Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel aankopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel aankopen?

    Hallo,

    ik heb vandaag pas dit forum ontdekt en ben ondertussen na uren leesgenot al heel wat wijzer geworden, alhoewel... Hoe meer je leest, hoe moeilijker de keuze wordt.
    Uiterlijk tegen het einde van het jaar had ik graag mijn 1ste digitale camera aangekocht. De laatste 2 maand volg ik DPREVIEW en check ik geregeld de prijzen bij top-foto (leuk te lezen dat de service zo goed is).
    Wat zijn mijn verwachtingen van de digitale camera?
    * grote zoom-mogelijkheden (wil geen ander toestel kopen om op safari te gaan)
    * gebruiksvriendelijk (snel een goede foto nemen)
    * max-budget rond de 1000 eur (all-in)
    * een stabiliteitsysteem/anti-shake systeem lijkt mij interessant
    Mijn toestel moet niet het van het zijn, maar langs de andere kant verwacht ik ook dat het morgen niet verouderd is.
    Ik had mijn zinnen ondertussen gezet op de Minolta Dimage A200. Dit toestel heeft zowat bovenvermelde kenmerken en heeft als voordeel dat het LCD-scherm in alle richtingen kan bewogen worden. Ondertussen heb ik hier ook positieve reacties gelezen van de Panasonic FZ20. De Coolpix 8800 lijkt mij ook een prachtig toestel.
    Wie kan mij helpen?
    * Minolta Dimage A200: 779 eur
    * Panasonic FZ20: 599 eur
    * Nikon Coolpix 8800: 949 eur (met 1GB geheugenkaart)
    * ...
    Hoeveel MP moet je eigenlijk hebben om een mooie A4 afdruk te maken? En voor A3?

    Alvast bedankt voor de tips.

    Kenneth
    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

  • #2
    Re: Welk toestel aankopen?

    Als de reviews zouden meevallen ( er zijn er nog geen van productietoestellen ) zou ik voor de Nikon 8800 gaan. Volgens mij beantwoordt die volledig aan uw eisen.

    E.
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel aankopen?

      Ik heb geen enkel idee.

      Maar ik kan alleen meegeven dat de reviews van dpreview betrouwbaar zijn.
      Vergelijk voor elk toestel de pros en de cons.

      Om een bepaalde foto afdruk te maken heb je minimaal 150 dpi en maximaal 300 dpi nodig.

      Voor een A4 foto (ongeveer 20x30 cm of 8x12 duim)
      Minimaal 8 * 150 * 12 * 150 = 2.160.000 pixels.
      Maximaal 8 * 300 * 12 * 300 = 8.640.000 pixels.

      Met andere woorden: Een foto met een grootte ergens tussen 2 en 8 MP zal een A4 afdruk opleveren van "net aanvaardbaar" tot "Perfect!"

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel aankopen?

        Beste, waar slaag jij er in om voor 949 € (BTW inclusief ?) een Nikon 8800 inclusief een 1Gig flash kaart te kopen ?
        Zijn deze reeds beschikbaar in België ?
        Bij mijn 'camera boer' is het volgende week of de week daarop......, m.a.w. géén datum.
        mvg,
        Last edited by itsmie; 10 oktober 2004, 17:58. Reden: DT fout.....

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel aankopen?

          Mij is verteld dat je bij een resolutie van 200 dpi geen pixel kunt zien.
          Als ik met mijn D70 een foto maak in NEF formaat en de foto opblaas tot 50x75 kom ik op een resolutie van 205dpi.
          Ik zou dus zeggen dat je met een 6.1mp kamera tot 50x74 kunt gaan.

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel aankopen?

            Nee, ik kan hem nog niet bestellen (tenzij voorbestellen), maar de prijs staat wel al aangekondigd. Het is geen winkel in België, want die kunnen volgens mij totaal niet opboksen tegen de concurrentie uit NL, laat staan uit Duitsland.
            De prijs is terug te vinden bij

            Een zaak net over de grens, waar ik hier al veel lof over gelezen heb. De prijs is inclusief 16% btw. Zonder de CF-kaart staat hij trouwens 899 aangekondigd.

            Kenneth
            Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel aankopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door brenzef
              Mij is verteld dat je bij een resolutie van 200 dpi geen pixel kunt zien.
              Als ik met mijn D70 een foto maak in NEF formaat en de foto opblaas tot 50x75 kom ik op een resolutie van 205dpi.
              Ik zou dus zeggen dat je met een 6.1mp kamera tot 50x74 kunt gaan.
              74 cm =+/- 29 duim
              3000 pixels / 29 duim = 103 dpi.

              Zelfs met een 1Ds wordt er aangeraden om niet boven 50 x 33 cm te gaan.

              50 cm =+/- 20 duim.
              4000 pixels / 20 duim = 200 dpi.

              Ik bedoel hiermee niet dat je geen vergrotingen KAN maken aan 100 dpi of zelfs aan 50 dpi. Maar ikzelf zal nooit beneden 150 dpi gaan.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel aankopen?

                Waarom neem je de Nikon Coolpix 8700 niet? Deze is bijna identiek aan de 8800. De grootste verschillen zitten in de zoom (10x bij de 8800 en 8x bij de 8700) en bij de 8800 zit er een beeldstabilisator ingebouwd, iets wat je eigenlijk niet echt nodig hebt.
                De prijs van de 8700 is weel een pak lager dan die van 8800. De kwaliteit van de foto's bij beide toestellen is identiek. In een zeer bekende winkel, waarvan ik de naam niet zal noemen, werd zelfs aangeraden om de 8700 te kopen ipv de 8800 omwille van deze minimale technische verschillen, voor het grote prijsverschil.
                Prijs / kwaliteit: de 8700

                CZ

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel aankopen?

                  Ik zou toch ook is kijken naar de Fuji s7000 zeker zo goed als de nikon
                  Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk toestel aankopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke
                    Ik zou toch ook is kijken naar de Fuji s7000 zeker zo goed als de nikon
                    Toeval wil dat ik er juist nog zo éne in de koopjeshoek heb staan
                    http://forum.belgiumdigital.com/show...ighlight=s7000

                    Hubert
                    Last edited by hub2805; 11 oktober 2004, 23:13.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk toestel aankopen?

                      Allemaal alvast bedankt voor de info.
                      Ik ben nog steeds aan het twijfelen. Momenteel geniet de DMC-FZ20 mijn voorkeur, maar mocht de Coolpix 8800 uitmuntend scoren, zou ik bereid zijn de meerprijs te betalen.
                      Ik heb echter nog bijna nergens reviews gelezen over de Coolpix 8800. (nochtans zou hij bij Ingo al een tijd beschikbaar zijn). Op de site van DPreview staat nog steeds niets. Kan iemand helpen?
                      Alvast bedankt

                      Kenneth
                      Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk toestel aankopen?



                        Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology


                        Detailed review of Nikon Coolpix 8800, with actual sample images, and a detailed data sheet.


                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk toestel aankopen?

                          Jazzaddict, bedankt voor de URL's.
                          Veel info van gebruikers is er echter ook niet op te vinden
                          Is deze camera dan niet populair, of is hij te recent? Van andere recente camera's vind ik veel meer info...
                          Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk toestel aankopen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
                            Allemaal alvast bedankt voor de info.
                            Ik ben nog steeds aan het twijfelen. Momenteel geniet de DMC-FZ20 mijn voorkeur, maar mocht de Coolpix 8800 uitmuntend scoren, zou ik bereid zijn de meerprijs te betalen.
                            Ik heb echter nog bijna nergens reviews gelezen over de Coolpix 8800. (nochtans zou hij bij Ingo al een tijd beschikbaar zijn). Op de site van DPreview staat nog steeds niets. Kan iemand helpen?
                            Alvast bedankt

                            Kenneth
                            er staat een uitgebreide test van superzooms in "Chasseur d'Images", als je een beetje Frans kan kan je dat tijdschrift misschien ergens zoeken?

                            Ik zou iig die toestellen eens gaan uittesten in de winkel, maar ik zou zelf waarschijnlijk de Panasonic Lumix FZ20 nemen.
                            Toestel heeft een zéér goed objectief (gekend van de fZ10, constant f2.8 over een zéér groot bereik) en gebruikt volgens mij de CCD van de Leica Digilux 2 (één van de beste compacte toestellen dat > 1500 EUR kost)

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk toestel aankopen?

                              @ Sugar,

                              dat Panasonic toestel is werkelijk een goeie tip. Wat een lens ! en de CCD is inderdaad die van de Leica, maar wordt in werkelijkheid gemaakt door Panasonic

                              Ik heb er deze middag even mee gespeeld, en er direkt ééntje besteld als aanvulling bij mijn D70

                              Comment

                              Working...
                              X