Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

    Aangezien ik toch nog altijd aan het testen ben (ik kan het niet laten hé) en ik ook 100% zeker wil zijn dat ik niks verkeerd doe, ben ik eens aan het zien wat mijn 20D als resultaat geeft wanneer ik het diafragma ietsje dichtdraai. Heb namelijk de indruk dat ik vooral 'mislukte' (foutieve focus) foto's krijg als de lenzen wijdopen ga gebruiken.

    Deze foto is genomen met de 50mm/1.8 op f4 met flits. Wat is jullie mening over deze foto/scherpte? Ik heb center focus punt gezet op linkeroog (dus oog dichtst bij camera). Ik merk wel dat de papfles ook heel scherp is. Werkt scherptediepte dan zo dat 2/3 VOOR focuspunt en 1/3 ACHTER focuspunt scherp is, of zou het net andersom moeten zijn? (in 1e geval zou resultaat ok zijn hier)

    Graag jullie mening (en ja, foto is héél matig, maar is dan ook test hé)

    (klik op 'original' voor onbewerkte foto uit camera)
    Last edited by lapino; 20 oktober 2004, 20:02.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

    Oorspronkelijk geplaatst door lapino
    Ik heb center focus punt gezet op linkeroog (dus oog dichtst bij camera).
    Linker oog van madam of van de baby?

    Heb je al eens de focus-test van Tim Jackson gedaan?
    Die geeft goed weer hoeveel mm front- of backfocus je hebt.
    Een kwartuurtje knutselen, een fotoke trekken en done.

    http://md.co.za/d70/focus12.pdf

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

      madam
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

        Oorspronkelijk geplaatst door lapino
        Werkt scherptediepte dan zo dat 2/3 VOOR focuspunt en 1/3 ACHTER focuspunt scherp is, of zou het net andersom moeten zijn? (in 1e geval zou resultaat ok zijn hier)
        Dit is een courante misvatting over scherptediepte. Ga gewoon uit van een 1/1 verdeling voor het gemak.

        Als ik deze foto bekijk, vind ik niet dat er een probleem is. Het neigt nog steeds naar front focus, maar het focuspunt ligt binnen DOF, en dat is de tolerantie voor een niet-pro toestel bij Canon. Anderzijds werk je in combinatie met deze lens met een centraal focuspunt met grotere gevoeligheid/precisie. Of dat gegeven jou echter een reden tot klagen geeft bij Canon, dat weet ik niet.

        Hoedanook, ik vind niet dat jouw 20D representatief is voor wat het toestel effectief kan. Jouw toestel is minder goed dan vele andere, en je hebt mijns inziens gewoon recht op een nieuw. Daar had je deze test niet meer voor nodig. Ingo zou je gewoon een andere moeten geven; ik snap ook niet waarom hij zo moeilijk doet want ik heb op dat vlak betere ervaringen met hem.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

          Oh ja, misschien is dit al gevraagd, maar behaal je betere resultaten met manuele focus? Dat zou helemaal het bewijs zijn...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

            Het focuspunt lijkt mij perfect op het oog te liggen. Laat je niet misleiden door de tekst op de fles, met scherp omlijnde zaken zoals tekst heb je sneller de indruk dat die scherper is dan menselijke vormen.
            De enige fatsoenlijke test is een goede testopstelling en hetzelfde voorwerp of testkaart onder verschillende omstandigheden fotograferen.

            Mag ik (als mod) je ook even vragen de verschillende topics wat meer te gebruiken door een update ipv steeds nieuwe topics te starten over hetzelfde probleem/onderwerp?
            Zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. Thanks!
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

              Ik heb verschillende van jouw foto's/test bekeken en je toestel is een perfect voorbeeld van front focus. Wanneer je nu jezelf gaat proberen wijs te maken dat het minder erg is bij kleinder diafragma's, dan is dat natuurlijk perfect normaal; de dof wordt een stuk groter en het punt dat je "in gedachten" had bij het focussen zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook scherp worden. Met een 17 mm op f16 zal alles scherp staan.

              Ik heb het bange voorgevoel dat je eigenlijk nooit "content" zal zijn van je 20D en elke onscherpe foto (of het nu user error of camera error is) zal jou een ongemakkelijk gevoel geven.

              Zaterdag wordt het prima weer, rij naar Duren en vraag Ingo een ander toestel. Misschien best hem ook vooraf een mailtje sturen dat zowat half BD angstvallig uitkijkt wat zijn reactie gaat worden en of je toestel gaat omgeruild worden. Je kan zijn grootste fan worden, je kan ook een zware ontgoocheling oplopen bij Ingo. Ik denk dat hij meer te winnen heeft bij de eerste situatie dan bij de laatste. Hij heeft een toestel verkocht dat front focust en of dit nu de schuld van de quality control van Canon is of niet, het blijft zijn probleem.

              Ik denk dat er hier veel met jou meeduimen op een goede afloop, maar trek verdorie je stoute schoenen aan. Speel het verstandig en haal er de kracht van dit forum bij. Overtuig Ingo dat hij meer te winnen heeft bij één terugname van en 20D zonder te schermen met "Canon wil hem niet ruilen" dan met het verlies van zijn imago hier.

              Good Luck !!!
              DigiCam

              Comment


              • #8
                Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                Als ik deze foto bekijk, vind ik niet dat er een probleem is. Het neigt nog steeds naar front focus, maar het focuspunt ligt binnen DOF, en dat is de tolerantie voor een niet-pro toestel bij Canon. Anderzijds werk je in combinatie met deze lens met een centraal focuspunt met grotere gevoeligheid/precisie. Of dat gegeven jou echter een reden tot klagen geeft bij Canon, dat weet ik niet.
                Als ik deze informatie even mag aanvullen:
                Canon specifieert dat bij gebruik van een f2,8 lens of beter, de focus nauwkeurigheid van het centrale AF punt 1/3 DOF is. (dus even goed als de focus nauwkeurigheid van 1D en 1Ds)

                Dit was voor mezelf de hoofdreden om een 20D aan te kopen.

                Je mag dan ook wel verwachten dat uw 20D voldoet aan deze specificatie van Canon.

                Bij mijn 20D is dit zonder twijfel het geval.

                Bij uw 20D is dit zonder twijfel NIET het geval.

                Jan.

                EDIT: Uw voorbeeld foto is voldoende in focus.
                Maar uw focus testen zijn eveneens in focus vanaf f4 en hoger.
                Last edited by Jan_10D; 20 oktober 2004, 22:29.

                Comment


                • #9
                  Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                  Als ik deze informatie even mag aanvullen:
                  Canon specifieert dat bij gebruik van een f2,8 lens of beter, de focus nauwkeurigheid van het centrale AF punt 1/3 DOF is. (dus even goed als de focus nauwkeurigheid van 1D en 1Ds)
                  De nauwkeurigheid is inderdaad van die aard. Vraag is: biedt Canon dezelfde garanties als op de 1-series? Misschien is er een subtiel verschil in interpretatie door Canon?

                  Als ik de AF-prestaties van een 1D GEGARANDEERD in een body van -1500 euro kan krijgen, dan komt er bij mij ook een 20D in huis. Helaas ben ik daar vandaag nog niet van overtuigd...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                    De meeste van mijn lenzen, op een na zijn 2.8 of beter. Ik heb de upgrade gedaan van de 300D en ik vind de verbetering in de Af spectaculair. Ik gebruik wel center focus in de meeste van mijn shots. Precisie is top-noth.
                    Als ik de info van de reviewers over de AF goed interpreteer is het dus zo dat enkel de middenste sensor over een verbeterde resolutie beschikt. En dan enkel als de lens een lichtsterkte heeft van f2.8 of beter. Dus met een 2.8 lens is de af performence 1/3 dof. In alle andere gevallen, dus ook met de 17-40 f4 canon is de AF performance 1/1 dof.
                    Met snel glas is de 20D AF zeker niet slecht te noemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                    De nauwkeurigheid is inderdaad van die aard. Vraag is: biedt Canon dezelfde garanties als op de 1-series? Misschien is er een subtiel verschil in interpretatie door Canon?

                    Als ik de AF-prestaties van een 1D GEGARANDEERD in een body van -1500 euro kan krijgen, dan komt er bij mij ook een 20D in huis. Helaas ben ik daar vandaag nog niet van overtuigd...
                    Last edited by Drill; 21 oktober 2004, 01:34.
                    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                      Lapino ik heb wat focus testen gedaan, ik weet niet of je wat er aan hebt.Ook weet ik niet of het veel nut heeft, maar ik heb het geprobeerd.
                      Dit staat op mijn website http://orange8.brinkster.net
                      Onder DIVERSEN
                      Plus de laatste 4 foto's zijn gemaakt met de 20D
                      Groet Marijke/Orange

                      Comment


                      • #12
                        Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                        Als ik de AF-prestaties van een 1D GEGARANDEERD in een body van -1500 euro kan krijgen, dan komt er bij mij ook een 20D in huis. Helaas ben ik daar vandaag nog niet van overtuigd...
                        Er is hierover voldoende informatie verschenen op de site van Rob Galbraith.

                        Als enkel het centrale autofocus punt wordt gebruikt:

                        1D en 1DII beter in AI servo dan 20D.
                        20D beter in AI servo dan 1Ds. (wat verwacht je voor 5000 euro meer ).
                        20D beter dan 1D in weinig licht situaties.

                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                          tja, op den duur ga je echt gaan denken dat je zelf iets fout doet ipv te aanvaarden dat er iets scheelt met de camera hé. ik ga proberen om mijn toestel morgen op de post te doen. naar duitsland rijden haal ik niet denk ik (zit met jubilee... dat ik zou moeten fotograferen...zucht). zal jullie op de hoogte houden

                          ps: heb wel van Ingo een mailtje gehad dat hij gaat PROBEREN de camera om te ruilen bij Canon. is nog geen garantie, maar misschien kan hij toch iets forceren.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door orange
                            Lapino ik heb wat focus testen gedaan, ik weet niet of je wat er aan hebt.Ook weet ik niet of het veel nut heeft, maar ik heb het geprobeerd.
                            Dit staat op mijn website http://orange8.brinkster.net
                            Onder DIVERSEN
                            Plus de laatste 4 foto's zijn gemaakt met de 20D
                            Groet Marijke/Orange
                            Uw 20D focust perfect.

                            Deze focus testen lijken mij wel heel erg nuttig om 100% zekerheid te verkrijgen over de goede werking van een pas aangekochte DSLR.

                            Jan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                              Uw 20D focust perfect.

                              Deze focus testen lijken mij wel heel erg nuttig om 100% zekerheid te verkrijgen over de goede werking van een pas aangekochte DSLR.

                              Jan.
                              Dankjewel Jan voor het kijken naar de focustest die ik gedaan heb. Waardeer het zeer dat je me dit hebt laten weten. Ik weet nu dat het ok is,thanks.
                              Groet, Marijke/Orange

                              Comment

                              Working...
                              X