om te bewerken en af te drukken, ga ik naar 6 MP of meer ( 100 x 70 cm )

        wat ik wel nog moet leren is om "digitaal" te denken, ik zoek nog altijd de ideale compositie en uitsnede en zo, zoals bij analoog werken, en vergeet altijd dat ik achteraf nog kan bijwerken waar nodig. kortom, ik durf nog niet voluit gaan digitaal. ( moet nog heel veel bijleren ook )
        groetjes, Bobke
        ________________________

        Comment


        • #5
          Re: Fuji S7000

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
          PCWiet, ik moet je hier wel tegenspreken. Je moet de 12MP maar eens in raw omzetten naar bv TIF, dan zul je zien dat er meer detail is.
          Trouwens, wat je de echte 6.3MP noemt, zijn diagonale pixels. Ik weet niet of je weet dat de native geleverde resolutie van de S7000 12MP is. Geen 6.3 die geextrapoleerd zijn. Uit de chip komt effectief 12MP(chip+beeldprocessor). Je 6MP resolutie is niets anders dan 12MP dat naar beneden is gebracht tot 6MP.
          Het is trouwens zo dat de Super CCD één van de weinige camera's waar "digitale zoom" wel op kan gebruikt worden.
          Als je nl. op 6MP trekt, heb je max 1.4 digitale zoom, daar de camera steeds van 12MP vertrekt.Bij 1.4 zoom op 6MP gaat de camera nl niet de 12MP naar 6MP omzetten maar 6MP croppen uit het 12MP beeld. Bij 3MP heb je dus 2 digitale zoom ter beschikking.
          Nu ga ik niet beweren dat het 12MP effectief gelijkwaardig is aan een 12MP sensor maar hij geeft meer detail dan een 6MP sensor. Meting naar oplossing vermogen geven aan dat hij een beeldkwaliteit geeft die tussen de 8 en de 9MP zit. Dit uiteraard voor prosumer klas. In de DSLR klas kun je de MP's niet echt vergelijken omwille van de veel grotere sensors.
          Dit maar om te zeggen dat de S7000 gerust in het segment van de nieuwe 8MP prosumers mag gezet worden.

          Hubert
          Hubert,
          Je hebt gelijk en geen gelijk, want ik stipuleerde wel dat IK geen verschil ZIE tussen de 6,3 en de 12 MP! En ook dat ik nog niet met RAW gewerkt heb Voor de rest heb je zeker overschot aan gelijk. Niet alleen Bouk zal hier veel aan hebben

          Comment


          • #6
            Re: Fuji S7000

            Ik heb feitelijk mijn antwoord gezet naar aanleiding van wat je zei: de ECHTE 6,3MP. Die krijg je namelijk nooit te zien.

            Ik vond en vind het trouwens een zeer goede camera. Alleen trek ik vrij veel sportfoto's en daar was hij wat te traag voor. Trouwens om op de originele vraag verder in te gaan. Ik trok de meeste foto's op 3MP en 6 of 12MP waren meestal uitzonderingen. In raw heb ik niet echt "foto's getrokken". Wel een aantal testen om de verschillen te kunnen zien en ondervinden.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji S7000

              allemaal heel erg bedankt voor de leerzame commentaren,heb alles maar uitgeprint want sommige dingen moet ik eens rustig kunnen na lezen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment

              Working...
              X