Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concert foto's

    Hallo,

    Kan iemand mij vertellen wat een goede digitale camera is om concert foto's mee te maken. Ik heb momenteel een spiegel reflex van minolta maar wil over naar een digitale spiegelreflex. Ik heb gehoord dat de Nikon D70 wel ok is.

    Kan iemand hier meer over vertellen.

    Groetjes,
    Mieke

  • #2
    Re: Concert foto's

    Hallo Mieke,

    ik moet toegeven dat ik de Nikon D70 niet zo goed ken (en dat komt vooral omdat ik Canon materiaal heb) maar zelf lette ik op een aantal dingen die het (ongeacht het merk) makkelijker kunnen maken om concertfoto's te nemen:

    - goede lenzen, bij voorkeur kiezen voor lichtsterke lenzen (bv. diafragma 2.8) en de brandpuntsafstand die jou het beste ligt. (type 24-70 of 70-200mm of zo, afhankelijk van de grootte van het podium en jouw plaatsje in de massa) Zoals steeds zijn eigenlijk de lenzen hier mogelijk nog belangrijker dan de body zelf.
    Mogelijk helpt een lens met beeldstabilisatie ook wel een beetje, maar de onderwerpen bij concertfoto's hebben nogal de neiging om veel op en neer te springen en rond te lopen, en daarbij helpt beeldstabilisatie dus niks...
    - hogere ISO waarden met niet té veel ruis (Canon D60 was vrij beperkt met z'n max van ISO 1000)
    - gevoelige AF die ook met weinig licht kan scherpstellen (maar een 2.8 lens zal ook hier weer beter presteren dan een 4-5.6)
    - heldere zoeker (voor als de AF het laat afweten en je dan toch zelf moet scherpstellen)
    - evt. een krachtige flits, maar op veel plaatsen MAG je zelfs niet flitsen, dus hou vooral rekening met de bovenstaande elementen...

    ik vergeet hier wellicht een aantal dingen, maar hopelijk zijn er al een paar dingen bij die je keuze vergemakkelijken.

    Mijn D30 en D60 hadden een iets te beperkte autofocus voor concertfoto's, maar mogelijk is de Canon 10D en zeker de nieuwe 20D veel beter daarvoor (en die 20D heeft ook ISO 3200, Nikon D70 tot ISO 1600)

    My two cents

    Comment


    • #3
      Re: Concert foto's

      Dat er goede DSLR zijn van verschillende merken zul je wel lezen in andere posts hier, en de meningen hiervover zijn al uitgebreid aan bod gekomen.
      Ik denk dat in dit geval de DSLR zelf van ondergeschikt belang is en dat je meer de keuze moet maken van welke lenzen je erbij wilt. In de meeste gevallen neemt de prijs van de lenzen de grootste hap uit het budget. Je kan waarschijnlijk reeds van in het begin een specifiek objectief bij je DSLR kopen ipv een kit lens.

      Vragen die je je moet stellen zijn onder welke omstandigheden je foto's gaat nemen :
      - overdag/avond/nacht (bepaalt de lichtsterkte van de objectieven)
      - flits al dan niet, controleer indien mogelijk ook of de locaties voor zover bekend het toelaten om te flitsen (potentiele hap uit je budget)
      - afstand tot podium (bepalend voor de focale lengte van je objectieven)

      Verifieer ook of men fotografen met (semi) professioneel materiaal toelaat op de events. Soms compacts wel toegelaten, (d)slr niet. Je zou eventueel met een nutteloze investering kunnen blijven zitten. Soms ben je beter af met een compact:je hebt dan op zijn minst foto's.

      En indien je de kans ziet kom naar corne's lenzentestdag, dan heb je ineens al een deel van de kanshebbers in handen gehad. (cfr deze thread)

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Concert foto's

        Om goede concertfoto's te maken is de optiek veel belangrijker dan het toestel, een reflex heb je nodig dus met een D70 zit je goed. Maar indien je nog geen lenzen hebt dan heb je compleet een vrije keuze, omdat je dan niet gebonden bent door optiek reeds in je bezit. Dan staat de deur van Canon voor U ook op een kiertje, want momenteel is Canon koploper qua digitaal en heeft Nikon een beetje te kampen met een achterstand. De lenzen van Canon zijn ook iets goedkoper dan de echt goede Nikon lenzen. Wat ook erg belangrijk is voor concertfoto's is een hoge gevoeligheid gecombineerd met een lage ruis, daar is momenteel ook Canon de betere in, en Nikon gaat er aan werken. Wat ik voor U zou aanbevelen qua optiek voor Canon:

        De 135 mm F2 L USM en de 70-200 F 2.8 L USM al of niet met IS
        beiden lenzen zijn TOP en lichtsterk wat een MUST is voor concertfoto's.

        Voeg daar dan nog een behoorlijke DSLR body bij en je bent vertrokken

        Toppers van Body's van Canon:

        Momenteel de 20D heeft veel mogelijkheden en hoge gevoeligheid lage ruis en betaalbaar.

        Minder betaalbaar maar meer professioneel de 1D-Mark II, combineerd snelheid en gevoeligheid met een zeer goede autofocus en een zeer laag stroomverbruik, dus rond de 1500 opnames of méér met 1 batterijlading.

        Nooit vergeten dat er ook een tweedehandsmarkt is en je daar de beste lenzen kan vinden aan een goede prijs, ook een DSLR kan je daar vinden zoals bijvoorbeeld de 10D die blijkbaar tegenwoordig veel te koop wordt aangeboden.


        my2cents
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Concert foto's

          Ok Thanks,

          Het speelt zich n.l. af in het clubcircuit en heb wel wat ervaring maar dus niet met een digitale.

          groetjes,
          Mieke

          Comment


          • #6
            Re: Concert foto's

            Volgens mij voldoet een Canon 10D in combinatie met een lichtsterke lens, liefst met IS.
            Zelfs op ISO 1600 zijn correct belichte foto's eerder ruisarm.
            Bij onderbelichting neemt de ruis zeer gevoelig toe.
            Ik nam zelf al een aantal foto's in De Singel tijdens een optreden in het kader van Jeugd en Muziek.
            Met een gewone Canon 28-135 mm IS USM was het mogelijk goed belichte en vrij scherpe foto's te maken uit de hand en zonder flash met belichtingstijden rond 1/20.
            Dit van op een vrij ruime afstand ten opzichte van het podium(25 ste rij of zo).
            Dichterbij kan je ongetwijfeld het aanwezige licht beter benutten.

            MVG Hugoke

            Comment


            • #7
              Re: Concert foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door hugoke
              Met een gewone Canon 28-135 mm IS USM was het mogelijk goed belichte en vrij scherpe foto's te maken uit de hand en zonder flash met belichtingstijden rond 1/20.
              Op (waarschijnlijk) 135mm met 1/20s - en dan zit je ook al op f/5.6 - correct belicht én scherp.... dat wil ik ook kunnen! Staan die foto's ergens te bekijken of kan je 'r een keertje een posten? Mij lukt zoiets niet tijdens een concert
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Concert foto's

                Hallo allemaal,

                Als ik even mag tussenkomen.. Binnenkort ga ik naar een optreden van Aznavour in Vorst Nat. Heb geen ervaring om foto's te nemen in dit soort omstandigheden. Weet overigens niet als ik er zal binnen mogen met mijn D70 en 70-200 2.8 VR. Maar graag had ik van jullie geweten hoe ik dit toestel het beste instel om zonder flash van op een, weet wel nog niet welke afstand, degelijke shots te kunnen nemen.
                Dank bij voorbaat.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Concert foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                  Hallo allemaal,

                  Als ik even mag tussenkomen.. Binnenkort ga ik naar een optreden van Aznavour in Vorst Nat. Heb geen ervaring om foto's te nemen in dit soort omstandigheden. Weet overigens niet als ik er zal binnen mogen met mijn D70 en 70-200 2.8 VR. Maar graag had ik van jullie geweten hoe ik dit toestel het beste instel om zonder flash van op een, weet wel nog niet welke afstand, degelijke shots te kunnen nemen.
                  Dank bij voorbaat.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Ik heb mijn twijfels of je met de D70 en je telezoom gaat binnen geraken maar indien het lukt zou ik kiezen voor de maximaal bruikbare gevoeligheid 800 of 1600 ISO, A Modus en op 2.8 werken en hopen dat je snelheid werkbaar blijft.
                  Indien mogelijk werken in RAW zodat je achteraf nog wat kan wijzigen aan de beelden indien nodig. Neem voldoende beelden om te kunnen selecteren.

                  And last but not least have fun.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concert foto's

                    'k heb toch al mooie foto's kunnen maken met de D70 + Sigma 100-300 F4
                    http://www.fototime.com/inv/9915AF6D135D2D1 (die van Monza en The Paranoiacs op ISO1600, laatste reeksje is met Kitlens gemaakt)
                    maar verleden zaterdag in een concertzaal was 't toch moeilijk zenne
                    de belichting viel wa tegen
                    Last edited by Dirtyharry71; 14 oktober 2004, 11:23.
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concert foto's

                      Op (waarschijnlijk) 135mm met 1/20s - en dan zit je ook al op f/5.6 - correct belicht én scherp.... dat wil ik ook kunnen! Staan die foto's ergens te bekijken of kan je 'r een keertje een posten? Mij lukt zoiets niet tijdens een concert
                      Goed belicht betekent voor mij dat je ook donkere vlakken hebt, net zoals je die in de zaal ziet en is niet hetzelfde als perfect uitgelicht.
                      De scherpte(diepte) is uiteraard iets beperkt door de instelling van het diafragma.
                      Maar ja, ik ben best tevreden met de resultaten.
                      Voor een goede belichting moest ik de sluitertijd laten zakken tot 1/15 - 1/20 (uit de hand op 135 mm! en zonder flash), maar dank zij de IS geeft dit vrij aardige resultaten. Een perfect uitgelichte foto is natuurlijk nog iets heel anders. De sfeer wordt niettemin goed gevangen. Uiteraard maakt de zaal, de afstand van waar je fotografeert, de belichting van het podium, etc elke keer opnieuw wel het verschil en kan het de ene keer al beter dan de andere.

                      Ik maakte in augustus ook enkele foto's die nog best door de beugel kunnen in een donkere circustent, weliswaar toen met flash maar ook in slechte lichtomstandigheden en vanop afstand.

                      Met andere lichtsterkere objectieven gaat het ongetwijfeld nog beter, zie ook deze thread: Sigma 70-200 of 80-400 OS?

                      Als ik vandaag of morgen tijd vind, zal ik enkele foto' s posten.

                      MVG Hugoke
                      Last edited by hugoke; 14 oktober 2004, 10:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concert foto's

                        Ik heb verleden week nog een aantal foto's genomen van de Elvis TCB band.

                        lens 70-200 L IS
                        iso 1600 en 3200

                        Ik zal ze deze namiddag even posten als je wilt

                        Jo(han)
                        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concert foto's

                          1 opmerking... ga voor een F2 lens, 135 of 105...
                          ikzelf heb de 105 f2 van nikon en ik heb ze toto mijn grote spijt niet gebruikt vorig weekend op Rock Ternat bijna allemaal met de 70-200 vr, dit zij de eerste resultaten, heb echt weinig tijd... de andere 'concertfotos':

                          D30+135/2 & D100+50/1.8

                          D100 en 105 f2

                          D100+50 1.8

                          Comment


                          • #15
                            Re: Concert foto's

                            Ziet er perfect uit Jo !

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment

                            Working...
                            X