Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel?

    Ik denk eraan om eventueel een Olympus C770 Ultra Zoom ofwel een Canon Powershot IS1I te kopen.
    Beide toestellen hebben 4 MPix en 10x optische zoom.
    De Olympus heeft een voetje voor een externe flits, de Canon niet maar de Canon gebruikt de veel goedkopere CF kaartjes (tov xD).
    Tot nu toe heb ik met een Olympus compact camera (3x zoom) gewerkt maar bij buitenfotografie had ik dikwijls het probleem dat ik niet ver genoeg kan uitzoomen om grote gebouwen erop te krijgen. Ga ik met een 10x zoom ook meer kunnen uitzoomen of moet ik op zoek naar een groothoeklens (maar een groothoeklens past alleen maar op een camera waar je een losse lens op kan draaien zoals de Canon EOS300D, of maak ik hier een domme opmerking)?

    En waar kan ik dit toestel het best kopen? Mijn voorkeur gaat uit naar een webshop in Duitsland omdat de prijzen daar het laagst zijn.
    Ik heb al gekeken bij www.top-foto.de, www.digitalo.de en www.snogard.de. Zijn er nog adressen die jullie aanbevelen.

  • #2
    Re: Welk toestel?

    nou je hebt in iedergeval goed rond gekeken denk dat het je wel lukt.
    succes.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel?

      Voor de pro-sumer camera's bestaan er ook voorzetlenzen (opschroef of zo). hiermee bereik je dan toch nog groothoek of nog meer tele, al naargelang het model wat je gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel?

        Oorspronkelijk geplaatst door Roel W
        Ik denk eraan om eventueel een Olympus C770 Ultra Zoom ofwel een Canon Powershot IS1I te kopen.
        Beide toestellen hebben 4 MPix en 10x optische zoom.
        De Olympus heeft een voetje voor een externe flits, de Canon niet maar de Canon gebruikt de veel goedkopere CF kaartjes (tov xD).
        Tot nu toe heb ik met een Olympus compact camera (3x zoom) gewerkt maar bij buitenfotografie had ik dikwijls het probleem dat ik niet ver genoeg kan uitzoomen om grote gebouwen erop te krijgen. Ga ik met een 10x zoom ook meer kunnen uitzoomen of moet ik op zoek naar een groothoeklens (maar een groothoeklens past alleen maar op een camera waar je een losse lens op kan draaien zoals de Canon EOS300D, of maak ik hier een domme opmerking)?

        En waar kan ik dit toestel het best kopen? Mijn voorkeur gaat uit naar een webshop in Duitsland omdat de prijzen daar het laagst zijn.
        Ik heb al gekeken bij www.top-foto.de, www.digitalo.de en www.snogard.de. Zijn er nog adressen die jullie aanbevelen.
        Opgepast met het X-keer zoom. Dat zegt NIETS. Wat je moet weten is de brandpuntsafstand tov 35mm. Dat wordt meestal zo uitgedrukt: 35-210 mm.
        In mijn voorbeeld is dit een 6x zoom, maar 10-60mm is net zo goed 6x zoom. Wat kun je nu afleiden op basis van deze getalletjes?
        Het eerste getal toont de maximale groothoek: hoe kleiner dit getal, hoe meer er op je foto zal kunnen in hoogte en breedte (zonder dat je achteruit moet stappen ).
        Het tweede getal toont de maximale telestand: hoe groter dit getal, hoe meer je kunt inzoomen (hoe kleiner dus het detail je kunt krijgen zonder dichterbij te moeten stappen )
        In mijn voorbeeld is de 35-210 een redelijk gangbare lens: redelijk van groothoek en redelijk van tele.
        De 2de is een stuk interessanter voor de groothoek, maar bijna nutteloos voor tele...

        Voor de shop zou ik kiezen voor topfoto... Het is ook een gewone winkel waar je de spullen kunt ophalen en Ingo (eigenaar) spreekt ook perfect Nederlands...

        Heb je nog vragen, schiet maar...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel?

          ik heb een olympus C750 met groothoek voorzetlens...
          Ben er zeer tevreden van
          indien nog vragen: PM maar
          http://www.tonjo.tk

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel?

            Oorspronkelijk geplaatst door Roel W
            Ga ik met een 10x zoom ook meer kunnen uitzoomen of moet ik op zoek naar een groothoeklens (maar een groothoeklens past alleen maar op een camera waar je een losse lens op kan draaien zoals de Canon EOS300D, of maak ik hier een domme opmerking)?
            Je kan gerust groothoeklenzen (voorzetlenzen) gebruiken zonder dat je daarvoor een 300D of gelijkaardig nodig hebt. Ik heb een kodak DX6490,
            en heb zowel een extragroothoeklens (van kodak zelf) aangekocht, alsook
            een olympus B-300 teleconvertor. Zoals het woordje al zegt, schroef je
            een voorzetlens gewoon vooraan op je toestel.

            Let op dat die lenzen op jouw toestel passen (schroefdraad), indien niet kan je hoogst waarschijnlijk wel adapters kopen die je tusssen je toestel en de voorzetlens plaatst.

            succes met de aankoop!

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel?

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Opgepast met het X-keer zoom. Dat zegt NIETS. Wat je moet weten is de brandpuntsafstand tov 35mm. Dat wordt meestal zo uitgedrukt: 35-210 mm.
              In mijn voorbeeld is dit een 6x zoom, maar 10-60mm is net zo goed 6x zoom. Wat kun je nu afleiden op basis van deze getalletjes?
              Het eerste getal toont de maximale groothoek: hoe kleiner dit getal, hoe meer er op je foto zal kunnen in hoogte en breedte (zonder dat je achteruit moet stappen ).
              Het tweede getal toont de maximale telestand: hoe groter dit getal, hoe meer je kunt inzoomen (hoe kleiner dus het detail je kunt krijgen zonder dichterbij te moeten stappen )
              In mijn voorbeeld is de 35-210 een redelijk gangbare lens: redelijk van groothoek en redelijk van tele.
              De 2de is een stuk interessanter voor de groothoek, maar bijna nutteloos voor tele...

              Voor de shop zou ik kiezen voor topfoto... Het is ook een gewone winkel waar je de spullen kunt ophalen en Ingo (eigenaar) spreekt ook perfect Nederlands...

              Heb je nog vragen, schiet maar...
              Bedankt voor de info.
              Maar hoe interpreteer ik de dan de brandpuntgetallen?
              Wat haal je uit volgende getallen:
              Olympus C300: 5.8 - 16.2mm 1: 2.9 - 4.4
              Olympus C770: 38 - 380 mm 1: 2.8 - 3.7
              Olympus C460: 1:3.1 - 5.2
              Canon S1 IS: 5.8 - 58mm 1: 2.8 - 3.1
              Canon Ixus 500: 7.4 - 22.2mm 1: 2.8 - 4.9

              Uit je uitleg leid ik dan af dat je met de Olympus C770 alleen maar kan inzoomen gezien het kleinste getal 35 mm is. Terwijl ik met de C1 IS het best kan uitzoomen.

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel?

                Oorspronkelijk geplaatst door Roel W
                Bedankt voor de info.
                Maar hoe interpreteer ik de dan de brandpuntgetallen?
                Wat haal je uit volgende getallen:
                Olympus C300: 5.8 - 16.2mm 1: 2.9 - 4.4
                Olympus C770: 38 - 380 mm 1: 2.8 - 3.7
                Olympus C460: 1:3.1 - 5.2
                Canon S1 IS: 5.8 - 58mm 1: 2.8 - 3.1
                Canon Ixus 500: 7.4 - 22.2mm 1: 2.8 - 4.9

                Uit je uitleg leid ik dan af dat je met de Olympus C770 alleen maar kan inzoomen gezien het kleinste getal 35 mm is. Terwijl ik met de C1 IS het best kan uitzoomen.
                Er staan op dit moment appelen en peren bij elkaar... Sommigen geven de brandpuntsafstand tov 35 mm (C770 - Ixus 500), de andere de fysische brandpuntsafstand van de lens... Eigenlijk heb je alle getallen nodig tov 35 mm. Die vind je wel op www.dpreview.com. Pas als je die hebt, kun je goed vergelijken.
                Tweede belangrijkste getallenreeks is die 1: en nog wat. Hoe kleiner die getallen zijn in die "en nog wat", hoe lichtsterker de lens. Dat betekent dat je in donkerdere omstandigheden toch een foto zult kunnen maken met een redelijke sluitersnelheid...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel?

                  O.K. Bedankt voor de info.

                  Gezien de vrij dure xD geheugenkaarten (tov Compactflash) en de beperkte grootte van de xD kaarten (512MB xD tov 4GB al bij CF) is het misschien toch verstandiger om een Canon met Compact Flash te nemen.

                  De keuze gaat nu tussen volgende toestellen:
                  *Canon IXUS 500
                  *Canon IXUS 400 en 430 (einde reeeks en op vele plaatsen al uitverkocht), de vervanger IXUS 40 heeft SD kaarten en komt dus minder in aanmerking.
                  *Canon Powershot S60
                  *Olympus C770
                  *Canon Powershot G5
                  *Canon S1 IS

                  Iemand ervaring met deze toestellen?

                  De Olympus µ410 en C460 zijn afgevallen wegens de beperkte batterij (slechts 2 AA's, mijn huidige C300 werkt op 4 AA's en dat voldoet) en natuurlijk het dure geheugen.
                  Als ik voor 1GB geheugen ga spaar ik 100€ uit als ik CF neem tov xD, die ik dan in een iets duurder toestel kan investeren.

                  Het voordeel van de Powershots is dat ze een groter zoombereik hebben (3.6 of meer) en vorozetlenzen kunnen gebruiken voor groothoek wat de IXUS-reeks niet kan.

                  Comment

                  Working...
                  X