Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

    Heel toevallig heb ik een zéér goede prijs voor een MKII gevonden (én beschikbaar ), maar ik ga de huid van de beer nog niet te snel verkopen...

    Eerst nog enkele vraagjes:



    Wat ik zeer interessant vind, is dat je JPG en RAW afzonderlijk kan wegschrijven.

    Kan je kiezen op welk medium ?
    Bijvoorbeeld RAW op de CF-card en JPG's op de SD-card ?

    Bij Top-foto bv. kost een 4GB microdrive 279 euro.
    Ik heb ervaring met IBM-microdrives en ben er zeker niet vies van.
    Zou die 4 GIG Hitachi snel genoeg zijn voor de MK II ?

    Verder had ik nog gedacht aan een 512 MB SanDisk UltraII aan 89,90 euro ?


    Tenslotte: raden jullie mij aan om de handstrap E-1 te kopen ?
    Last edited by Alfa Centauri; 6 oktober 2004, 23:19.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

    Even snel antwoorden :

    Vraag 1 : inderdaad je kan je toestel zo instellen dat je een RAW saved op de CF-kaart en een JPEG op de SD-kaart, perfect mogelijk.

    Vraag 2 : ik heb een microdrive van 1 gig en heb nog maar 1 probleem vastgesteld met snelheid. In full burst-mode kan die slechts een 4 - 5 misschien 6 foto's ( RAW )aan... Als ik op reportage ben dan heb ik altijd een 4-tal 512Mb Ultra II kaarten bij, kan je perfect wisselen en blijven shooten in combinatie met een "fototank"
    En als je dan een hele dag op reportage bent, dan is die handstrap volgens mij een ware luxe, je toestel weegt, meestal zit er een zware L-lens op en als je dat de hele dag aan je nek of schouder hangt... dan groei je scheef
    I tought I was wrong, but I made a mistake...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

      Hallo Rovertje,

      Ik heb een Oly E-20 en een Canon 10D gehad en die hing ik ook zelden om de hals; inderdaad om de redenen die jij vernoemt.
      Ik leest toch van verschillende mensen dat die handstrap wel zijn geld waard is. Dus toch maar kopen.

      Oei, dan zou de microdrive toch snelheidsbeperkend werken. Jammer in zo'n toestel als de MKII. Allez, dan toch maar CF ( ultra II ? )

      Mag ik hieruit concluderen dat jij een MKII bezit ?
      Hoe lang al ? Tevreden over ?

      Alvast bedankt voor deze reply !
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

        Ik heb de Mark II sinds 21 april en volgens mijn beperkte mening kan je niet selectief jpeg en raw naar een bepaalde kaart wegschrijven. Je kan kiezen naar welke kaart je schrijft en je kan jpeg samen met RAW opnemen. Daar kan je dan de groote (pixels) en de compressie van bepalen, de compressie zelfs in 10 stappen voor ieder jpeg formaat. Maar alles komt op 1 kaart onder dezelfde filename met verschillende extensie te staan. Tijdens de nabewerking is het echter zeer simpel om de jpegs van de raw bestanden te scheiden. Ik werk met 2 giga kaarten van Ridata 52 x Pro en dat is zeer goed werken bijzonder snel en overschot van buffer zelfs in RAW + JPEG is er nooit een probleem van wergschrijven.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

          De Handstrap was voor mij niet echt handig om werken en heb die dan ook weer terug verkocht. Een extra neckstrap van Optech is daar in tegen wel zijn geld waard, omdat het zeer comfortabel in dragen is .
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

            Ik heb inderdaad een Mark II en ben er zeer tevreden over, ik heb het hier al eens gelezen maar wil het nog eens bevestigen. Met dit toestel heb je terug het gevoel dat je had met je oude vertrouwde spiegelreflex ( van voor het digitale tijdperk uiteraard ) bezig bent.
            Ik heb het toestel gekocht in juni, heb er ongeveer een 8000 opnames mee gemaakt.

            Wat die snelheid betreft, in full burst kan je tot 8 opnames maken in 1 seconde ... Als je in RAW werkt is een foto al snel een 5 tot 7 Mb groot... dus moet je rekenen dat je 40 Mb moet wegschrijven... Nu ik heb het probleem alleen vastgesteld met de microdrive, en alleen tijdens de full burst mode. Ik heb altijd die 1 gig kaart bij, want het is prettig werken dat je even wat meer geheugen hebt. Nu zelf is mijn vertrouwen in een microdrive minder dan voor een CF-kaart, redenen zijn bekend denk ik. Maar ik zou nooit voor een 4 gig kiezen... Als het misgaat dan ben je in het slechtse geval een 40 foto's kwijt op een CF, bij een volle 4 gig zijn dit 350-400 foto's !!! De kans dat dit gebeurd is groter en rëeel !!!

            Zeg wat is je aankoopprijs, ik heb mijn toestel destijds 4100€ betaalt ( Calumet Antwerpen )
            I tought I was wrong, but I made a mistake...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
              Ik heb de Mark II sinds 21 april en volgens mijn beperkte mening kan je niet selectief jpeg en raw naar een bepaalde kaart wegschrijven. Je kan kiezen naar welke kaart je schrijft en je kan jpeg samen met RAW opnemen. Daar kan je dan de groote (pixels) en de compressie van bepalen, de compressie zelfs in 10 stappen voor ieder jpeg formaat. Maar alles komt op 1 kaart onder dezelfde filename met verschillende extensie te staan. Tijdens de nabewerking is het echter zeer simpel om de jpegs van de raw bestanden te scheiden. Ik werk met 2 giga kaarten van Ridata 52 x Pro en dat is zeer goed werken bijzonder snel en overschot van buffer zelfs in RAW + JPEG is er nooit een probleem van wergschrijven.
              OK, nu heb ik het begrepen.

              SD-kaartje gebruik je dan wellicht om je individuele settings op te slaan ?
              Hoeft dan eigenlijk niet zo groot te zijn...
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                'k heb (nog) geen SD card maar volgende de handleiding kan je wel kiezen om de SD card (of CF kaart) als backup voor de andere kaart te gebruiken.

                Vooral interessant voor wie ZEKER geen opname wil verliezen in het geval één vd twee kaarten een fout geeft (het principe lijkt een beetje op een RAID harddisk mirror op een pc, je hebt op beide kaarten een kopie vd foto's)

                Let wel dat je hiermee beperkt zit tot het formaat vd grootste kaart (dus zelfs met een 1Gb CF en een 512 mb SD zal je geen foto's kunnen backuppen boven de 512mb)

                Uiteraard kan je de kaarten ook als aanvulling van elkaar gebruiken (als de ene vol is verder doen met de andere) maar daar lijkt het me beter om gewoon je CF kaart te wisselen (maar in hectische momenten verlies je daar wel een paar seconden/minuten door)

                Heb geen handstrap, omdat ik vrees dat die een beetje zou storen bij het verticaal fotograferen... (verticale sluiterknop is dan niet zo snel bereikbaar)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                  Omdat dit toch over de MKII gaat, misschien nog een tip voor een batterij.
                  Ik heb m besteld, dus ik wacht het af...



                  Groeten Peter
                  Canonvijfdeemarkdrie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                    Peter,

                    Ik zond je een PMmetje !

                    Zijn die batterijen betrouwbaar ?

                    Ik wil gerust wat geld besparen, maar een toestel van rond de 4000 euro
                    op het spel zetten door een "witte" batterij te plaatsen ?

                    Maar misschien is het merk gekend en zijn er helemaal geen problemen ?
                    Enfin, ik wou gewoon wat meer zkerheid / referenties.

                    Alleszins bedankt voor de link.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                      Ik heb al jaren goede ervaringen met namaak batterijen, doen voor mij niet onder voor de originele. Ik ben dan ook niet bang voor deze "namaak" batterijen. Maar zodra ik wat ervaring heb, zal ik het laten weten.
                      Origineel is rond de 160 euro, deze komt, met verzendkosten op 50 euro...

                      Bijkomend voordeel is ook nog eens dat de originele 1650 mAh zijn en deze 2200mAh. De lader zal alleen langer werk hebben om de batterij vol te krijgen.

                      Wordt vervolgd...

                      Groeten Peter
                      Canonvijfdeemarkdrie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                        OK bedankt, ik geloof je wel hoor , Peter !

                        De originele is dan ook schandalig duur. Alhoewel, als je twee BP511's in 1 grip steekt, ben je dat ongeveer ook kwijt.
                        Dus het "dure" bij die MK II is dan ook een beetje relatief.

                        Reply je ook eens op mijn PM ?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                          En dan nog een MKII tip..

                          De camara weegt behoorlijk, zeker als je m lange tijd mee moet dragen, zoals op vakanties, dagtochten, fietsen. Ik heb een Lowe Pro mini trekker en die gebruik ik ook. Maar als je op stap gaat met 1 lens, en je wilt snel over je camera beschikken, dan is een rugzak weer onhandig.

                          Zo was ik op zoek naar wat anders. Ik heb nu bij Corne een Toploader 75 AW van LOWE PRO besteld en binnen gekregen. Deze hangt op je buik, of kun je hem als schoudertas gebuiken. De MarkII met een Canon 70-200 past er in en voorop zit ook nog een zak voor bv een Flitser. Ziet er allemaal erg mooi uit, en je pakt zo de camera uit de tas, en alles blijft zitten. Ik denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven.

                          Gr Peter
                          Canonvijfdeemarkdrie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                            De handstrap vind ik persoonlijk een onding. Ook hang ik nooit een camera om mijn nek maar gebruik een zelfgemaakte polsriem. Voordeel, als de camera onverhoopt mocht vallen en met een pols riem kan je bij alle instelknoppen.
                            Ik gebruik hiervoor een riempje van hetzelfde materiaal met dezelfde breedte als de bijgeleverde neckstrap. Maak een lus in het bandje (naaien) waar de hand ruim doorheen kan. Een van uiteinde laat je 10 centimeter langer. Gebruik het gespje dat bij de neckstrap zit om het uiteinde door het camera-oog, dat voor de draagriem bestemd is, te bevestigen. Als je het gevoel krijgt dat je hand uit de lus kan schieten, draai dan het bandje een paar keer om je pols.

                            Wat de CF-kaartjes betreft nog het volgende:
                            Opvallend is dat het 1 Gb CompactFlash ExtraSpeed Professional kaartje (Produced by Toshiba), dat ik bijna een jaar geleden kocht bij Otto Knap, 10% sneller is dan de 1 Gb SanDisk Ultra II die bekend staat als een van de snelste CF-kaartje.
                            Nota bene:
                            Bij de Toshiba staat geen snelheidsaanduiding.
                            In de SanDisk staat in de gebruiksaanwijzing 60x

                            Tot slot, de Lexar Media Professional 40x met WA is zo'n 25% trager in een Mark II en dat komt omdat deze Canon camera geen Write Acceleration ondersteund.

                            Voor snelheden kan je hier kijken: http://www.robgalbraith.com/bins/mul...e.asp?cid=6007

                            Die Toploader 75 AW van LOWEPRO Is heel geschikt als paraattas, doch de 70 AW die 5.5 cm minder lang is dan de 75 AW kan ook zonder meer een 1D Mark II met 70-200L f4.0 objectief inclusief omgekeerde zonnekap, herbergen. Misschiens is de 70-200L 2.8 IS langer en heb je toch de 75 AW nodig.
                            Last edited by j@n; 11 oktober 2004, 23:25.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1D MarkII: enkele vraagjes.

                              Oorspronkelijk geplaatst door steldat
                              Omdat dit toch over de MKII gaat, misschien nog een tip voor een batterij.
                              Ik heb m besteld, dus ik wacht het af...



                              Groeten Peter

                              Pas op voor deze batterijen, ik heb er ook eentje gekocht en die werkt niet naar behoren. Terugsturen heeft niet echt zin want dat gaat alleen de kosten opjagen. Dus heb ik ze gewoon bij het gevaarlijk afval gedaan.

                              Eigen schuld, dikke bult. Er zijn er ook die werken en die evengoed of beter werken dat de echte maar door deze prijs denk ik dat een Quality Control daar niet bestaat.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X