Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

    Zou graag upgraden van lens voor voornamelijk natuur en buitensportfotografie. De nieuwste canon generatie gaat boven mijn budget maar 2dehands is de oudere generatie inmiddels wel te vinden voor 500-600€. De nieuwe Tamron is rond de 800€, sommige sites gaan er al onderdoor. Kan vergelijkingen vinden met de nieuwe generatie canon maar niet met de oudere. Kunnen jullie mij misschien helpen met de keuze? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

    Zowel op crop als full-frame heb ik de Canon gehad. De Canon versie 1 is een schuifzoom en zou hierdoor stof aanzuigen. De vraag is Wil je werken met een Schuifzoom? Verder las ik ergens dat versie 1 niet scherp is op het hele zoom gebied. Of wel is hij scherp in het gebied op 400mm, dan wel tussen 100 en 300mm. De 100-400 lens die ik testte was van mijn werkgever, ik vond hem best ok. Maar vond het ook geen hoog vlieger.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

      kijk ook eens naar sigma 100-400...
      nikon coolpix s9100

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

        Bedankt, had ik idd ook gezien maar AF van de Tamron zou beter zijn?

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

          Oorspronkelijk geplaatst door vdgger Bekijk bericht
          Bedankt, had ik idd ook gezien maar AF van de Tamron zou beter zijn?
          ik durf dit sterk te betwijfelen... gebruik de sigma o.a. op canon7dmk II en ook op fuji x-t3 met fringer adapter en ik merk geen verschil met de originele lenzen (canon 100-400 en fujinon 100-400 getest op respectievelijk canon en fuji)
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

            De eerste Canon 100-400 was prima voor de oudere generaties van digitale camera's die nog niet zo heel veel megapixeltjes hadden.
            Op de 300D, 20D, 40D en 1D MKIII was die voor mij scherp genoeg, maar vanaf de 5D MKII was het duidelijk dat die lens de beperkende factor was voor de sensors met meer pixeltjes.
            Ik heb die dus vele jaren gebruikt, wat het "stofzuiger-effect" betreft, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad, de schuifzoom heeft voor en nadelen, een draaizoom is wat handiger als je wat meer tijd hebt want die maakt het wat gemakkelijker om het onderwerp zo correct mogelijk te kadreren, maar met de schuifzoom heb ik ooit foto's gemaakt die ik waarschijnlijk gemist zou hebben met een tragere draaizoom.
            Deze foto is bijvoorbeeld gemaakt op 100mm, met een draaizoom had ik waarschijnlijk teveel tijd verloren (de foto is niet bijgesneden): https://barthuysmans.smugmug.com/Vli...an/i-WnQqNsW/A

            Maar ik kan de oude Canon 100-400 niet vergelijken met telezoomlenzen van andere merken, want die heb ik zelf nooit gebruikt.
            Ik kan die alleen vergelijken met de nieuwe Canon 100-400 L IS II, en dan is het verschil wel duidelijk te zien, zeker in combinatie met de meer recente camera's (niet de recentste, want ik heb al een tijdje geen nieuwe camera meer gekocht).
            Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat Canon op dit ogenblik een cashback-actie heeft, dat maakt de 100-400 L IS II nog niet goedkoop, maar het kan misschien wel een beetje helpen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

              Ik heb de oude Canon 100-400 nog steeds, ze kan inderdaad verrassend goede beelden geven.
              Het is een heel stevige lens en dat stof is fel overdreven.
              Mijn exemplaar is bijna even scherp (in het centrum) op 400mm als mijn EF100 5.6, maar veel minder op 100mm (dat dit kan wordt bevestigd oa op Lensrentals).
              Ik heb ze dan ook bijna altijd op 400mm gebruikt.

              AF is goed bruikbaar als je een snelle body hebt, maar niet het sterkste punt.

              In plaats van een upgrade naar de nieuwe versie (waarvan ik de zoom zelden zou gebruiken) heb ik ze bijgehouden en het geld gespaard voor een nieuwe vaste 400mm f:4, die ook nog scherp en snel is met een extender.

              Omdat ze niet veel meer waard is hou ik de oude 100-400 voor gevaarlijke missies (kanotochten bv) en als vogelkijker met een Lens2scope.
              Ik zet er dan een M6 (mirrorless) op om een foto te nemen, dat voldoet goed voor dit doel, zelfs met een 1.4 extender.
              Op een DSLR heb ik de focusnauwkeurigheid altijd inconsistent gevonden (10-15 matige opnamen en dan ineens een paar met veel fijnere details). De nog oudere EF400 5.6 is op dat punt veel beter. Tegen verwachting gaat de AF op de 100-400 beter met een extender dan op de 400 5.6, maar op geen van beide gaat de beeldkwaliteit echt vooruit.

              Tenzij je ze voor belachelijk weinig (een stuk onder €500) kan kopen na ze te testen tegenover een andere lens waarvan je weet dat ze goed is, zou ik het niet doen.

              En anders zou ik toch overwegen om door te bijten voor de nieuwe Canon versie. Daar is nog geen slecht woord over geschreven.
              Last edited by palombian; 22 oktober 2018, 23:24.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

                Alvast bedankt voor jullie info. Is er ook iemand die de Tamron al gebruikt heeft?
                Zag hem op de website www.tecobuy.nl nu staan voor 509,99€..., kent er iemand die website?
                Weet dat de Canon II wel het van het is maar 1600€ ga ik hier thuis niet uitgelegd krijgen vrees ik

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

                  Oorspronkelijk geplaatst door vdgger Bekijk bericht
                  Zag hem op de website www.tecobuy.nl nu staan voor 509,99€..., kent er iemand die website?
                  Heb je al eens gekeken bij contact?
                  Oorspronkelijk geplaatst door https://www.tecobuy.nl/nl_NL/contact
                  Adres en telefoonnummer administratie:

                  Adres: Unit 1805-06, 18/F, Hollywood Plaza, 610 Nathan Road, MongKok, Kowloon, H.K.

                  Telefoon: +852 81929367

                  ** Houd er rekening mee dat het bovenstaande adres geen retourzendingen accepteert en het vermelde telefoonnummer alleen voor administratieve doeleinden is. Neem voor alle product- of bestelinformatie contact met ons op via een serviceticket.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

                    Had ik idd nog niet gezien. Bedankt, is duidelijk! Als het te mooi lijkt...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

                      Oorspronkelijk geplaatst door vdgger Bekijk bericht
                      Had ik idd nog niet gezien. Bedankt, is duidelijk! Als het te mooi lijkt...
                      Ook in NL zijn er zaken waar ik je adviseer om weg te blijven. Ooit had ik er een relatief goedkoop objectief gekocht. En na 13 maanden hield hij ermee op. Fabrikant geeft 24 maanden garantie en de winkel maar 12. De fabrikant wist me telefonische te vertellen dat ze van deze winkel een lens hadden binnen gekregen die volgens mij niet via hun het land binnen was gekomen. Maar op internet heb ik ook gelezen over namaak rondom deze zaak. Dus weg blijven daar.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe tamron 100-400 f4.5-6.3 of 2dehands canon 100-400 4.5-5.6 l is usm

                        Hier kan je de Tamron vergelijken met andere lenzen, voor zover je ze beide op dezelfde camera vindt.

                        tov de oude Canon 100-400 (wel op een oudere FF, dit illustreert wat @Black B@ndit zei)

                        View the image quality delivered by the Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


                        tov de Canon 100-400 II op een 7D2

                        View the image quality delivered by the Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

                        Comment

                        Working...
                        X