Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

    kweet ik ben hier echt appelen met peren ...etc...

    ik heb mijn tevredenheid over de tamron 28-300 al laten blijken, maar achter 'n paar testen wil ik dit toch ff aantonen...

    de D100 met AFS 80-200 en de D70 met tamron 28-300
    alles in RAW getrokken en gewoon omgezet met Nview
    beide toestellen op ISO 400
    D100 met normal sharpening...F8 wat voor deze lens zeker haarscherp is.
    D70 met sharpening +1...f11, wat voor deze lens imo de beste resultaten geeft (best niet over f16 gaan...f8-11 = scherpste )

    kweet het is niet hetzelfde, maar toch moet je de bruikbare range vinden, ttz waar je probleemloos resultaten mee kunt halen...
    vergeet niet er is 'n redelijk prijsverschil tussen de 2 systemen en dat is kwa resultaat imo erg klein...
    anyway, zelfs met de duurste leica lenzen moet je afstoppen en/of het ideale bereik vinden en dat is nooit helemaal open of helemaal dicht...

    voor diegene die 'n kijkje willen nemen...foto's heb ik in de originele 6mp reso gelaten...






    ik hoef wsn niet te zeggen wat met wat is getrokken...de grootste beelden zijn uiteraard met de tamron...
    let ook vooral op de kleuren...

    en dan de zoom-range, wat ook zo'n plezante toy is..


    Last edited by w00ha; 24 oktober 2004, 23:50.

  • #2
    Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

    Hallo, weinig reacties ondanks dat dit toch wel interessant is.
    De prijs van beide lenzen heeft een verhouding van zeg maar 1/8, maar de Tamron is zeker niet 8x minder waard dan de Nikon.
    Ik vind wel de kleuren en het bokeh van Nikon iets mooier (zie laatste foto) maar dat is persoonlijke smaak en aanpasbaar. Idd, het verschil in resultaat is zeer klein, maar waarschijnlijk heb je een groter verschil tussen de Nikon en de Tamron bij andere F waarden. Soit, het verschil zit'em trouwens niet alleeen in de beeldkwaliteit.
    Een persoonlijke opmerking - en ik kan er hier mijlenver naastzitten - maar ik heb zo de indruk dat Tamron lenzen beter presteren bij Nikon.
    Iig, een zéér interessante posting. Bedankt w00ha !!
    Saluti,

    Pascal

    Comment


    • #3
      Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

      'k Vind de kleuren en de bokeh op de 80-200 ook wel mooier dan de Tamron. Over de kleuren valt echter jammer genoeg weinig te zeggen, want het zijn 2 verschillende camera's.... Misschien moet je es de test opnieuw, maar dan met lenzenwissel, en onder gecontroleerde omstandigheden, het licht varieert nu nogal snel....

      De regel is echter nogal snel, het wordt 10 maal duurder, en 2 maal beter.
      Als je net het tikkeltje beter wil, dan betaal je een factor meer.

      Op die eerste foto stoort het purperen lijntje me wel aan die dakpannen links, maar ik kan nu moeilijk inschatten of dat een gevolg van de lens is.

      Alleszins, die Tamron is inderdaad wel scherp, en heeft een mooi zoombereik.

      Comment


      • #4
        Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

        ik vind het verschil zeker héél klein , maar wat ik wel weet is dat je deze lenzen eens moet testen bij een sport manifistatie waar snelheid belangrijk wordt , en daar zal de 80-200 S wel uitblinken denk ik, maar voor de gewone gebruiker is de Tamron volgens mij zeker wat de prijs betreft een goede lens
        NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

        Comment


        • #5
          Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

          Oorspronkelijk geplaatst door Lucske
          ik vind het verschil zeker héél klein , maar wat ik wel weet is dat je deze lenzen eens moet testen bij een sport manifistatie waar snelheid belangrijk wordt , en daar zal de 80-200 S wel uitblinken denk ik, maar voor de gewone gebruiker is de Tamron volgens mij zeker wat de prijs betreft een goede lens
          de tamron kan imo nooit de AFS80-200 vervangen, die lens is evenals de 70-200 vr supersnel en vlijmscherp...
          maar als je 'ns echt licht beladen wat fotoplezier wilt, dan is die tamron echt 'n aanrader...
          anyway, ik heb hier de laatste jaren al menig revu's van reviews gezien ivm met ultra zooms, maar ik moet zeggen als je weet wat je gaat fotograferen dan heb je aan de tamron veel shooting plezier...

          Comment


          • #6
            Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

            Ik vind het verschil erg groot, de Tamron presteerd duidelijk minder.
            Kijk eens naar het detail in de bloem. Die is bij de Tamron duidelijk minder.
            Zo'n lens heeft niet mijn voorkeur.
            Wat je wel in het achterhoofd moet houden is het prijsverschil
            Alles heeft zijn prijs, zo ook kwaliteit. En dat zie je terug (maar je voelt het ook als je een 80-200 de hele dag moet meezeulen), ik heb er zelf een.... Dan heb ik het nog maar niet over de 50-500 .

            Comment


            • #7
              Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

              Hallo

              Ik heb zelf ook een D70, en kan slechts beamen dat je in combinatie met deze TAMRON zéér veel waar voor je geld krijgt.
              En natuurlijk heb je betere lichtomstandigheden nodig dan een lens met een opening van 2.8 ... dit is de evidentie zelf.
              Maar nogmaals, zelf ben ik ook nog steeds verwonderd welke kwaliteitsvolle foto's je kunt maken met zo'n 28-300 !
              En een niet te versmaden voordeel van deze lens is dat je op het ganse zoombereik (dus ook op 300 mm x 1.5 = 450 mm) tot op zo'n 60 cm van het object kunt komen : ik fotografeer veel modelbouw, en dit is mij reeds zéér veel van pas gekomen. En modelbouw fotografieer je sowieso meestal binnen, dus met een flits, en dan is wat mij betreft de F waarde van minder belang bij het fotograferen van kleinere objecten ...

              Groetjes,

              Marc

              NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

              Comment


              • #8
                Re: D100 ( Nikkor AFS 80-200) vs D70 (Tamron 28-300)

                Marc,

                Kan je misschien eens z'on modelbouw fotootje posten ?
                'k ben erg benieuwd naar die Tamron 28-300mm

                Thx!

                Erik
                D70; new AF-S 18-200mm VR; AF-S 18-70mm 1:3.5-4.5G;

                Comment

                Working...
                X