Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

    <check mijn laatste post, keuze tussen 2 telezooms>

    Ik ben sinds gisteren de gelukkige bezitter van een tweededehands D70
    De lenzen die ik erbij gekocht heb zijn een Nikkor 20/2.8 AF-D, 28/2.8 AF-D en een Nikkor 50mm/1.4

    Is het nu handig/nuttig om hier de 18-70 kitlens bij te nemen? Of bv de Sigma 18-50/2.8? Dit scheelt natuurlijk objectieven wisselen, maar de primes zijn (naar ik aanneem) lichtsterker.
    Daarnaast wil ik graag zoveel mogelijk uit de hand fotograferen, is de 18-70 daar wel lichtsterk genoeg voor? De extra groothoek is natuurlijk wel een voordeel van de kitlens; ik zal zeker wel eens een landschapje of binnenshuis fotograferen.

    Mijn vraag komt hier eigenlijk op neer: adviseren jullie de 18-70 erbij te nemen, of kan ik het beter bij de primes houden?
    De 28/2.8 lijkt me nog het minst nuttig van de 3, dus die zou ik evt kunnen verkopen en vervolgens de 18-70 erbij kopen. Hoeveel is zo'n 28mm ongeveer nog waard?

    Dit is mijn eerste DSLR (zoals jullie vast wel duidelijk is geworden), vandaar mijn vragen mbt primes/zoomlens etc

    Oja, een soortgelijke vraag heb ik ook op het DPZ-forum geplaatst, alleen kreeg ik daar niet zoveel respons (en ben ik hier op BD ook veel actiever ).
    Bedankt alvast!!
    Last edited by pascal s; 29 oktober 2004, 10:34.
    Nikon D70 / CP880

  • #2
    Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

    ik den dat je met een zoomlzns totaal anders fotografeert en kijkt. Met de vaste brandpunt lenzen zal je om te kaderen jezelf moeten verplaatsen, met de zoom zal je meer gebruik maken van de diverse mogelijkheden om te kaderen maar zal je ook een ander perspectief hebben omdat je anders dichter, verder van je onderwerp zou gestaan hebben.
    Ik zou eerst met de vaste brandpuntten leren werken en experimenteren en dan pas overschakelen op een zoom of je kan natuurlijk de zoom er bij nemen en regelmatig als je een foto genomen hebt met een vaste lens de zoom er op zetten en kijken welke foto je dan neemt vanuit hetzelfde standpunt.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

      Wil je gebruiksgemak boven kwaliteit, neem de kitlens erbij, anders even doorsparen voor een groothoek-prime. Oh ja, hoeveel vraag je voor de 28mm?

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

        Allebei bedankt voor jullie reactie!

        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae
        Wil je gebruiksgemak boven kwaliteit, neem de kitlens erbij, anders even doorsparen voor een groothoek-prime. Oh ja, hoeveel vraag je voor de 28mm?
        Tja, wat is zo'n ding waard he? Mocht hij bv maar 100 euro waard zijn dan hou ik 'm erbij De 3 lenzen zijn nl in perfecte staat, heb ze van voor tot achter geinspecteerd en geen beschadigingetje gevonden
        Nikon D70 / CP880

        Comment


        • #5
          Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

          Als je de kwaliteit van primes gewoon bent wil je gewoon geen zoom meer. (ik toch)

          Comment


          • #6
            Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

            Je zou ook eens kunnen nadenken over die sigma 18-125mm. Heel goedkoop en een prima lensken als je eens beluit om niet teveel rommel mee te nemen. Word een +- 28-200 op de D70. De lens is optisch niet slecht maar de autofocus mocht wel wat sneller zijn...
            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

            Comment


            • #7
              Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Drill
              Je zou ook eens kunnen nadenken over die sigma 18-125mm. Heel goedkoop en een prima lensken als je eens beluit om niet teveel rommel mee te nemen. Word een +- 28-200 op de D70. De lens is optisch niet slecht maar de autofocus mocht wel wat sneller zijn...
              Wel handig dat bereik, maar ik denk dat ik dan eerder een 18-70 koop en voor de zoom een 70/80-200/210. Hieromtrent nog wel een vraagje: op KenRockwell.com staan veel Nikon-lenzen getest en er zijn 2 wat oudere budget-lenzen die me wel aanspreken, te weten de AF 70-210 /4 en de AF-D 70-210/4-5.6.
              Beide volgens mij voor 150 a 200 euro te vinden, dus een mooie lens om eens met tele te beginnen vind ik.

              Volgens Rockwell is de F4 wat groter en trager, maar wel F4 over hele bereik dus lichtsterker en behoorlijk scherp.
              De 70-210 /4-5.6 AF-D is de wat nieuwere, compactere lens die nog iets scherper moet zijn en wat sneller is, maar iets minder lichtsterk.

              Welke adviseren jullie me wanneer ik vooral uit de hand wil schieten: kan dit met de 4-5.6 ook nog wel (evt door bv ISO op te hogen naar 400/800), of is F4 over het hele bereik een groot voordeel in dat opzicht en ga ik dat zeker merken?
              Want de 4-5.6 is wel iets scherper en lichter, dus dat heeft ook z'n voordelen.

              Graag (alweer) jullie deskundige advies, welke zeer gewaardeerd wordt trouwens!
              Last edited by pascal s; 28 oktober 2004, 21:35.
              Nikon D70 / CP880

              Comment


              • #8
                Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

                Als ik jou was, en je vindt lichtsterkte belangrijk, dan zou ik zeker je primes niet vervangen door de kitlens.
                Geen kwaad woord over die kitlens, is zeker een goede lens vind ik (en vele anderen ook). Maar ik ben ook primes gewoon van op mijn oude analoge camera, en vind de lichtsterkte van die zoomlenzen toch een serieus nadeel. Het wordt wel erg moeilijk om binnenshuis te fotograferen zonder flash.
                Tenzij je natuurlijk die dure zooms met f2.8 kan kopen natuurlijk, maar die zijn dan ook weer heel zwaar...
                Voor tele zou ik het niet zo erg vinden, die foto's neem je toch meestal buiten en daar is over het algemeen net iets meer licht
                Enkele goede primes samen met een tele-zoomlens lijkt mij zeker een goede combinatie.

                groetjes

                peter
                Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

                Comment


                • #9
                  Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen?

                  Ok, bedankt voor de uitleg Peter

                  Weet je ook welke van genoemde 2 70-210's de meest geschikte telezoom is voor handmatig gebruik? Of is er in deze prijsklasse (150-250 euro) een betere kandidaat te vinden (mag 2dehands)?

                  Ik wil nl niet meer uitgeven omdat ik eerst wil ervaren hoe zo'n telezoom werkt en of ik het veel ga gebruiken. Met alleen ervaring met de Coolpix 880 kan ik daar nu nog weinig over zeggen
                  Last edited by pascal s; 28 oktober 2004, 22:59.
                  Nikon D70 / CP880

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 met 3 primes tweedehands gekocht: kitlens erbij kopen? En welke telezoom 70-2

                    Ok, ik denk dat ik nu 1 van deze 2 lensen ga kopen. Wat adviseren jullie?

                    - Nikkor 70-210 f/4: voordeel F4 over hele bereik, behoorlijk scherp
                    - Nikkor 70-210 f/4-5.6 D: lichter, scherper dan de 70-210 f/4 en snellere AF, maar je mist dan wel 1 (2?) stops.

                    Ik wil graag uit de hand fotograferen, aangezien ik zo min mogelijk met een statief wil rondzeulen. Maakt het verschil in lichtsterkte tussen de 2 lensen qua onscherpte veel uit, of is dat minimaal? Als het niet zo heel veel uitmaakt dan denk ik dat de 4-5.6 een betere lens voor mij is.

                    Oja, je ziet weleens 70-210 f/4-5.6 te koop staan zonder de D
                    Volgens Ken Rockwell is deze even 'traag' als de f4:
                    From what one reader tells me, the AF speed is slower on the non-D lens since one turn of the AF screw only brings one into 40', not 17' as in the D version. This would make the non-D version as slow as the new 70-300s and the original 70-210 f/4.
                    Last edited by pascal s; 29 oktober 2004, 11:16.
                    Nikon D70 / CP880

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

                      Hi Pascal,
                      Beide zooms heb ik gehad ( en de F4 nog steeds).
                      -Qua snelheid is het verschil echt niet zo groot.
                      -De F4 vast is een draaizoom
                      -niet alleen lichtsterker voor binnen maar ook krijg je dus minder dieptescherpte. Op deze foto kun je dat gemak goed zien. Tussen de otter en mij zat een gaashek. Door de mogelijkheid van F4 kon ik de dieptescherpte net zo verkrijgen dat het hek niet zichtbaar is. Dit had hoogstwaarschijnlijk op 5.6 niet gelukt. verder vind ik deze lens op F4 210mm scherper als zijn broertje op 5.6.
                      Je moet wel een goed exemplaar vinden want de lenzen zijn al wat jaartjes oud...
                      De 70-210 F4 focussed ook op kleinere afstand al scherp.
                      Ik gebruik hem vaak als ik geen zin heb om met een 2.8 te seulen. Door een nikon 6t voorzetfilter erbij mee te nemen heb ik tevens een goede macrolens bij me....
                      Hopelijk heb je er wat aan.
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

                        smartpics, bedankt voor je reactie. Jij vergelijkt nu de D-versie van de 4-5.6 met de F4? Of de non-D versie, want daarvan weet ik dat ze ongeveer even snel zijn.

                        Ik twijfel nog hevig; kan voor ongeveer hetzelfde bedrag nl kiezen uit:

                        70-210 /F4 in goede staat
                        70-210 /F4-5.6 + B&W-filter in goede staat
                        70-210 /F4-5.6D met wat lakschade maar optisch/mechanisch in goede staat

                        moeilijk... voordat je postte had ik al bijna voor de laatste gekozen. Klopt het dat ze qua prijs in deze config ongeveer evenveel moeten kosten, zo'n 160 euro?
                        Is zo'n lens met lakschade later wel weer te slijten voor dat bedrag? Het gaat om deze lens:
                        Last edited by pascal s; 30 oktober 2004, 10:22.
                        Nikon D70 / CP880

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

                          Hi,
                          Ik heb de f4 vast en de 70-210 AFD heb ik gehad...
                          Wellicht is de AFD iets sneller, maar ik heb dat niet kunnen waarnemen.
                          Persoonlijk houd ik veel meer van de draaizoom, aangezien de ander bij het wandelen met de camera om je nek nog wel eens naar beneden wil uitzakken wat irritant is. De voordelen van de F4 vast heb ik al verteld.
                          Qua inruil ooit denk ik dat de F4 ook beter verkoopt. Regelmatig verkoop ik lenzen en de F4 vast heb ik al regelmatig verkocht.Meestal tussen de 150 en de 195 euro... 160 euro lijkt me dus heel redelijk als de lens optisch in goede staat is. Er gaat wel een gerucht dat bij de F4's sommige producties niet scherp focussen op 210mm op een DSLR. Zelf heb ik dat niet kunnen vaststellen tot op heden.
                          Mijn favouriet is dus duidelijk de F4 mits optisch in goede staat.
                          Persoonlijk hoop ik zelfs dat nikon ooit nog eens deze lens onder handen neemt met een betaalbare AFS en/of VR uitvoering.
                          Succes,
                          Edwin
                          Mijn Foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke van deze 2 telezooms 70-210 bij mijn D70?

                            Ik heb de knoop doorgehakt, het is de 70-210 f/4-5.6D geworden. De F4 heeft zeker ook z'n voordelen (maar ook nadelen) tov deze lens. Ook het feit dattie compacter/lichter is heeft meegespeeld.

                            Een walkaround zoom (18-70 oid) komt er ook nog wel een keer; ik hou de Marktplaats hier goed in de gaten

                            Welbedankt voor jullie adviezen en info
                            Last edited by pascal s; 31 oktober 2004, 22:11.
                            Nikon D70 / CP880

                            Comment

                            Working...
                            X