Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aquarium fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aquarium fotografie

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier en op het gebied van fotografie eigenlijk ook.

    Ik bezit momenteel een Canon S30 en een spiegelreflex Canon 50E met 3 lenzen en een bijbehorende flitser.

    Ik ben afgelopen jaar weer begonnen met mijn aquarium hobby en wil ook graag op dit gebied digitaal gaan fotograferen. Naar mijn mening is mijn huidige digitale camera niet echt geschikt.

    Ik wil dus een nieuwe kopen en het moet in iedergeval geen digitale spiegelreflex worden. Ik had de volgende camera's op het oog:

    Olympus 5060 WZ of de Casio Exilm P700 pro.

    Ik weet niet of dit voor mijn hobby geschikte camera's zijn? Er zijn echter nog zoveel andere mogelijkheden dat ik hoop dat jullie mening/ervaring mij kunnen helpen?

    De camera moet denk ik een goede en snelle AF hebben en dit ook bij mindere lichtomstandigheden.
    Verder weet ik niet wat nog meer belangrijk is voor het fotograferen van vissen in een aquarium.

    groeten Hans

  • #2
    Re: aquarium fotografie

    1.Propere ruiten,maar dat wist je al waarschijnlijk.
    2.Als je flitst en dit is het meest waarschijnlijk,dan van boven in het aquarium.
    Indien een mogelijkheid om je flitshoek aan te passen,zo breed mogelijk.Een
    zakdoek voor de flitser,werkt als een diffuser.Stinkt wel na een paar flitsen.
    Rest van de kamer zo donker mogelijk.Ruiten reflecteren zeer snel
    het minste licht en dit geeft soms een waas.
    3.Polarisatiefilter kan reflecties gedeeltelijk wegwerken,maar beter is deze
    te voorkomen.
    Aqariumfotografie is boeiend,maar er is soms wat werk aan .

    Comment


    • #3
      Re: aquarium fotografie

      bedankt voor de info, een aantal dingen wist ik inderdaad al maar toch weer wat nieuws erbij.

      Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar de technische kant van camera's en wat voor mij belangrijk kan zijn om goede kwaliteit foto's te maken van mijn vissen.

      groeten Hans

      Comment


      • #4
        Re: aquarium fotografie

        Kunt altijd ook eens kijken op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=55231
        Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

        Comment


        • #5
          Re: aquarium fotografie

          Dag Hans,

          Aquariumfotografie is één van de redenen dat ik een D-SLR gekocht heb. Ik werk mee met 2 buitenlandse vrienden aan een site => www.malawicichlidhomepage.com en zowel de Griek (George) als ik (Frank)hebben dit jaar de Nikon D70 gekocht. Wij zijn beiden zéér tevreden van dit toestel omwille van de snelheid en het gebrek aan shutter lag. De fantastische samenwerking met de externe flits SB-800 is de kers op de taart. De draadloze i-TTL modus werkt vertraging weer in de hand, en daarom heb ik heb hier ook speciaal een flitskabel SC-29 voor gekocht wat de mogelijkheden nog vergroot. Zie onderaan pagina voor meer info: http://www.malawicichlidhomepage.com..._photos6a.html


          Voordien werkten we beiden met een digitaal compact toestel wat echt teveel ergerlijke beperkingen had:

          1. shutter lag: al je een vis in het vizier had, en je drukte de ontspanknop in, dan was die vis al verder gezwommen zodat enkel de staart op het beeld stond. Ik had al geleerd de beweging van die beestjes in te schatten, met gemiddeld succes dan toch.

          2. Autofocus: kan verbeterd zijn op de laatste nieuwe toestellen, maar was ook echt niet te doen. Manueel focussen en beoordelen op de EVF was het enige alternatief

          3.Ruis: op hogere ISO waarden werken was ook niet zo leuk, omdat ruis vlug de kop opstak. Neem hierbij dat cropping goed van pas kwam om dieren uit te vergroten en dan weet je zo dat ruis zeer vlug zichtbaar was.

          4.Flash: De ingebouwde flash was niet krachtig en verfijnd genoeg om een deftige belichting te garanderen.

          5.Niet meer van toepassing met de modernste nu waarschijnlijk, maar de schrijfsnelheid in hoogste kwaliteit was echt om moedeloos van te worden en de beperkte autonomie van de batterij was ook zeer ergerlijk.

          Alles in acht genomen ben ik zeer blij dat ik de stap naar D-SLR gezet heb! En wat houdt jou tegen om D-SLR te gaan? Je zegt net dat je 3 lenzen en externe flitser hebt? Wat kost tegenwoordig een 300D nog?

          Heb je nog meer specifieke vragen, stel ze dan gerust!

          Vriendelijk groeten,

          Frank

          Comment


          • #6
            Re: aquarium fotografie

            als je toch al een canon 50E slr camera hebt,kan je volgens mij beter ook een d-slr body van canon bijkopen!
            dan kan je de lenzen toch ook voor de 2 body's gebruiken,dat drukt de kosten in het begin toch wat!
            grts; M

            Comment


            • #7
              Re: aquarium fotografie

              Een toestel waarvoor een onderwaterhuls beschikbaar is, kan ook een voordeel geven

              Comment


              • #8
                Re: aquarium fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort
                Een toestel waarvoor een onderwaterhuls beschikbaar is, kan ook een voordeel geven
                Yep, om in dat aquarium te duiken

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment

                Working...
                X