Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

    Hallo iedereen,

    Dit is mijn eerste vraag hier op BD.

    Als ik in het duister de AF hulp verlichting van mijn 550EX (zowel op 20D als op 10D) gebruik dan werkt deze niet bij selectie van 1 van de 2 vertikale AF punten.
    Deze werkt wel bij selectie van het center AF punt of 1 van de horizontale AF punten.

    De AF hulp verlichting van de ingebouwde flits werkt met alle AF punten.

    Vraag: Is dit een algemeen probleem met de 550 EX. ?

    Vraag: Is dit probleem nog steeds aanwezig met de 580 EX ?

    EDIT: Is dit probleem aanwezig met ST-E2 ?

    Bedankt voor uw antwoord.

    Jan.
    Last edited by Jan_10D; 19 oktober 2004, 11:37.

  • #2
    Re: Vraag over 580EX en 550EX.

    Jan ik heb er ergens iets over gelezen als ik mij goed herinner maar het is al van een tijd terug en ken de bron niet meer.

    Als ik mij goed herinner is dat normaal met de 550EX (zou niet het geval zijn met 420EX) en is dat niet meer het geval met de 580EX. MEt 580EX werken dus alle focuspunten.

    Maar zoals ik zei ik zit hier maar herinneringen op te halen van iets dat ik een maand of zo geleden gelezen heb dus ik kan er wel eens serieus naast zitten. Ik weet ook niet meer hoe betrouwbaar de bron is.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over 580EX en 550EX.

      Ben is gaan testen met mijn 420EX en hij gebruikt alle focuspunten. Test gedaan in kamer donker genoeg zodat zonder hulp af niet zou werken.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over 580EX en 550EX.

        Kevlar, bedankt.

        Ik zal dit eveneens testen met een 420 EX.

        Maar omdat een 420 EX niet als master kan gebruikt worden lost dit mijn probleem niet helemaal op.

        Kan iemand deze test even uitvoeren met een ST-E2 ?

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

          Ik heb even getest met m'n 550EX en ST-E2 en geen van beiden doet focus-assist met het bovenste en onderste AF-punt... en dat op een 10D.

          Speelt hetzelfde op een 20D en 1DII???
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

            Op 20D bestaat dit probleem zeker met 550 EX.

            De oorzaak zou kunnen liggen in het feit dat Canon pas sinds de 10D vertikale autofocus punten gebruikt.
            Vroeger waren er enkel horizontale focus punten.

            De 550 EX en de ST-E2 zijn veel ouder.

            Dat de 420 EX wel goed zou werken is merkwaardig.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

              Ik ben speciaal nog eens gaan testen in een totaal verduisterde kamer om zeker te zijn. Heb wel een verschil want niet alle focuspunten werken maar de vertikale en horizontale punten werken allemaal.

              De schuine punten werken niet. Deden ze in mijn eerste test wel dus kamer moet toen toch niet duister genoeg geweest zijn.

              Als verduidelijking en om zeker te zijn dat we elkaar goed begrijpen hier een grafische voorstelling. De rode punten werken de zwarte niet. Dat is met een 20D + 420 EX + totaal verduisterde kamer + 1 focuspunt gekozen.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                Ik heb even getest met m'n 550EX en ST-E2 en geen van beiden doet focus-assist met het bovenste en onderste AF-punt... en dat op een 10D.
                Dat verbaast mij. Ik dacht dat het patroon van de 550 en van de ST-E2 verschillend was.

                Van de 550 meen ik in elk geval te weten dat het licht in verticale lijnen wordt geprojecteerd, wat zou betekenen dat de AF-sensoren problemen krijgen als ze ook in die richting georienteerd zijn. (Of was het omgekeerd? Horizontale lijnen en horizontale sensoren... In elk geval een welbepaalde richting.)

                Langs de andere kant, wie fotografeert er nu in een ruimte die zo donker is dat je met focus assist zo moeilijk AF-lock kan krijgen?
                Last edited by Pieter G.; 19 oktober 2004, 14:36.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                  Dat verbaast mij. Ik dacht dat het patroon van de 550 en van de ST-E2 verschillend was.
                  Van de 550 meen ik in elk geval te weten dat het licht in verticale lijnen wordt geprojecteerd, wat zou betekenen dat de AF-sensoren problemen krijgen als ze ook in die richting georienteerd zijn. (Of was het omgekeerd? Horizontale lijnen en horizontale sensoren... In elk geval een welbepaalde richting.)
                  Het patroon is ook verschillend: vertikale lijnen voor de 550 en horizontale voor de ST-E2.
                  Waar het op neer komt is dat de 550 en st-e2 niet eens hun focus-assist lampje doen branden als je het bovenste of onderste focuspunt kiest... Bij de andere 5 (de horizontale) doet hij het wel bij de 10D...
                  Blijkbaar doet de 420 dan weer meer, maar dat moeten we dan eens uittesten
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                    Op de 420 veranderd het lijnenpatroon naargelang je horizontale of vertikale focuspunten kiest. Hij doet ze dus allebei zowel vertikaal als horizontaal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                      Als verduidelijking en om zeker te zijn dat we elkaar goed begrijpen hier een grafische voorstelling. De rode punten werken de zwarte niet. Dat is met een 20D + 420 EX + totaal verduisterde kamer + 1 focuspunt gekozen.
                      Met 20D en 550 EX werkt het hulplicht wel met de zwarte focus punten.
                      Met het bovenste en het onderste rode focus punt niet.

                      Later test ik dit zelf even met een 420 EX.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        Deze voorstelling is juist voor een 20D en een 420 EX. Waarvoor mijn dank.

                        De 420 EX werkt wel perfect op een 10D maar niet op een 20D.

                        De 550 EX werkt niet perfect op een 10D.
                        Maar voor de extra meerprijs van de 550 EX krijg je bij Canon altijd minstens 1 probleem gratis bijgeleverd.

                        Ik bekijk de mogelijkheid om een 580 EX aan te kopen.

                        Maar of deze wel correct werkt is nog steeds niet duidelijk.

                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                          Uit het persbericht van Canon:

                          An ultra-bright 3-LED configuration focus assist-beam has been designed to be compatible with all focus points within the frame of all EOS AF systems, including the new EOS 20D 9-point AF.
                          Ik ga ervan uit dat deze informatie juist is.

                          Ik zal mijn 550EX vervangen door een 580EX.

                          Ik bedank iedereen die hier een bijdrage leverde.

                          Jan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                            Ik zal mijn 550EX vervangen door een 580EX.
                            Laat het ons vooral weten.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag over 580EX en 550EX en ST-E2.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                              Laat het ons vooral weten.
                              550 EX is (zo goed als) verkocht en 580 EX is besteld. Maar 580 EX zou pas leverbaar zijn in November.

                              Jan.

                              Comment

                              Working...
                              X