Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D 70 of D1X in de studio ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D 70 of D1X in de studio ?

    Dag iedereen ,

    Omdat ik ga overschakelen van Nikon analoog naar Nikon digitaal zit ik met een keuze van 2 toestellen :

    nieuwe : D70
    2e hands : D1X

    Ik fotografeer hoofdzakelijk in de studio met flitslicht.

    Heeft iemand ervaring met een van deze 2 toestellen in de studio ?

    alvast bedankt !

    Kenny

  • #2
    Re: D 70 of D1X in de studio ?

    Zowel de D70 als de D1x doen het goed. Heb ze allebei gebruikt. Bij de D70 zit er wel geen rechtstreekse aansluiting voor studioflitsen en heb je een adapter nodig die je op de flitsschoen zet ( Nikon AS-15): daardoor moet je wel manueel je licht meten, maar dat is geen probleem, en zit die kabel bovenop je toestel terwijl die bij de D1x opzij zit). Bij de D1x heb je die aansluiting wel.
    De foto's die ik gemaakt heb waren bedoeld om grote foto's van 70x100 cm van te maken en dat ging in beide gevallen perfect. Als ik zelf zou moeten kiezen, zou ik de nieuwe D70 nemen (gewoon omdat die nieuwer is): van beelkwaliteit doet die niet onder( D70 heeft ietje meer pixels, maar dat is bijna te verwaarlozen), alleen is de D1x robuuster en zitten er wat meer mogelijkheden op die je ongetwijfeld kent.
    Succes

    Comment


    • #3
      Re: D 70 of D1X in de studio ?

      Die aansluiting kun je wel hebben op de D70 door er een SB800 op te zetten.
      Dan heb je een x-contact (niet TTL) en nog een andere aansluiting (met drie contacten, wel TTL, weet niet of deze een naam heeft) om extra flitsen aan te hangen.
      Weet wel niet of de SB800 dan altijd mee flitst of niet. Dit is misschien niet altijd gewenst.

      Jo.
      Oorspronkelijk geplaatst door Efpé
      Bij de D1x heb je die aansluiting wel.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: D 70 of D1X in de studio ?

        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
        Die aansluiting kun je wel hebben op de D70 door er een SB800 op te zetten.
        Dan heb je een x-contact (niet TTL) en nog een andere aansluiting (met drie contacten, wel TTL, weet niet of deze een naam heeft) om extra flitsen aan te hangen.
        Weet wel niet of de SB800 dan altijd mee flitst of niet. Dit is misschien niet altijd gewenst.

        Jo.
        Dat is zo, maar de vraag ging over studioflitsen. Als je daarmee werkt, gebruik je de gewone flits meestal niet( tenzij je ander SB800's als slaves gebruikt, maar dat was ook de vraag niet).

        Comment


        • #5
          Re: D 70 of D1X in de studio ?

          Als de beeldkwaliteit van de D1X niet onderdoet voor de 6MP van de D70 dan denk ik dat ik voor de D1X ga . Hij is robuust en meer geschikt voor studio door zijn opties en zijn ontspanknop onderaan enz...

          Nu vragen ze in de winkel voor de D1X nog 2000 euro ! Mij lijkt dat in ieder geval veel te veel voor een camera met software van 3 jaar oud!

          wat denken jullie van die prijs , en wat zouden ze er nog voor kunnen vragen ?

          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: D 70 of D1X in de studio ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Efpé
            Zowel de D70 als de D1x doen het goed. Heb ze allebei gebruikt. Bij de D70 zit er wel geen rechtstreekse aansluiting voor studioflitsen en heb je een adapter nodig die je op de flitsschoen zet ( Nikon AS-15): daardoor moet je wel manueel je licht meten, maar dat is geen probleem, en zit die kabel bovenop je toestel terwijl die bij de D1x opzij zit). Bij de D1x heb je die aansluiting wel.
            De foto's die ik gemaakt heb waren bedoeld om grote foto's van 70x100 cm van te maken en dat ging in beide gevallen perfect. Als ik zelf zou moeten kiezen, zou ik de nieuwe D70 nemen (gewoon omdat die nieuwer is): van beelkwaliteit doet die niet onder( D70 heeft ietje meer pixels, maar dat is bijna te verwaarlozen), alleen is de D1x robuuster en zitten er wat meer mogelijkheden op die je ongetwijfeld kent.
            Succes
            Als flitsen gesynchroniseerd worden met een sensor op de flitsers zelf, dan kan je de D70 instellen op manuele flits, en 1/16 of 1/8 kracht. De flitsinstallatie zal dan in de meeste gevallen mooi flitsen, en heb je geen flitschoentje met een irritante kabel nodig.

            Als je interne flits op DDL mode of commander mode staat werkt dit niet! Alleen op manuele flits....

            Comment


            • #7
              Re: D 70 of D1X in de studio ?

              quote:
              Als de beeldkwaliteit van de D1X niet onderdoet voor de 6MP van de D70 dan denk ik dat ik voor de D1X ga . Hij is robuust en meer geschikt voor studio door zijn opties en zijn ontspanknop onderaan enz...

              Die ontspanknop is inderdaad makkelijk: mij stoort het niet dat de D70 dat niet heeft, op de duur wen je eraan. Zelf vind ik juist het lichte van de D70 een voordeel: in de studio loop je immers niet het risico dat je camera uit je handen wordt geslagen door geagiteerde betogers, of dat er zand of water in komt . Andere voordelen qua opties heeft de D1x niet en zoals je zelf aanhaald is het toestel drie jaar oud; dat is waarom ik voor de D70 zou kiezen.
              Voor mij weegt het geringe verschil in opties niet op tegen het feit dat D70 nieuw is. Ik zei dat de D70 niet onderdoet omdat men die meestal als het kleine broertje beschouwd: zelf vind ik de beeldkwaliteit van de D70 toch iets beter.
              Ik denk dat de prijs die je aanhaald voor de D1x zo'n beetje een normale prijs is.
              quote:
              De flitsinstallatie zal dan in de meeste gevallen mooi flitsen, en heb je geen flitschoentje met een irritante kabel nodig.

              Dat kabeltje stoort mij niet(hoewel het in combinatie met het ontbreken van een portretknop af en toe wel even in de weg zit: zeker als je er ook nog eens op gaat staan). Dat van die manuele flitstand , wist ik niet: ga het proberen.

              Comment

              Working...
              X