Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-200 of 80-400 OS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70-200 of 80-400 OS?

    De exacte vraag waar ik mee zit is:
    Wat is het verschil in lichtsterkte? Als je de 70-200 neemt die heeft een F-waarde van 2.8 en de 80-400 een f-waarde van 4.5-5.6 maar deze laatste heeft een optische stabilisator. Nu, als je die OS gebruikt, welke van de twee lenzen kan dan in 'donkere omstandigheden' nog het langst uit de losse hand gebruikt worden.
    Dus maakt die paar stops langzamer nog iets uit in combinatie met de OS, of is ie dan nog steeds trager tov de snellere 2.8?


  • #2
    Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

    OS geeft je meer voordeel voor onderwerpen die redelijk stil staan...het werkt, bij nikon altans zeer goed...
    maar stel, je moet 'n kunstschaatser scherp in beeld brengen die 'n triple axel doet of 'n volleybal smash scherp in beeld brengen dan ben je beter af met 'n hogere sluitertijd of 'n lichtsterke lens ...a la f2.8

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

      Wel dat hangt meer van je onderwerp af.

      De 2.8 gaat altijd een hogere sluitersnelhied halen dan de OS en zodoende ga je gemakkelijker een actie kunnen bevriezen dan met de OS. Voor sport of actie ben je dus beter met de 2.8.

      Indien het een stilstaand onderwerp is dan hangt het van de kwaliteit van de OS af. Geen idee hoe goed Sigma daar in is. 1 stop zullen ze wel halen of ze de 3 stops halen die canon haalt met zijn laatste IS versie betwijfel ik eerlijk gezegd.

      Dus als je op 200 mm bijv al op 5.6 zit met de OS dan heb je toch alvast een OS nodig die 2 stops kan helpen om een even scherpe foto te halen. In dat geval zit je evengoed met beide.

      Er is natuurlijk nog een verschil en dat is de DOF. De 2.8 gaat een kleinere DOF kunnen halen dan de OS en dat verschil kan de OS natuurlijk niet compenseren.

      Anderzijds zie ik ook een voordeel voor de OS dat de 2.8 niet kan en dat is wanneer je aan het framen bent uit de hand laat de stabilisatie toe om gemakkkelijker exact te framen hoe je wil.

      IS of OS vind ik iets fantastisch dat ik op elke lens zou willen maar het als een 100% vervanging zien van een snellere lens mag je niet doen want dat is het niet.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

        Ik heb ze beiden. Allez de Sigma 70-200 2.8 en de Sigma 80-400 OS.

        In donkere omstandigheden haal ik het beste resultaat met de sigma 70-200.
        De OS compenseert (voor mij) het diafragmaverschil niet.

        Je moet ook rekening houden dat de 80-400 veel zwaarder is dan de 70-200 en als je niet van de grootste en sterkste bent om die heel stabiel te houden gaat dit ook invloed geven op bewegingsonscherpte.

        De AF van de 80-400 is ook veel trager dan de 70-200 want de die heeft alleen OS en geen HSM.

        Wil je toch tele én IS dan zou ik opteren voor de Canon 70-200 L IS met een TC 1.4 .

        Groetjes,

        Loes

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
          maar stel, je moet 'n kunstschaatser scherp in beeld brengen die 'n triple axel doet of 'n volleybal smash
          Awel dat heb ik enu nog nooit gezien se, een kunstschaatser die een volleybalsmash doet ...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

            Oorspronkelijk geplaatst door raf
            Awel dat heb ik enu nog nooit gezien se, een kunstschaatser die een volleybalsmash doet ...
            Dit is een staaltje van een zin uit zijne context trekken.
            Zie ook:
            De pastoor liet fier de foto's zien van de meisjes die hij zelf gemaakt heeft.
            Komma's zelf te zetten naar wens.
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

              Oorspronkelijk geplaatst door raf
              Awel dat heb ik enu nog nooit gezien se, een kunstschaatser die een volleybalsmash doet ...

              moet kunne...

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

                OK, ik weet genoeg. Bedankt allemaal om te antwoorden!


                ps: hier mag een slotje op...

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

                  Nog even deze extra info: een 2.8 lens zal sowieso sneller focussen dan een 4.5 en hoger omdat het max diafragma groter is (lens focust altijd met max. diafragma...). Het is dus mogelijk dat de 80-400 niet eens zal kunnen focussen in donkere omstandigheden (en idd. de focussnelheid is dan ook nog eens trager dan de 70-200...), terwijl de 70-200 dat wel zal kunnen...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

                    In 't vooruitzicht van aankoop 20D moet ik nog veeeeeeel leren over lenzen,
                    op welke manier begin ik daar best aan.Waar info?Liefst in het nederlands.
                    Mvg,Macroshopper.
                    PS. Mij zus lag met sinterklaas in bed!!!!!!!(titel van een boekje)
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

                      Je kan misschien al eens beginnen met een search te doen op het forum. Geef gewoon in wat je wil weten en 'be surprised'!!!!

                      De search-functie is vrij krachtig en je gaat dan ook niet lang op je honger blijven zitten denk ik...

                      groetjes ..

                      Comment

                      Working...
                      X