Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

    hallo ,

    ik heb mijn d70 nog maar net , en ik zit met een probleempje.

    Ik heb de d70 body gekocht omdat ik reeds met nikon objectieven werkte met mijn analoog toestel .

    Nikkor 70-210 mm 1:4-5.6
    Nikkor 35-70 mm 1:3.3-4.5
    Sigma 15-30 mm D , EX Aspherical IF

    wanneer ik met deze objectieven scherpstel , krijg ik R09 in het vakje met het aantal nog te nemen foto's op. Het scherpstellen verloopt niet bepaald goed , en de foto's geven me niet echt een scherpe indruk.

    weet iemand wat R09 inhoud ? het staat niet in de manual.

    alvast bedankt !

    kenny

  • #2
    Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

    dit is met je opgegeven lenzen niet normaal...
    ik heb ook nog van die oudere dino-lenzen en heb daar geen problemen mee... de 35-70/70-210 zijn trouwens behoorlijk scherpe lensjes

    post 'ns een sample pic getrokken op large-fine resolutie en resized op 800*600

    Comment


    • #3
      Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

      euhm, naar mijn mening staat R09 gewoon voor het aantal foto's die je buffer nog aankan in burstmode... Ik ben zelf in het bezit van een D70 en dat is bij mij toch zo. Je toestel staat waarschijnlijk ingesteld op Continu-opname...

      Je kan dit zien door het toetsje naast de Bracketingtoets ingeduwd te houden en dan aan uw hoofdinstelschijf te draaien. Dan krijg je de verschillende mogelijkheden (zoals single shot, remote control, timerfunctie)

      Wanneer uw toestel ingesteld staat op continu-opname gaat hij automatisch berekenen, wanneer je de sluiterknop half induwt, hoeveel foto's je buffer nog aankan... Hiervoor staat de R.. Het cijfertje erachter staat natuurlijk voor het aantal foto's..

      Hopelijk heb je hier iets mee... Hoe het komt dat je foto's niet echt scherp zijn, weet ik eigenlijk niet. Ik heb momenteel alleen nog maar de kitlens (ben arm studentje) en heb hier geen problemen mee.

      Vriendelijke groet,

      Dre
      https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

      Comment


      • #4
        Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

        Ik heb dat ook als ik m'n 50mm 1.8 gebruik.... soms toch als ik niet goed oplet.

        Deze lenzen hebben nl een manuele diafragma-ring, en om goed te werken op de D70 moet je je diafragma helemaal toe zetten (grootste diafragma-waarde!) dan werkt het wel goed!

        diafragma-selectie doe je verder op de camera zelf

        (op m'n 50mm dit zelfs een schakelaartje of de diafragma ring op het grootste getal te blokkeren )
        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

        Comment


        • #5
          Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

          als je die diafragmaring niet vastzet op zijn hoogste f-waarde krijg je een error
          is toch zo bij mijn Sigma 100-300
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

            Ondertussen mijn objectieven en body onder handen genomen en gereinigd , vooral de objectieven heb ik een goede buurt gegeven , de body is nieuw , dus die heb ik enkel ff zachtjes uitgeblazen.

            Net na het onderhoudje foto's gaan maken , mooi weer , en de resultaten waren al een pak beter dan daarstrax. wat scherpte betreft

            de r09 is niet van de buffer , want dit blijft ook staan in de S mode en niet enkel in de HI mode .

            kenny

            Comment


            • #7
              Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

              Oorspronkelijk geplaatst door peuters
              de r09 is niet van de buffer , want dit blijft ook staan in de S mode en niet enkel in de HI mode .

              kenny
              die blijft idd wel 't zelfde in single shot of continue...

              maar zet je resolutie bv op basic of raw en je zal zien dat die waarde veranderd...

              Comment


              • #8
                Re: D70 foutmelding bij gebruik objectieven ...

                Oorspronkelijk geplaatst door peuters
                Ondertussen mijn objectieven en body onder handen genomen en gereinigd , vooral de objectieven heb ik een goede buurt gegeven , de body is nieuw , dus die heb ik enkel ff zachtjes uitgeblazen.

                Net na het onderhoudje foto's gaan maken , mooi weer , en de resultaten waren al een pak beter dan daarstrax. wat scherpte betreft

                de r09 is niet van de buffer , want dit blijft ook staan in de S mode en niet enkel in de HI mode .

                kenny
                R09 of Rxx is een aanduiding voor hoeveel plaats er in de buffer van de camera is, dit staat los van continue of single shot. De foto's kunnen nu eenmaal niet rechtstreeks naar de kaart geschreven, maar komen eerst in een buffermemory terecht, vanwaar ze naar de kaart geschreven worden. De buffer opbouw bij de D70 is zodanig dat je tegelijkertijd foto's in de buffer kan bijduwen, terwijl er langs de andere kant naar de kaart geschreven worden.

                Je moet maar eens proberen door op Continous drive te staan, en dan de sluiterknop ingedrukt te houden. Als je naar de teller kijkt zal je zien dat ie van R09 naar R08 tot R00 gaat. Op R00 gaat de camera trager beginnen foto's nemen, want de buffer zit dan vol, en er moet eerst plaats bijkomen voor er terug foto's kunnen genomen worden.

                Als je toch nog scherpstellingsproblemen vermoed, en je ziet het beeld scherp in de zoeker, maar de foto's zijn niet 100% scherp, zoek dan even via Google naar de site van Tim Jackson, en de info eromtrent hier op BD. Je vindt daar een backfocus test, waarmee je kan nagaan of er eventueel een scherpstellingsafwijking op je camera zou zijn.

                Ook moet je er rekening mee houden dat digitale foto's altijd een beetje moeten aangescherpt worden. Veel camera's doen dit zelf, bij de D70 kan je net als bij de andere DSLRs de sterkte van dit effect instellen. Let wel op, bij sommige foto's komt dan het kleurmoiré effect naar boven.
                Zoek maar es naar de posts van Phille hieromtrent.

                Comment

                Working...
                X