Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor "dromers"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen voor "dromers"

    Corné heeft vele BD-ers een leuke en leerrijke dag bezorgd zoals ik al kon lezen. Nu ben ik ervan overtuigd dat er ook nog velen dromen van allerhande lenzen, maar daar nog geen jota van kennen.

    Kan zo'n dagje ook eens georganiseerd worden om de dromers wat kennis bij te brengen? (dromers = zij die nog niks van dat speelgoed hebben, maar dat wel graag zouden willen)

  • #2
    Re: Lenzen voor "dromers"

    Dag Lut,

    Ik zou je aanraden op 30 okt.(2de lenzendag) (nog) eens een kijkje te gaan nemen. Een ongedwongen, gezellige sfeer met mensen die je graag een en ander willen wijsmaken. Je hoeft hier dus absoluut geen kenner te zijn. Allé, dit is wat mij is opgevallen. BD is (het was voor mij ook een eerste contact) blijkbaar een gezellige bende, ook toegankelijk voor de dromers.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen voor "dromers"

      Oorspronkelijk geplaatst door lut
      Corné heeft vele BD-ers een leuke en leerrijke dag bezorgd zoals ik al kon lezen. Nu ben ik ervan overtuigd dat er ook nog velen dromen van allerhande lenzen, maar daar nog geen jota van kennen.

      Kan zo'n dagje ook eens georganiseerd worden om de dromers wat kennis bij te brengen? (dromers = zij die nog niks van dat speelgoed hebben, maar dat wel graag zouden willen)
      Waarom denk je anders dat deze dagen georganiseerd worden? Toch voor de "dromers" ? zij die het allemaal al hebben hoeven nl. niet meer te gaan, dus lijkt het mij toch voor die mensen die nog niet goed weten wat/welk/hoe.... en of je nou veel kennis of weinig kennis hebt over lenzen op zich maakt niet veel uit zou ik ze zeggen....
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen voor "dromers"

        OK Aragon, maar ik heb zelfs geen toestel om die lenzen op uit te proberen.
        Ik heb dus lenzenuitleg voor dummies nodig!

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen voor "dromers"

          Oorspronkelijk geplaatst door lut
          OK Aragon, maar ik heb zelfs geen toestel om die lenzen op uit te proberen.
          Ik heb dus lenzenuitleg voor dummies nodig!

          Zoals eerder aangehaald ga eens een klapke doen op 30/10, de sfeer zal daar wel iets zijn zoals op een SD.

          Je mag daar zeker bij de aanwezige en de beroemde hulpvaardige BD'rs aan hun pronkstuk wel eens kijken en voelen.

          En ik heb Corné nog nooit iemand zien bijten.

          Waarschijnlijk kom ik dan ook eens piepen.

          Natuurlijk ook hier op BD en via de "search" is er een schat aan info !

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen voor "dromers"

            Hij had ook toestellen bij.
            Akkoord het zijn niet de minste en misschien niet direct geschikt voor een eerste aankoop, Maar je krijgt wel een goed idee....

            Doen!

            Jo.
            Oorspronkelijk geplaatst door lut
            OK Aragon, maar ik heb zelfs geen toestel om die lenzen op uit te proberen.
            Ik heb dus lenzenuitleg voor dummies nodig!
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen voor "dromers"

              @Aragorn: sorry, ik had je naam verkeerd geschreven!
              @jwllms: momenteel beschik ik over een canon powershot pro 1. Het gaat dus niet over een eerste aankoop, misschien wel een eerste DSLR in de toekomst.
              @TB: ik weet wel dat er een search en een google bestaat. Maar het lijkt bijna of je een hele encyclopedie moet lezen. En hoe meer je leest, hoe meer vragen er rijzen. Ken je dat verschijnsel? Dan denk je toch wel, als er nu eens iemand ... in dummie- of newbiestijl uitlegt
              - wat er bestaat in het lenzenassortiment
              - wat je nodig hebt om wat te bereiken
              - wat al die cijfers betekenen
              - wat het verschil is tussen glas en gLas
              - waarin een tele van 200 mm van mijn toestel verschilt met een tele xx-200 mm voor een DSLR
              - wat de grote prijsverschillen verklaart
              en zeker niet te vergeten:
              is de meerprijs in verhouding tot de meerwaarde ten opzichte van mijn toestel?

              Met een beetje meer basiskennis ben ik zeker bereid om meer te zoeken en te lezen. Nu weet ik niet goed hoe ik moet beginnen.

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen voor "dromers"

                'k denk dat ik Lut begrijp en vind dat een HEEL GOED voorstel.Neem nu bvb:
                Nikon 50mm f/1.8 | Nikon 70-200mm f/2.8 G VR | Nikkor 17-55mm f/2.8 G ED DX |
                Wat betekenen deze woorden en cijfers.'k Denk toch dat je dit goed moet begrijpen eer je ZELFSTANDIG verder kan bij de keuze en vergelijking van lenzen.Zijn er mss BDers die ons op de juiste weg kunnen en willen zetten.
                Indien mogelijk (als dat niet teveel gevraagd is) in het nederlands.Hopende op VEEEEEL BEGRIP bedank ik,en waarschijnlijk veel BDers,jullie.
                Mvg,Macroshopper.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen voor "dromers"

                  Hier word al een tipje van de sluier opgelicht

                  FAQ : Frequently Asked Questions Reden van deze "FAQ" is om hier een beetje van een overzicht te geven, zodat sommige terugkomende vragen niet meer hoeven gesteld te worden, ook de algemene reichtlijnen ivm camera's en accessoires vind je hier. Staat nog in de beginnerschoenen, kan zijn dat er hier en daar nog een
                  Groetjes
                  http://www.vehe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen voor "dromers"

                    Het zijn bijna allemaal termen die uit de analoge fotografie komen.
                    Eigenlijk is er technisch niet zoveel verschil tussen analoog en digitaal. Doch wordt dit in de volautomatische analoge en digitale toestellen, zo goed verborgen dat de gebruiker hier zich niet van moet aantrekken en deze toestellen presteren meestal op enkele finesses na zeer goed. Enkel indien je met aan de limieten zit, kun met een toestel, dat volledig manueel instelbaar is(prosumers) de grenzen wat verleggen.
                    Hier komen deze termen zoals 18-70 en F2.8, ..... terug te voorschijn. Als er de snelheid en minder goede licht omstandigheden zich voordoen, dan komt de volgende stap((D)SLR) die nog steeds beter presteren qua snelheid en gevoeligheid(vooral digitaal).

                    Eén raad dit ik kan geven. Als je tevreder bent van je toestel, laat je niet overhalen door een verkoper, om eens een DSLR vast te pakken en te proberen. Je bent rap verkocht en het is enkel in randcondities dat ze echt beter presteren. Je bankrekening zal wel slechter presteren


                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen voor "dromers"

                      @Macroshopper: je begrijpt precies wat ik bedoel.
                      @Avatar: Bedankt voor de info, dit is al een stap in de juiste richting.
                      @Hub2805: Van analoge fotografie weet ik nog minder dan van digitale. Ik weet wel nog dat er toen een filmrolletje bij hoorde.

                      Dank aan iedereen die de moeite deed om deze topic te lezen en/of te beantwoorden. Probeer je nog eens in te leven in de tijd dat je een eerste aankoop (D)SLR overwoog ...
                      Wat wist je toen van al dat materiaal? Van lezen word je wel wijzer als hetgeen je leest efficiënt leesvoer voor je is. Een beetje extra hulp neem ik dankbaar aan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen voor "dromers"

                        - wat er bestaat in het lenzenassortiment[/QUOTE]
                        => voor ieders portemonnee en goesting wat wils
                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        - wat je nodig hebt om wat te bereiken
                        => de vraag stel je beter omgekeerd: wat wil IK bereiken en dan kijken welk toestel het beste past
                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        - wat al die cijfers betekenen
                        => welke cijfers precies want het zijn er heel veel
                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        - wat het verschil is tussen glas en gLas
                        => gaat enkel op voor Canon waar de "professionele" lenzen een rode rand hebben, vandaar de rode L
                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        - waarin een tele van 200 mm van mijn toestel verschilt met een tele xx-200 mm voor een DSLR
                        => op zich in niets, behalve:
                        * op een DSLR is de afstand effectief 200 mm tov van het beeldoppervlak (staat los van de crop-factor), bij compact is dat louter wat cm of zelfs maar wat mm: beeldoppervlak is serieus kleiner, dus crop-factor is nog vele malen groter
                        * op een compact heb je door de specifieke bouw (kleine beeldsensor) geen behoeft aan een grote lens: lens is dus kleiner te bouwen en ook veel gemakkelijke lichtsterk te maken (groot diafragma), veel lenzen zijn dus 2.8 of zelfs minder (uitleg van diafragma zul je wel vinden). Wil je hetzelfde bereik en of dezelfde lichtsterkte op een DSLR, dan zul je heel diep in je portemonnee moeten gaan...

                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        - wat de grote prijsverschillen verklaart
                        en zeker niet te vergeten:
                        is de meerprijs in verhouding tot de meerwaarde ten opzichte van mijn toestel?
                        => dat is een vraag die JIJ ALLEEN kunt beantwoorden. Stel je eerst de vraag of je met je huidige toestel in veel gevallen in de "problemen" komt? Indien niet, blijf bij dat toestel!! Zoja, gooi op het forum dan kunnen we helpen...
                        [/QUOTE]

                        Weet heel goed waar je naartoe wilt als je op een DSLR overstapt! Enerzijds zul je al snel je financiële limieten verleggen, want je zult altijd maar verder willen gaan.
                        Anderzijds zijn er al te veel mensen die een DSLR aanschaffen (ze worden nu eenmaal "betaalbaarder") zonder te weten wat hen te wachten staat: nabewerken van foto's, steile leercurve (en zeker als je geen analoge achtergrond hebt), en veel €€€€. Veel mensen krijgen door die punten net een afkeer van fotografie, en dat kan de bedoeling niet zijn!!
                        Maak dus eerst voor jezelf uit of je behoefte hebt aan een DSLR, en zoja, ga dan pas over... Ga niet naar een DSLR om dan te moeten zien dat er eigenlijk geen behoefte was...

                        my €0.2
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen voor "dromers"

                          Och ja, ik heb ook nog wel een paar droomlenzen, maar de financiën zullen eerst wel moeten meewerken....
                          Canon 24-70/2.8
                          Canon 100-400 IS
                          Sigma 120-300/2.8 (een -lens)
                          ...

                          En nog wat andere spullekes... (een 1DII bijvoorbeeld )
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen voor "dromers"

                            @CooMa:
                            Welke lenzen heb je dan al?
                            Wil je die twee laatste allebei of één van beide? (Toch beide tele's of heb ik het hier al mis?)

                            Probeer nu even te lachen met mijn volgende vraag:
                            "Wat wil je bereiken met deze lenzen wat je nu nog niet kan?"
                            Dit lees ik zo ongeveer in je reply op mijn vraag.

                            Eigenlijk wou ik maar zeggen, dat ik toch eerst wat meer moet weten eer ik over dit soort dingen kan denken, vergelijken, beslissen en misschien wel afwimpelen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen voor "dromers"

                              Oorspronkelijk geplaatst door lut
                              @CooMa:
                              Welke lenzen heb je dan al?
                              Wil je die twee laatste allebei of één van beide? (Toch beide tele's of heb ik het hier al mis?)
                              Even het rijtje:
                              50/1.8 I
                              85/1.8
                              17-40/4.0
                              28-135 IS
                              70-200/4.0
                              1.4 TC

                              en kan ook vlot beschikken over:
                              22-55
                              75-300 II
                              Maar deze gebruik ik maar zelden meer...

                              Oorspronkelijk geplaatst door lut
                              Probeer nu even te lachen met mijn volgende vraag:
                              "Wat wil je bereiken met deze lenzen wat je nu nog niet kan?"
                              Dit lees ik zo ongeveer in je reply op mijn vraag.

                              Eigenlijk wou ik maar zeggen, dat ik toch eerst wat meer moet weten eer ik over dit soort dingen kan denken, vergelijken, beslissen en misschien wel afwimpelen.
                              Waarom mijn rijtje droomlenzen?
                              24-70/2.8 omdat die gewoon bangelijk goed is, EN 2.8 !
                              100-400 IS kwalitatief in orde en IS
                              Sigma 120-300/2.8 ongelofelijk goeie lens (scherp!!) en ook 2.8
                              Eigenlijk moet ik hier dan zelfs dan nog de 70-200/2.8 IS bijzetten (ter vervanging of naast mijn 70-200/4.0)

                              Ook al zijn de voorlaatste 2 teles, de 100-400 heeft nog 100mm meer en IS, ideaal in iets donkerdere omstandigheden of voor pannen, maar minder
                              lichtsterk dan de 120-300... Deze beiden kunnen perfect naast elkaar gaan, als je ze voldoende zult gebruiken (maar moet je wel even naar de prijs van die Sigma gaan kijken )

                              Ideaal voor jou zou zijn om even met een DSLR te kunnen stoeien, met een aantal lenzen erbij. En niet een uurtje, maar een weekend of langer... In een uurtje ben je voor de verkoper verkocht!!, maar of je er hele dagen mee zult willen rondlopen?
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X