Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maansverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Maansverduistering

    Ik was tijdens de maansverduistering ongeveer 500 km ten oosten van België in Duitsland en had dus een donkerdere hemel. Dat is op de overzichtsopname van Maan en Mars goed te zien, er komen ook heel wat sterren mee op de foto. Helaas staat er een wolk onder de Maan.

    Canon 5D MkIV, ISO 400, EF100-400 op 130 mm



    En dan de verduisterde Maan wat meer in detail.

    Canon 5D MkIV, ISO 400, EF100-400 met 2x converter op 800 mm


    Bij beide opnames gebruikte ik een parallaktische reismontering van Skywatcher om de rotatie van de hemel te compenseren.

  • #2
    Re: Maansverduistering

    knap gedaan - vooral de eerste vind ik mooi
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Maansverduistering

      Inderdaad de 1e met mars erbij is wel heel mooi..
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Maansverduistering

        Wauw! Knappe beelden. Je was dan ook op een heel andere plek, met waarschijnlijk veel meer open natuur?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Maansverduistering

          De tweede is een mooie close-up.

          Maar de boeiendste en de knapste is ongetwijfeld de eerste .

          Mvg.,
          Smets84.

          Comment


          • #6
            Re: Maansverduistering

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Wauw! Knappe beelden. Je was dan ook op een heel andere plek, met waarschijnlijk veel meer open natuur?
            Ik was inderdaad op een donkerdere plek, niet in het minst omdat ik een 'voorsprong' tegenover België van ongeveer drie kwartier had bij zonsondergang en schemering. Maar ook op een plek met minder lichtvervuiling.

            Comment


            • #7
              Re: Maansverduistering

              Oorspronkelijk geplaatst door Smets84 Bekijk bericht
              De tweede is een mooie close-up.

              Maar de boeiendste en de knapste is ongetwijfeld de eerste .

              Mvg.,
              Smets84.
              Tja, een mooi motief, geleverd door moeder natuur :-)

              Comment


              • #8
                Re: Maansverduistering

                De eerste heeft ook mijn voorkeur.

                Comment


                • #9
                  Re: Maansverduistering

                  Voor mij ook de eerste , maar ik vraag me wel af of Mars niet een beetje geholpen is om er als een sterretje uit te laten zien ?
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maansverduistering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                    Voor mij ook de eerste , maar ik vraag me wel af of Mars niet een beetje geholpen is om er als een sterretje uit te laten zien ?
                    Met de hand op mijn hart: dat is echt wel een lenseffect, heeft me zelf verrast. In dit geval draagt die ook positief bij tot de werking.
                    Zie beneden een uitsnede uit de onbewerkte RAW.
                    De nabewerking heeft de stralen wat ingekort, ik wijt dat vooral aan de ruisonderdrukking. Misschien komt die 'ster' daarom niet meer zo 'optisch' over.

                    Last edited by AndyDi; 31 juli 2018, 20:22.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maansverduistering

                      Een prachtig beeld die nr 1...
                      Helaas zat ik hier wel klaar maar foto's ervan maken was niet mogelijk (ofwel te felle bewolking, ofwel vervuilde lucht ?) ik zag de maan wel staan maar zo flauwtjes dat ze niet te fotograferen viel ...jammer...
                      Dan is het natuurlijk heel fijn om zulke foto's te zien en ook de aanwezigheid van die schitterende planeet mars in je beeld is zalig

                      Groetjes
                      Freddy
                      https://fredor2.wixsite.com/my-site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maansverduistering

                        Bedankt voor de uitleg, Andy. Uiteraard heeft het gebruikte diafragma hier ook invloed op.
                        Iets totaal anders : Het lijkt mij dat je foto's qua bestandsgrootte flink gekrompen zijn. De eerste 71 Kb en de onderste 49 Kb. Dat lijkt me zelfs voor een bijna zwarte foto heel erg weinig.
                        Ik zou proberen te achterhalen waar dat vandaan komt. Het zou je foto's zeker ten goede komen.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maansverduistering

                          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                          Bedankt voor de uitleg, Andy. Uiteraard heeft het gebruikte diafragma hier ook invloed op.
                          Iets totaal anders : Het lijkt mij dat je foto's qua bestandsgrootte flink gekrompen zijn. De eerste 71 Kb en de onderste 49 Kb. Dat lijkt me zelfs voor een bijna zwarte foto heel erg weinig.
                          Ik zou proberen te achterhalen waar dat vandaan komt. Het zou je foto's zeker ten goede komen.
                          Ik heb de foto's uiteraard sterk verkleind voor de presentatie in dit forum.
                          Bv. het eerste: het is al bijgeknipt van 6720x4480 naar 4787x4071 en dan verkleind naar 1000x851. Dan nog de resolutie op 72 dpi en de jpeg-kwaliteit 80%. Meer heb ik de forumleden blijkbaar niet gegund
                          Als ik dit foto op 4787x4071 laat en met 300 dpi naar JPEG converteer ontstaat toch wel een bestand van 3 MB.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maansverduistering

                            Mijn excuses. Ik heb zelf een helemaal zwarte foto gemaakt en bekeken , en ik kwam tot mijn verrassing op een ongeveer gelijke bestandsgrootte. (al doende leert men)
                            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                            Vriendelijke groeten, Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maansverduistering

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                              Mijn excuses. Ik heb zelf een helemaal zwarte foto gemaakt en bekeken , en ik kwam tot mijn verrassing op een ongeveer gelijke bestandsgrootte. (al doende leert men)
                              Ik had daar eerlijk gezegd ook niet verder op gelet. Toch interessant hoe het JPEG-algoritme zich gedraagt in dat soort extreme gevallen.

                              Comment

                              Working...
                              X