Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nevelbrand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Nevelbrand



    Een opname van enkele maanden geleden die ik maakte tijdens een lenteochtend.





    Nevelbrand










    Edit 12/8: Update - Extra naverscherping







    Voor wie eventueel interesse heeft zit er een grote (originele) versie achter de volgende link:



    Iedereen bij voorbaat dank voor het bekijken en ook alvast bedankt voor de eventuele reacties en commentaren die zoals altijd geapprecieerd worden.


    Met vriendelijke groeten,
    Smets84.
    Last edited by Smets84; 12 augustus 2018, 16:07. Reden: Update geplaatst

  • #2
    Re: Nevelbrand

    Wat een sfeervol beeld!
    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

    Comment


    • #3
      Re: Nevelbrand

      Het eerste wat in mij opkomt is "dauwtrappen". Fijn sfeervol ochtend beeld met een mooie brug in de verte
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nevelbrand

        zeer gevoelsvol beeld. De zonnestralen maken het helemaal af.
        weer iemand die vroeg uit bed geraakt. Maar de kracht van de zon is al op het nippertje, denk ik. Volgende keer nog wat vroeger opstaan ? (;>)
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: Nevelbrand

          Voor mij heb je het goede moment te pakken.
          De zon staat mooi op zijn plaats en schijnt prachtige lichtbundels over het landschap.

          Comment


          • #6
            Re: Nevelbrand

            Sfeer, plaats en moment(en fotograaf) komen mooi samen. Prachtig.
            Helaas is er wel wat met de scherpte aan de hand ?
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Nevelbrand

              Ik dacht al dat er weinig bladeren op die bomen staan, en toen las ik dat het een opname was van in het voorjaar
              Mooi zo met de zon tussen de bomen door en dan vooral de stralen die gevormd worden

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Nevelbrand

                Prachtig
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Nevelbrand

                  Altijd fijn om foto's te schieten bij nevel of mist, sfeer gegarandeerd. De omgeving moet ook meewillen om er wat unieks van te maken.
                  Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nevelbrand

                    Verzorgd en sfeervol
                    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                    Groeten
                    Kurt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nevelbrand

                      Heel sfeervol, mooie compositie en mooie kleuren en het wordt alleen maar mooier bij het bekijken van de grote versie
                      https://www.behance.net/Lynx1966

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nevelbrand

                        Whauwwww, héééééééél mooi.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nevelbrand

                          Heerlijk sfeervol beeld, mist en nevel laat een foto toch altijd extra schitteren in sfeer, prachtig..
                          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                          MIJN WEBSITE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nevelbrand

                            Bedankt iedereen voor de fijne reacties !



                            Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                            ...
                            Maar de kracht van de zon is al op het nippertje, denk ik. Volgende keer nog wat vroeger opstaan ? (;>)
                            De zon was inderdaad al behoorlijk in kracht aan het toenemen. Maar deze foto veel eerder maken zat er toch niet in. Ik ben in mijn archief gaan kijken naar andere foto's die ik die ochtend maakte. De zonsopkomst zat verscholen achter een wolkenlaag juist boven de horizon. Pas rond 7u 20 kwam de zon tevoorschijn boven die stratuslaag. Deze foto is van 7u 36 .



                            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                            ...
                            Helaas is er wel wat met de scherpte aan de hand ?
                            Bedankt voor deze reactie. De versie hier op het forum heb ik verkleind naar 1024 px door middel van de methode-Mortierke die hier op het forum beschreven staat en die m.i. het beste resultaat oplevert. De versie op Flickr is het originele beeld.
                            Ik heb deze opname nooit als onscherp of niet optimaal scherp ervaren. Nevel levert altijd wel mindere scherpte op maar na het lezen van uw commentaar onderschrijf ik wel dat aan de toppen van de bomen te zien is dat de scherpte beter kon.
                            Ik tast wat in het duister omtrent de oorzaak. F/18 geeft voldoende scherptediepte, 1/30s is geen snelle sluitertijd maar bij 17mm zou dit geen probleem mogen zijn bij het uit de hand fotograferen. Achteraf gezien was het in elk geval beter geweest om dit vanaf statief te doen.

                            Ik heb getracht nog enige naverscherping toe te passen zonder aan de kwaliteit te raken. Bij deze dus een hopelijk iets scherpere update geplaatst.

                            Mvg.,
                            Smets84.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nevelbrand

                              Allereerst bedankt dat je mijn opmerking op een sportieve manier oppakt. Maar ik denk wel dat je wel weet dat mijn intenties goed zijn.
                              Juist bij prachtige foto's vallen kleine imperfecties eeder op . En moment en sfeer zijn echt schitterend ! (het zou me niet eens verbazen als........)
                              Wat ik dacht : Was er wellicht een zuchtje wind ? Verder vind ik F18 op het randje. (ivm diffractie) Bij FF kan je dat eerder permitteren, maar bij APS-C heb je daar eerder last van.
                              Verder viel me op dat je de camera hebt laten kiezen voor de scherpstelling (dat kan natuurlijk als je goed kijkt waar de camera op scherp stelt) maar ik neem altijd 1 scherpstelpunt op 1/3 in de scene.
                              Het enige wat dan nog overblijft is misschien de resolutie van je D60. Voor mij ging er een wereld open aan detail, na mijn overstap van D90 naar de D7100.
                              En tenslotte nog iets wat ik zeker kwijt wil, is dat je exif gewoon te zien is. Dat zouden meer mensen moeten doen. Het geeft openheid, en iemand anders kan veel makkelijker helpen.
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment

                              Working...
                              X