Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IR filter voor mijn Nikon D 70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IR filter voor mijn Nikon D 70

    Ik hoor links en rechts dat een IR filter niet op iedere camera werkt.
    Bij een vriend van mij ( met canon 300D )... werkt het dus blijkbaar niet.
    Nu las ik dat de Hoya R 72, de ( merk.?.. ) 89 R en de 87 C wel werken op een de D70 van nikon. Ieder merk zou ook een iets ander effect kunnen hebben.
    Ook had ik begrepen dat je bij de 87C een te lange sluitertijd nodig hebt... maar meer IR effect hebt.
    Al met al een ( dure.?..) koop dat dus eigenlijk het best uitgeprobeerd wordt... of betere info beoogt.
    Vandaar mijn vraag.
    Klopt het dat je, om erg scherpe foto´s te hebben ( digitaal ).. je veel moet terugdraaien aan je afstand ( vb. object op 10 m. en scherp stellen op vb 3 m. ?..). Op mij analoge camera had ik een rood merkteken voor terugdraaien van IR.
    Wat zijn de gebruikelijke tijden en bij welk IR filter.?..
    Heb jezelf resultaten met je D70 met IR-filter.?..
    Wat raad U mij aan....?..
    Groetjes Daniël,

  • #2
    Re: IR filter voor mijn Nikon D 70

    Hallo Daniel,

    Ik ga je vraag doorspelen naar Courage (Mark Moed), in het bezit van een D70 en helemaal "leip" van IR-fotografie. Hij komt practisch nooit op het forum en zal je vraag derhalve ook niet opmerken.

    Wat betreft de filters heb je inderdaad verschillende qua "sterkte" de hele strenge (praktisch zwart waar je niets doorheen ziet) laten nagenoeg alleen IR-licht door, daarnaast heb je ook donkerrood filters, deze laten naast IR ook wat ander licht door. Nu ja Mark kan je er alles van vertellen zeker in combinatie met de D70.

    mvg,

    Jan
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: IR filter voor mijn Nikon D 70

      Oorspronkelijk geplaatst door daniell
      Ik hoor links en rechts dat een IR filter niet op iedere camera werkt.
      Bij een vriend van mij ( met canon 300D )... werkt het dus blijkbaar niet.
      Nu las ik dat de Hoya R 72, de ( merk.?.. ) 89 R en de 87 C wel werken op een de D70 van nikon. Ieder merk zou ook een iets ander effect kunnen hebben.
      Ook had ik begrepen dat je bij de 87C een te lange sluitertijd nodig hebt... maar meer IR effect hebt.
      Al met al een ( dure.?..) koop dat dus eigenlijk het best uitgeprobeerd wordt... of betere info beoogt.
      Vandaar mijn vraag.
      Klopt het dat je, om erg scherpe foto´s te hebben ( digitaal ).. je veel moet terugdraaien aan je afstand ( vb. object op 10 m. en scherp stellen op vb 3 m. ?..). Op mij analoge camera had ik een rood merkteken voor terugdraaien van IR.
      Wat zijn de gebruikelijke tijden en bij welk IR filter.?..
      Heb jezelf resultaten met je D70 met IR-filter.?..
      Wat raad U mij aan....?..
      Groetjes Daniël,
      Hoi , IR moet normaal perfect werken op een 300D , ik heb een 10D dus nagenoeg een identiek binnenwerk , en werk met de volgende filters , Tiffen IR 89 en een Hoya R72 , met beide filters krijg ik goeie resultaten , tis natuurlijk wel wat leren en niet opgeven na een paar keer proberen , met uw D70 zou je deze filters ook even goed moeten kunnen gebuiken .

      Mvg ./

      sven
      http://www.dullaert.net

      Comment


      • #4
        Re: IR filter voor mijn Nikon D 70

        Hallo Daniel,

        Heb vandaag nog even met Mark gesproken, door drukte, vakantie en niet meer in kunnen loggen (veranderingen zijn aan hem voorbij gegaan ) heb je nog geen reactie gekregen. Het verhaal van de autofocus en aanpassingen klopt bij zwart filter (laat nagenoeg alleen IR door). Mark zelf adviseert de Cokin 007, geen last met scherpstelling en verhoudingsgewijs goedkoop.

        Met toestemming van Mark kun je zijn artikel over digitale infrarrood fotografie (uit Focus nr.9 van 2004) hier vinden en desgewenst downloaden:





        Veel (lees)plezier,

        Jan
        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: IR filter voor mijn Nikon D 70

          Bedankt Jamonadap,
          Foto´s van Mark Moed ben ik al enkele malen tegengekomen ( www.Focusgalley.nl ).
          Fantastisch werk.
          In ieder geval probeer ik eerst alle info te verzamelen... en uiteraard popel ik al om opnames te maken.
          Inderdaad is Cokin niet erg duur.. en ik denk ook in die richting.
          Groetjes Daniel,

          Comment


          • #6
            Re: IR filter voor mijn Nikon D 70

            Graag gedaan Daniel,

            Laat ons "spoedig" eens iets zien! Alhoewel niet zo'n "freak" als Mark, vind ik IR-fotografie zeker zijn/haar bekoring hebben!

            mvg,

            Jan
            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

            Comment

            Working...
            X