Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wachten op Sandisk Extreme III ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wachten op Sandisk Extreme III ?

    Dat gaat stom lijken, maar maandag bestelde ik 'mijn' D70 en ik heb nog geen geheugenkaart.

    't Probleem is dat de kaart die ik wil (Sandisk Extreme III) pas binnen enkele weken in de rekken komt. Die Extreme III leest en schrijft aan 20MB/seconde = dubbel zo snel als de Ultra II. En bij Corné kost de 1GB CF maar 125€ (= 12€ meer dan den 'ouwe" Ultra II). Efkes wachten, geduldig zijn, op m'n tanden bijten is imho dus wel de moeite.

    Ik redeneer dat die snelle kaart zeker geen kwaad zal kunnen als je rekent dat de D70 3 jpegs/seconde aankan à +/- 3,5 MB/jpeg = 10 mb/seconde zodat de camera zijn buffer heel vlotjes zal leeg krijgen. Als ge natuurlijk in RAW of RAW + jpeg trekt, dan heb je 10 à 14MB per shot en dan wordt de kaartsnelheid nog belangrijker.

    Weet er misschien iemand of de camera eerst z'n buffer vult en dan pas als ie vol is, gaat wegschrijven naar de kaart, of, dat de camera de foto's in de buffer opneemt en tegelijk al begint weg te schrijven. In dit laatste geval zal de kaartsnelheid waarschijnlijk een veel grotere rol spelen. De bottleneck zal in elk geval toch veel minder nauw zijn. Of is dat misschien een naïeve redenering ?

    Soit. Als er niks gebeurt, ga'k zonder CF-kaart niet veel kunnen doen met diene D70 behalve op de schouw zetten en ernaar kijken . 'k Ga maar es een oproepke doen in de shopping corner.
    JM
    Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

  • #2
    Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

    De buffer werkt circulair en wordt parallel opgevuld en geleegd.

    In jpgmode is een Ultra II dus voldoende. In Raw krijg je vertragingen.


    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

      Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
      In Raw krijg je vertragingen.Jo.
      Je bedoelt toch dat RAW dan beter zal gediend zijn met de Extreme III kaart ?
      JM
      Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

      Comment


      • #4
        Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

        Bij mijn weten is er nog geen enkele camera die gebruik kan maken van de 20MB/sec schrijfsnelheid van de Extreme III...
        Bij mijn weten is er zelfs geen enkele cam die het volledige potentieel van de Ultra II volledig kan gebruiken (write 10MB/s)...

        Dus, waarom wachten?
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

          waar haal jij die 20MB/sec ?
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
            waar haal jij die 20MB/sec ?

            http://www.dullaert.net

            Comment


            • #7
              Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
              waar haal jij die 20MB/sec ?
              Hier http://www.sandisk.com/retail/ext3-cf.asp

              Oeps, was al tweede...
              Last edited by CooMa; 28 oktober 2004, 15:37.
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                ik stelde die vraag omdat ik dacht ooit gezien te hebben dat er min 10MB/s stond en zei bij mezelf wat is dat maar een klein verschil zeg
                ofwel was da een 'typ'fout hé ;-)
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                  Bij mijn weten is er nog geen enkele camera die gebruik kan maken van de 20MB/sec schrijfsnelheid van de Extreme III... Bij mijn weten is er zelfs geen enkele cam die het volledige potentieel van de Ultra II volledig kan gebruiken (write 10MB/s)... Dus, waarom wachten?
                  Indien het is zoals je zegt, dan heb je gelijk en moet ik niet wachten. Maar de Extreme III is nog maar pas aangekondigd en er is dus nog niet veel over gezegd of geschreven in relatie tot de snellere SLR's en in 't bijzonder de D70.

                  Mijn vraag vloeit dus zuiver voort uit een theoretische rekenlogica :
                  - de D70 kan 2,92 foto's per sec. bufferen. Aan +/- 3MB per foto is dat toevallig ongeveer gelijk aan de 10MB/sec van de Ultra II. Hier lijkt dus al een relatie te bestaan tot de kaartsnelheid = 1° aanwijzing.
                  - bovendien kan de D70 als enige continu shooten tot de kaart vol is (de 20D van Canon doet dat niet) = 2° aanwijzing tot de CF-kaarteigenschappen.
                  - Imaging-resource.com schrijft trouwens dat die snelheid enkel gehaald wordt in combinatie met de snelste CF-kaart = 3° aanwijzing.

                  Imaging-resource.com zit toch zowat op hetzelfde niveau als dpreview. Ze zeggen het zo :
                  The faster the card, the more quickly the new buffer can offload the data, and in the case of high resolution images saved with the "normal" JPEG compression setting, the buffer may never fill at all. This is truly amazing, and a first with any digital camera we've seen.
                  En ze vervolgen :
                  The D70 really takes advantage of fast memory cards. With an old, slow card, the camera runs fast (2.92 frames/second) for ~9 shots, then slows to 4.7 seconds per shot. With a fast Lexar card though, it keeps on chugging at about 2.3 frames per second, even after it runs out of buffer space. Very impressive!
                  Wat denk jij (of anderen) daarvan. Zou 't niet de moeite lonen eens enkele testen af te wachten van de D70 met de Extreme III ?
                  Last edited by JM; 28 oktober 2004, 17:58.
                  JM
                  Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                    Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ik kan dit momenteel niet want geen USB2.0 op mijn pc.
                    De D70 zou usb2.0 compatible moeten zijn. Theoretisch is dat dus 480 mbps wat ongeveer 60 MB per seconde is.
                    Als je de camera op een pc aansluit (niet als mass storage, maar die andere setting) en dan met Nikon Capture control foto's neemt zou je dus een hogere snelheid moeten halen.
                    Op deze manier passeer je nl de CF kaart en word alles direct op je pc geschreven.
                    Benieuwd of je dan continue kan blijven schieten in Rax tot de harde schijf vol is.

                    Jo.
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JM
                      - bovendien kan de D70 als enige continu shooten tot de kaart vol is (de 20D van Canon doet dat niet)
                      Ehhh, wat bedoel jij daar net mee ? Waarom zou de 20D niet continu kunnen schieten tot zijn kaart vol is?
                      Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                        Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ik kan dit momenteel niet want geen USB2.0 op mijn pc.
                        De D70 zou usb2.0 compatible moeten zijn. Theoretisch is dat dus 480 mbps wat ongeveer 60 MB per seconde is.
                        Als je de camera op een pc aansluit (niet als mass storage, maar die andere setting) en dan met Nikon Capture control foto's neemt zou je dus een hogere snelheid moeten halen.
                        Op deze manier passeer je nl de CF kaart en word alles direct op je pc geschreven.
                        Benieuwd of je dan continue kan blijven schieten in Rax tot de harde schijf vol is.

                        Jo.
                        Perfecte redenering, tot op het punt dat de D70 USB ondersteund, maar op full speed, wat 11 Mbps is (1,8 Mbyte/s)......

                        Als ik mij goed herinner was de doorvoer naar een Ultra II op de D70 ietsjes meer dan 3 Mbyte/s, dus de USB in dit geval trager....

                        Wordt die kaart eigenlijk wel ondersteund door de D70?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                          Ik zou deze site in het oog houden. Er staat al sandisk extreme (weet wel niet of het de III is). Hij wordt regelmatig geupdate.

                          Gallery: http://www.fotogallerij.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Drill
                            Ehhh, wat bedoel jij daar net mee ? Waarom zou de 20D niet continu kunnen schieten tot zijn kaart vol is?
                            Euh, ik heb dat ergens gelezen ... Kloptanie ?
                            JM
                            Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wachten op Sandisk Extreme III ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                              Als je de camera op een pc aansluit (niet als mass storage, maar die andere setting) ... zou je dus een hogere snelheid moeten halen ... passeer je nl de CF kaart ... Benieuwd of je dan continue kan blijven schieten in Raw tot de harde schijf vol is.

                              Jo.
                              Lijkt me een zeer spannende suggestie. Zal ik zeker eens proberen nadat ik de D70 eerst wat beter leer kennen. Tenzij iemand hier direct al de test eens wil uitvoeren.
                              JM
                              Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                              Comment

                              Working...
                              X