Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus D70

    Omwille van de geruchten over een backfocus probleem met de D70, ben ik de mijne(D70 ) ook eens gaan testen met de testchart van Tim Jackson(http://md.co.za/d70/chart.html).(Niet dat ik problemen merkte maar juist om te testen)
    Ik heb de test met de kitlens gedaan in 70mm en 18mm en kwam, in beide gevallen, tot een backfocus van ±10mm.
    Ik heb de testfoto dan naar Tim gestuurd ter beoordeling en dit was zijn antwoord:

    Hello again,

    Actually, your kit lens is working a lot better than most of the ones I’ve seen.

    Usually what happens is that people send me test photos taken using the kit lens and which show quite a bit of back focus but when they try the test again using different lenses they find that their camera works fine. There seems to be a common problem with the kit lens.

    As I said though, your test pic shows that your kit lens isn’t badly affected.

    Tim
    Het schijnt dus geen probleem met de D70 te zijn maar met sommige kitlenzen.

    Ik heb de test ook uitgevoerd met een SIgma 70-200/2.8 en daar bekwam ik een frontfocus van ±10mm.
    Nu zal 1cm wel verloren gaan in de scherptediepte van de meeste foto's zeker.
    Ik verwacht in het kort echter een Sigma 180/3.5 Makro en ben benieuwd wat dat gaat doen, want in tegenstelling met gewone foto's, kan 1cm voor makro en portretten wel iets geven.

    Hubert
    Last edited by hub2805; 10 oktober 2004, 14:29.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

  • #2
    Re: Backfocus D70

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
    Omwille van de geruchten over een backfocus probleem met de D70, ben ik de mijne(D70 ) ook eens gaan testen met de testchart van Tim Jackson(http://md.co.za/d70/chart.html).(Niet dat ik problemen merkte maar juist om te testen)
    Ik heb de test met de kitlens gedaan in 70mm en 18mm en kwam, in beide gevallen, tot een backfocus van ±10mm.
    Ik heb de testfoto dan naar Tim gestuurd ter beoordeling en dit was zijn antwoord:



    Het schijnt dus geen probleem met de D70 te zijn maar met sommige kitlenzen.

    Ik heb de test ook uitgevoerd met een SIgma 70-200/2.8 en daar bekwam ik een frontfocus van ±10mm.
    Nu zal 1cm wel verloren gaan in de scherptediepte van de meeste foto's zeker.
    Ik verwacht in het kort echter een Sigma 180/3.5 Makro en ben benieuwd wat dat gaat doen, want in tegenstelling met gewone foto's, kan 1cm voor makro en portretten wel iets geven.

    Hubert
    één cm...??? voor mij moet dat juist zijn voor die prijs !
    Het is eronder ,erboven of erop en enkel het laatste is voor mij aannemelijk...
    Voor een prulcamera van een paar tientallen euros is dit nog aannemelijk maar in dit geval zéker niet meer...
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus D70

      Ik kom met ongeveer hetzelfde resultaat : tussen de 6mm en de 10mm backfocus.

      Best dus op de neus van m'n modellen scherpstellen, en niet op de ogen!
      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus D70

        ik heb die test ook eens gedaat met de kitlens en ik kwam toch een goed resultaat uit hoor.

        ik kon geen backfocus merken

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus D70

          Volgens mij is de backfocus onzin.
          Ik ken meerdere D70 gebruikers, niemand heeft er last van.
          En sinds wanneer doet iedereen zulke tests?
          Vind het maar een vreemd verhaal.
          Ik verdoe mijn tijd graag met fotograferen i.p.v. het uitvoeren van allerlij test .

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus D70

            Een goeie vakman kent zijn tools...
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus D70

              Oorspronkelijk geplaatst door brenzef
              Volgens mij is de backfocus onzin.
              Ik ken meerdere D70 gebruikers, niemand heeft er last van.
              En sinds wanneer doet iedereen zulke tests?
              Vind het maar een vreemd verhaal.
              Ik verdoe mijn tijd graag met fotograferen i.p.v. het uitvoeren van allerlij test .
              Backfocus kan wel degelijk heel erg vervelend zijn. Denk maar eens aan macro of portretfotografie. Het is bekend dat de D70 + kitlens relatief vaker last van backfocus hebben. En ja, ik vind backfocus niet kunnen voor dat geld.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Backfocus D70

                Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                Backfocus kan wel degelijk heel erg vervelend zijn. Denk maar eens aan macro of portretfotografie. Het is bekend dat de D70 + kitlens relatief vaker last van backfocus hebben. En ja, ik vind backfocus niet kunnen voor dat geld.
                Ik ga het nog eens bekijken als ik die makro lens heb. Daar is het juist belangrijk. 1cm op een afstand van 1m gaat toch verloren in de scherptediepte. Bij portretten en makro's ligt het anders, daar de scherptediepte zo klein mogelijk moet zijn(in de meeste gevallen)(Corné, wanneer komt ze? )

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Backfocus D70

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                  Ik ga het nog eens bekijken als ik die makro lens heb. Daar is het juist belangrijk. 1cm op een afstand van 1m gaat toch verloren in de scherptediepte. Bij portretten en makro's ligt het anders, daar de scherptediepte zo klein mogelijk moet zijn(in de meeste gevallen)(Corné, wanneer komt ze? )

                  Hubert
                  Hubert, al ervaringen opgedaan met je macro-lens, ivm backfocus?
                  BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backfocus D70

                    Heb nog eens geverifieerd met kitlens, en vind het resultaat OK.


                    Op rechter bloempje scherpgesteld...




                    Op linker bloempje scherpgesteld...

                    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backfocus D70

                      Autofocus in macro, onbegrijpelijk dat jullie dat gebruiken. Een echte macro fotograaf werkt enkel manueel. Hoe kan een lens voor jou bepalen bij macro opnames waar je het scherptepunt wil leggen. Tracht creatief te zijn en blijf baas over jou toestel.

                      Frans

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backfocus D70

                        Hoi Frans,

                        Dit is maar een test ivm de correctheid van de autofocus. Ik had geen creatieve bedoelingen met deze foto's, maar ik wou aantonen dat het wel meevalt met die backfocus. We mogen toch eens spelen, he.

                        Maar je hebt wel een punt natuurlijk.
                        Voor macro-fotografie is autofocus idd overbodig.

                        PS : zeeeeer interessante site trouwens, die van jou
                        Last edited by Jokke; 28 november 2004, 12:52.
                        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backfocus D70

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                          Hoi Frans,
                          Dit is maar een test ivm de correctheid van de autofocus. Ik had geen creatieve bedoelingen met deze foto's, maar ik wou aantonen dat het wel meevalt met die backfocus. We mogen toch eens spelen, he.
                          Dat was juist wat ik wou zeggen dat zo een test geen enkele zin heeft. Ik heb ook veel testen gedaan toen ik mijn nieuw spul had. Testen zijn heel goed als ze iets bijdragen. Het is ook zo dat velen niet beseffen dat macrofotografie een afzonderlijke techniek vereist, vandaar dat ik hierop wou reageren.
                          Groetjes

                          Frans

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backfocus D70

                            @Frans

                            Ik heb alleszins vandaag veel bijgeleerd via je website. Als er iemand hier creatief is, dan ben jij het wel .

                            Jongens en meisjes, ga maar eens zien wat daar allemaal te leren valt...
                            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backfocus D70

                              Zeer leuke en interessante site van de Frans.

                              Kun je ook nog duidelijker zijn omtrent je mening over de Back-focus.

                              Wat me intrigeert is dat dit kennelijk toch lens gevoelig zou zijn?
                              een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                              Comment

                              Working...
                              X