Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D + Raw nuttige info

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20D + Raw nuttige info

    Ik weet niet of dit voor jullie ook nuttige info is maar ik heb per ongeluk iets ontdekt.
    De 20D slaat in zijn RAW altijd een jpeg op zelfs indien je hem op enkel RAW zet. De reden is waarschijnlijk de thumbnails. En net zoals bij de 10D kan je indien gewenst deze extracten uit de raw file. Ik gebruik hiervoor BB.

    Ik had eens zitten testen in RAW only met de zwartwit instellingen en op het schermpje krijg ik een zwart/wit foto en ook in BB kreeg ik Z/W maar in DPP kreeg ik dan weer een kleurfoto want RAW is eigenlijk met kleur. Nu als je in BB extract doet krijg je een 1536x1024 file.

    Voor mij is dut uitstekend nieuws want ik wil eigenlijk een jpeg hebben voor het geval ik iets moet printen of zo en weinig tijd heb. Dan is een file met deze grote precies wat ik wil. En nu moet ik die raw + small niet gebruiken enkel RAW is goed.

    Die jepg zit er waarschijnlijk in om de thumbnails op de camera te kunnen tonen.

  • #2
    Re: 20D + Raw nuttige info

    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
    Ik weet niet of dit voor jullie ook nuttige info is maar ik heb per ongeluk iets ontdekt.
    De 20D slaat in zijn RAW altijd een jpeg op zelfs indien je hem op enkel RAW zet. De reden is waarschijnlijk de thumbnails. En net zoals bij de 10D kan je indien gewenst deze extracten uit de raw file. Ik gebruik hiervoor BB.
    Wat is BB voor een programma?
    Gijs
    Canon apparatuur

    http://gijsvo.fotopic.net/

    Comment


    • #3
      Re: 20D + Raw nuttige info

      Sorry BB staat voor BreezeBrowser.

      Comment


      • #4
        Re: 20D + Raw nuttige info

        Alvorens echt te beslissen zou ik voor de zekerheid de jpegs is gaan vergelijken qua grootte in Pixels en qua omvang van het bestand.
        Het dubbelwerken (RAW + JPEG) is iets dat ik ook gebruik op de Mark II.

        Het kost je alleen iets meer opslagruimte, maar kan je een hoop tijd besparen indien je moet de RAW beelden gaan converteren. Nu gebruik de JPEGS om mee te geven aan de modellen en kan me beperken voor de conversie tot de beste bestanden voor het wedstrijdgebeuren. Voordeel bij de Mark II je kan de JPEG groote kiezen en ook de compressie, ik maak dan een jpeg van meer dan 6 mega pixel met een iets hogere compressie en een interne verscherping. Deze beelden zijn best te gebruiken zonder extra nabewerking en voldoende van kwaliteit voor A4 afdrukken en groter.

        my2cents
        Last edited by Digipics357; 28 oktober 2004, 07:07.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: 20D + Raw nuttige info

          Bedankt voor deze info.

          Lijkt mij inderdaad dezelfde .jpg file die ook in de 10D raw files aanwezig is.

          OFF TOPIC:

          In deze review http://www.luminous-landscape.com/re...location.shtml vond ik de volgende uitspraak.

          Autofocus on the 20D is so much improved over the 10D as to seem like from another generation of camera, which it clearly is. It is fast, precise and reliable. Anyone who has difficulty getting sharply focused images with this camera, in almost any light, needs to consider taking up another hobby or profession.
          Ikzelf vind deze uitspraak best grappig...
          Maar ik weet niet of iedereen er zo over denkt.

          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 28 oktober 2004, 11:52.

          Comment


          • #6
            Re: 20D + Raw nuttige info

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
            Bedankt voor deze info.

            Lijkt mij inderdaad dezelfde .jpg file die ook in de 10D raw files aanwezig is.
            Yep behalve dat je het formaat niet kan aanpassen he. Deze file is eigenlijk een 1536x1024 met redelijk wat compressie. Maar voor mijn gebruik meer dan genoeg. Dat is snel wat posten op het web en nog uitzonderlijker direkt iets moeten printen maar dat is dan 10x15 en dat gaat hier ook mee. Moet het kwaliteit zijn heb ik mijn Raw he die ik meestal toch altijd gebruik maar some is zo een jpeg wel handig. En Yep Digipics de 20D werkt op exact dezelfde manier als de 1DII je kan dezelfde keuzes maken. Dan zit er waarschijnlijk ook zo een jjpeg in de 1DII files. Of die voor jou voldoet is natuurlijk een andere vraag.

            OFF TOPIC:

            In deze review http://www.luminous-landscape.com/re...location.shtml vond ik de volgende uitspraak.

            Ikzelf vind deze uitspraak best grappig...
            Maar ik weet niet of iedereen er zo over denkt.

            Jan.
            tsk tsk tsk Jan zooo stout

            Comment

            Working...
            X