Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko 2x of sigma 2x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenko 2x of sigma 2x

    Wie kan me wat meer vertellen over de compatibiliteit van de Kenko 2x extender tov de Sigma 2x extender?

    Ik heb gisteren de Kenko 1,4 extender kunnen testen op een Bigma, en die werkte voortreffelijk, zelfs de AF werkte goed.

    Is dit ook met de Kenko 2x of de Sigma 2x?

    Welke raden jullie mij aan?

    De Canon valt uit de boot, want daar blijken maar weinig lenzen op te passen, zelfs op sommige Canon lenzen past de Canon extender niet.
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

  • #2
    Re: Kenko 2x of sigma 2x

    AF valt weg bij de Sigma 2x. Ik heb de Sigma 2x op mijn Bigma getest en de resultaten waren niet zo best. Heel erg moeilijk scherp te stellen, hele softe resultaten en je hebt heel veel licht en een stevige tripod nodig om geen last te hebben van bewegingsonscherpte.

    Wat de Canon converters betreft heb je gelijk... de Canon 1.4x past bvb. niet op de Canon 100/f2.8 macro.

    Heb de eerste lenzendag van Corne de Canon 100/f2.8 macro met kenko 1.4x getest en was daar zeer tevreden over. Ik had oorspronkelijk mijn oog laten vallen op de Sigma 180mm macro maar de Canon/Kenko combinatie gaf veel betere resultaten en was veel sneller.


    Kris.
    My work: VICTORIE.com

    Comment


    • #3
      Re: Kenko 2x of sigma 2x

      Gek, die combinatie Canon 1.4 en Canon 100 Macro heb ik ook getest op de lenzendag, en ik stond verwonderd dat die niet pasten. De Sigma 180 Macro liet het afweten op mijn 10D (AF werkte niet). De 1.4 en de Canon 100mm Macro heb ik niet kunnen testen want Corné had de 1.4 intussen al verkocht .

      Ook de Canon 1.4 en Bigma pasten niet, daarentegen de Kenko 1.4 en Bigma werkte voortreffelijk. Spijtig dat er geen 2.0 extenders voor Canon mount waren.

      Is er werkelijk zo veel verschil tussen een 1.4 en 2x extender? Ik begrijp wel dat je met een 2x een aantal stops verliest (meer dan met de 1.4) en dat daardoor de AF in de problemen raakt.

      Die 2x extender zou ik vooral ook willen gebruiken op een 3m spiegeltelescoop maar als die op de Bigma ook werkt is dat mooi meegenomen (dan krijg ik een beeld van 1600mm (500 x2 x1.6(crop)). Een 2x voor de telescoop zelf kost 3 maal zoveel.

      In elk geval, die lenzendag was werkelijk een schot in de roos. Bedankt Corné.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

      Comment


      • #4
        Re: Kenko 2x of sigma 2x

        geldt dat ook voor de nikon dat die sigma2 x niet helemaal goed werkt in combinatie met de bigma?

        Comment


        • #5
          Re: Kenko 2x of sigma 2x

          Voor Nikon weet ik dat de Tamron(identiek als de Kenko) op de meeste lenzen werkt behalve Sigma HSM lenzen. Hierop zouden enkel de Sigma TC's werken maar dat heb ik nog niet kunnen testen, daar Corné geen Sigma TC's voor Nikon kon te pakken krijgen op de lenzendag.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Kenko 2x of sigma 2x

            blijf bij de 1,4 , de 2x heeft te veel verlies in kwaliteit.
            de kenko is veel beter als de sigma kwazie optiek,en past ook op elke lens, in afwerking is de sigma beter.
            canon is veel te duur.
            Groetjes Cy.
            lidnummer:BD0234BE
            een Canon 20d met sigma 18-125 + een canon 100-400 IS en een canon A 75

            Comment


            • #7
              Re: Kenko 2x of sigma 2x

              Dank voor de antwoorden. Ik heb intussen ook een link gevonden die zegt dat de Kenko (tamron) convertors het meest geschikt zijn.

              Blijkbaar doet de Canon een herberekening van de f-waardes zodat die met 1 a 2 stops verhoogd worden, en de Sigma en Kenko niet. Je maakt dan eigenlijk de AF iets wijs, maar het gevolg is wel dat de AF met hogere f-waardes blijft werken.

              De link: http://www.photozone.de/2Equipment/canonFAQ.htm#3Q3
              Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

              Comment


              • #8
                Re: Kenko 2x of sigma 2x

                Ik kan je maar 1 ding vertellen: de Kenko 1,4 werkt niet op een Sigma 70-200 EX APO 2,8 HSM. De Sigma 1,4 wel. Kwaliteit van de foto's met die combi is prima. Wel heeft ie het iets moeilijker met focussen bij minder contrastrijke onderwerpen (eigenlijk alleen nog maar last van gehad bij fotograferen van kitesurfen met bewolking).
                Nikon D70 links: www.nikond70.nl
                Mijn D70-foto's: www.nikond70.nl/fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Kenko 2x of sigma 2x

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocrisse_nl
                  Ik kan je maar 1 ding vertellen: de Kenko 1,4 werkt niet op een Sigma 70-200 EX APO 2,8 HSM. De Sigma 1,4 wel.
                  Dit is wat ik juist hierboven zei: de Kenko of Tamron werkt niet met HSM lenzen in AF. Nu weet ik tenminste dat de Sigma veel met HSM lenzen werkt.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenko 2x of sigma 2x

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                    Ik heb gisteren de Kenko 1,4 extender kunnen testen op een Bigma, en die werkte voortreffelijk, zelfs de AF werkte goed.
                    Raar, mijn Kenko Pro300 1.4x icm met 10D en bigma heeft zelden AF, heel enkele keer op 50mm dat die autofocussed.

                    mvg,
                    Z900
                    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenko 2x of sigma 2x

                      raar, ik heb de kenko 1,4 gebruikt op de Sigma 70-200 EX APO 2,8 HSM , en deze werkte subliem.
                      en ken nog BD ers die deze combi hebben en zijn ook allen tevreden over de kenko ( wel de pro 300 hé en op een canon boddy ).
                      Groetjes Cy.
                      lidnummer:BD0234BE
                      een Canon 20d met sigma 18-125 + een canon 100-400 IS en een canon A 75

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kenko 2x of sigma 2x

                        Oorspronkelijk geplaatst door cy
                        raar, ik heb de kenko 1,4 gebruikt op de Sigma 70-200 EX APO 2,8 HSM , en deze werkte subliem.
                        en ken nog BD ers die deze combi hebben en zijn ook allen tevreden over de kenko ( wel de pro 300 hé en op een canon boddy ).
                        Juist, kan zijn, ik sprak met Nikon en Sigma
                        D70+Tamron 2XPro+Sigma 70-200 EX APO 2,8 HSM: enkel MF
                        D70+Tamron 2XPro+Sigma 180 Makro EX APO 3.5 HSM: enkel MF
                        In AF zit hij te hunten en bijna nooit juist.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kenko 2x of sigma 2x

                          Op de lenzendag heb ik ook de Kenko 1.4 getest met de 100-300 f/4 op mijn D70. De AF werkt maar de camera gaf het diafragma aan alsof de TC er niet tussen zat (ik on nog steed f/4 instellen).
                          Heeft dat enige invloed?
                          Welk merk van converter geeft de juiste diafragma waarde door?
                          Volgen Corné zou de Sigma TC dat wel doen. Kan iemand dat bevestigen?

                          Jo.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment

                          Working...
                          X