Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

    Het is me opgevallen dat bij groothoekobjectieven vaak de maximale beeldhoek wordt vermeld. Ik was altijd in de veronderstelling dat beeldhoek rechtstreeks volgt uit de focuslengte. De Sigma AF 12-24 heeft echter een maximale beeldhoek van 122 graden en de Canon EF 15 Fisheye een beeldhoek van 180 graden.

    Nu ben ik al voorzichtig aan het dromen van een groothoeklens waarmee ik bij stedentrips die grote mooie gebouwen er helemaal op krijg zonder thuis te hoeven PhotoStitchen . Wat voor focuslengte en -belangrijker- maximale beeldhoek raden jullie me aan? Ik heb namelijk geen idee wat de max. beeldhoek van mijn huidige lenzen (zie sig.) is!
    Gijs
    Canon apparatuur

    http://gijsvo.fotopic.net/

  • #2
    Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

    de canon EF17/40L F4 misschien ?

    of als het niet te duur mag zijn

    Tokina AT X Pro 17/3,5
    Canon EF 20/2.8 USM
    Tamron AF SP 17-35/2.8-4.0 Di LD
    Sigma AF 18-50/2.8 EX DC
    Last edited by dzjee; 28 oktober 2004, 19:22.
    http://www.dullaert.net

    Comment


    • #3
      Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

      ligt eraan wat voor vervorming jij toelaatbaar vindt hè.... je kan met een fisheye gaan werken....dan kunnen je gebouwen er waarschiujnlijk best op...maar dan ga je wel met kromme muurkes zitten

      als je echt gebouwen wil gaan fotograferen...tja...dan is de enige goeie oplossing zonder achteraf veel werk te hebben...de goeie ouwe technische camera
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

        Gijs,
        De ideale lens voor dit soort opnamen staat gewoon in de koopjeshoek: klik hier

        En neen, ik ben NIET de verkoper

        Comment


        • #5
          Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

          Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
          Het is me opgevallen dat bij groothoekobjectieven vaak de maximale beeldhoek wordt vermeld. Ik was altijd in de veronderstelling dat beeldhoek rechtstreeks volgt uit de focuslengte. De Sigma AF 12-24 heeft echter een maximale beeldhoek van 122 graden en de Canon EF 15 Fisheye een beeldhoek van 180 graden..............
          gijs,
          een 'Fisheye' is een type van lens dat je in veel focuslengten kan krijgen ttz de optiek van die lens geeft je bijna altijd een 180° perspectief maar hoe groter de focale lengte hoe groter de vervorming van het centrale gedeelte want hij 'trekt' het beeld van 0-over90-tot0°
          dus voor gebouwen NOOIT doen

          een goede raad van dzjee:
          de canon EF17/40L F4 misschien?

          of als het niet te duur mag zijn: (heb ik geen ervaring mee)

          Tokina AT X Pro 17/3,5
          Canon EF 20/2.8 USM
          Tamron AF SP 17-35/2.8-4.0 Di LD
          Sigma AF 18-50/2.8 EX DC

          zelfs met de kitlens van canon 18-55 heb ik reeds 'overdreven vervormingen' die achteraf moeten bijgewerkt worden

          dit heeft niets te maken met digitaal of analoog, dit gaat over 'optiek' of 'gLas'

          begrijp volledig je bezorgdheid want ben zelf nog op zoek naar de 'ideale lens' maar de hint van dzjee lijkt mij tot hiertoe de beste

          mvrgr
          pie

          Comment


          • #6
            Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

            Wel, dat hangt er van af... Fisheyes hoeven niet circulair te zijn. Onlangs was ik op Cornes lenzendag en ik heb daar een hele hoop groothoeklenzen uitgetest. Zowel aanbiedingen van canon, tamron en sigma. De lens die het meest indruk op mij maakte was de canon 14mm fish. VEEL scherper dan de andere. Ook een veel grotere effectieve hoek dan de anderen, de hoek is bv beduidend groter dan een 12-24mm op 12mm. Dit komt door de typische optische constructie van een fischeye.
            Met het gratis programma panotools en zijn shell PTlens heb ik daarna hoekcorrectie uitgevoerd. Het resultaat is een foto zonder fish effect die sherper is en met een grotere hoek dan gelijk welke aanbieding die ik daar getest heb....


            Oorspronkelijk geplaatst door pie
            gijs,
            een 'Fisheye' is een type van lens dat je in veel focuslengten kan krijgen ttz de optiek van die lens geeft je bijna altijd een 180° perspectief maar hoe groter de focale lengte hoe groter de vervorming van het centrale gedeelte want hij 'trekt' het beeld van 0-over90-tot0°
            dus voor gebouwen NOOIT doen
            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

            Comment


            • #7
              Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

              Oops dubbele post...
              Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

              Comment


              • #8
                Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

                De fisheye van Sigma (de 15mm) kan nochthans zeer geschikt zijn. Als ge dan gewoon ff de foto door PS haalt met de bewerkingen die op volgende link zijn aangeduidt dan zie je niks meer van vervorming:


                http://www.razziphoto.com/archives/000023.php

                dit is wel geschreven voor de D30, D60, 300D en 10D van Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

                  Ik zat zelf meer te denken in de richting van de Sigma 12-24 of 15-30. Vanwege de cropping factor is een 17-40 voor mij natuurlijk niet echt een groothoeklens.

                  Moet de maximale beeldhoek nog gedeeld worden door de cropping factor? Denk het wel he?
                  Gijs
                  Canon apparatuur

                  http://gijsvo.fotopic.net/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

                    Oorspronkelijk geplaatst door Drill
                    Wel, dat hangt er van af... Fisheyes hoeven niet circulair te zijn. Onlangs was ik op Cornes lenzendag en ik heb daar een hele hoop groothoeklenzen uitgetest. Zowel aanbiedingen van canon, tamron en sigma. De lens die het meest indruk op mij maakte was de canon 14mm fish. VEEL scherper dan de andere. Ook een veel grotere effectieve hoek dan de anderen, de hoek is bv beduidend groter dan een 12-24mm op 12mm. Dit komt door de typische optische constructie van een fischeye.
                    Met het gratis programma panotools en zijn shell PTlens heb ik daarna hoekcorrectie uitgevoerd. Het resultaat is een foto zonder fish effect die sherper is en met een grotere hoek dan gelijk welke aanbieding die ik daar getest heb....
                    Mmmmmmm, dan mag je de Sigma 15mm fish eens proberen hoor. Ik heb de tegenovergestelde ervaringen met de Canon-> Sigma FE.

                    Ook de CA op de Canon versie is verschrikkelijk (althans op de exemplaren dat ik al heb getest).

                    Nu back on-topic : Een TS lens is het beste dat je voor architectuur ed kan gebruiken. Enig minpunt, duur en manuale focus + ge kunt daar een uurke aan draaien vooraleer je de pics kan nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                      Mmmmmmm, dan mag je de Sigma 15mm fish eens proberen hoor. Ik heb de tegenovergestelde ervaringen met de Canon-> Sigma FE.

                      Ook de CA op de Canon versie is verschrikkelijk (althans op de exemplaren dat ik al heb getest).

                      Nu back on-topic : Een TS lens is het beste dat je voor architectuur ed kan gebruiken. Enig minpunt, duur en manuale focus + ge kunt daar een uurke aan draaien vooraleer je de pics kan nemen.
                      het voordeel van de TS lens is dat je je hoeken kan rechtdraaien, dat is het principe van een Technishe Camera. Het voordeel van de TC is dat je ALLES scherp kan maken omdat deze camera geen scherpstel vlak heeft op bijvoorbeeld (2 meter, 3 meter), maar vb op 2 meter en op 7 meter scherp kan zijn. Echter is het nadeel wel dat als je je foto gaat onthoeken met een objectief of TC dat de werkelijke afmetingen niet meer kloppen. In photoshop heb je de foto vlugger rechtgetrokken dan dat je bezig bent voor dat gebouw hoor... daarbij kloppen de werkelijke afmetingen van het gebouw nog atlijd als dit in PS onthoekt wordt. Wat weer een voordeel is van een TC of TS is dat je een foto kan maken recht voor een spiegel door je objectief te kantelen. Een bepaald objectief gaat je foto niet meer krom trekken als een ander, een 12 mm kan je foto heel krom trekken en maar een beetje natuurlijk, zelfs een 30 mm kan een gebouw helemaal fout trekken, dat hangt natuurlijk af van de afstand tussen het objectief en het te fotografen gebouw bijvoorbeeld. Als je voor het gebouw staat dan gaat alles van breedt naar smal, sta je ver weg gaat dit het omgekeerde effect hebben... mijn raad is toch wel een degelijke scherpte groothoek te kopen en de rest in photoshop regelen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geschikte lens voor fotograferen van gebouwen / maximale beeldhoek

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                        Mmmmmmm, dan mag je de Sigma 15mm fish eens proberen hoor. Ik heb de tegenovergestelde ervaringen met de Canon-> Sigma FE.

                        Ook de CA op de Canon versie is verschrikkelijk (althans op de exemplaren dat ik al heb getest).
                        In recensies die ik heb gelezen wint de Sigma het inderdaad net van de Canon en de Sigma is nog veel goedkoper ook. Men schijnt erg te spreken te zijn over de combinatie 180 graden fisheye en 1,6 cropping factor. Goeie tip dus!
                        Gijs
                        Canon apparatuur

                        http://gijsvo.fotopic.net/

                        Comment

                        Working...
                        X