Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze voor Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenskeuze voor Nikon D70

    Graag de mening van jullie experts gevraagd om een keuze welke lens te kopen.
    Momenteel gebruik ik als allround lens de Nikon 24-120 AFS-VR.

    Alhoewel de lens best meevalt, zou ik een lichtsterkere lens willen aanschaffen.
    Kunnen jullie me helpen de keuze te maken tussen deze drie :
    TOKINA AT-X 280AF Pro lens 28-80 f/2.8
    TAMRON AF 28-75mm f2.8 XR Di
    NIKON AFS 17-55 f/2.8G DX
    Last edited by Jazzaddict; 15 november 2004, 18:30.

  • #2
    Re: Lenskeuze voor Nikon D70

    Ja, de 17-55mm 2.8 heb sedert een paar weken. Is voor mij mijn midrange lens geworden die op de camera blijft zitten. Een pak zwaarder dan de 18-70mm kitlens, maar een hemelsbreed verschil. Die laatste 15mm mis ik niet. Met de voeten kan ook nog gezoomd worden. Haarscherp, snellere focus dan de kitlens, warmere kleuren en uiteraard lichtsterk over de volledige lengte.
    Duur, maar het blijft er eentje uit de Nikon-stal. Volgens mij een betere investering dan de third party lenzen als je zinnens bent bij Nikon te blijven.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Lenskeuze voor Nikon D70

      Pol, alvast bedankt, maar is er hier verder dan niemand die zo'n Tokina of Tamron gebruikt ?
      Wat verklaart in feite dat enorme prijsverschil bij een zelfde lichtsterkte ?
      Is het misschien enkel grotendeels vanwege de naam ?

      Comment


      • #4
        Re: Lenskeuze voor Nikon D70

        Ik heb de Tamron. Is mijn standaardlens, nu . Aangezien ik werk met een 300D kan ik natuurlijk niet met "Nikongerief" gaan vergelijken, maar gebruik eens de zoekfunctie en je zal merken dat de Tamron steeds als toplens uit de bus komt.
        Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
        2.8, dus lichtsterk , mooie kleuren en haarscherpe foto's kenmerken deze Tamron.

        En ik ben geen "expert" maar ik ken er hier die de Tamron 28-75 verkochten voor ander gerief om later opnieuw diezelfde Tamron te kopen.
        Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Lenskeuze voor Nikon D70

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
          Pol, alvast bedankt, maar is er hier verder dan niemand die zo'n Tokina of Tamron gebruikt ?
          Wat verklaart in feite dat enorme prijsverschil bij een zelfde lichtsterkte ?
          Is het misschien enkel grotendeels vanwege de naam ?
          Hallo Jazzaddict,

          Volgens het programma van de "Lenzendag" van Vaniperen te Deurne morgen zal een Tamrom 28-75mm aanwezig zijn. Een gelegenheid om deze lens eens te bekijken en misschien uit te testen. Nu weet ik niet of het er ene is met een Nikonvatting. Dit kan je wellicht te weten komen met een mailtje naar Corné.
          Ik denk dat het prijsverschil uiteraard wel gedeeltelijk omwille van de naam is.
          Als je dezeTamron met zijn gelijke in Nikon vergelijkt, nl. de 28-70mm 2.8 is dit inderdaad een verschil van 1100€, heel veel dus. Ik weet echter dat deze 28-70mm een van de beste lenzen is die Nikon ooit heeft gemaakt. Tenandere tal van fotografen gebruiken die nog als standaardlens, niettegenstaande de crop factor. Qua gewicht alleen al is de Nikon bijna het dubbele: 935g. tov 510g. Er zal dus wel meer glas verwerkt zijn in de Nikon. Tamron heeft een plastieken frame terwijl Nikon er een metalen op zitten heeft en dus tegen een stootje kan.
          Er wordt inderdaad niets dan goeds geschreven over de Tamron. Als amateur denk ik dat deze lens dus ruimschoots moet voldoen. Niettegenstaande ik ook maar een amateurke ben kies ik persoonlijk voor het duurdere materiaal in de Nikon-stal. Nooit problemen met de compatibiliteit en een waardelvolle investering. Mijn twee dure Nikon-lenzen hebben ook dezelfde filterdiameter. Misschien een detail, maar bvb. hoef je maar één polariser te hebben voor verschillende lenzen.Dat verantwoordt weliswaar niet de meerprijs, maar is toch meegenomen aangezien een degelijke pol.filter van deze doormeter ook al een aardig centje kost.
          Persoonlijk vind ik verder nog dat, als je een lens voor het grootste gedeelte van je foto's gebruikt, de meer-investering het waard is.
          Ik kan dus de Tamron zeker niet afbreken, maar als je beide eens vastneemt en bekijkt, ja, dan....

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment

          Working...
          X