Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

    Ik werk nu enige tijd met deze camera en het valt me op dat deze af en toe niet goed scherp stelt op het onderwerp.
    Herhaaldelijk de ontspanknop gedeeltelijk indrukken lost het probleem niet op.
    Als ik dan richt op een ander onderwerp, scherp stel, en de camera weer terug richt op het onderwerp is het probleem opgelost.

    Het is onafhankelijk van de lens.
    Onder andere bij de Canon 70-200 F/2.8 IS IIen 24-105 F/4 IS II treedt het probleem soms op.

    Ik kan me dit probleem van de 5D mark III niet herinneren.

    Is dit een defect of hebben meer mensen dit ontdekt en is het een eigenschap van de camera?

    Hierbij een foto waarbij het probleem te zien is.

    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

    Ik heb de 5D MKIV zelf nog niet gebruikt, maar volgens Canon zou die een beter AF-systeem moeten hebben dan de 5D MKIII (die ik zelf wel gebruik).
    Daarom lijkt het er toch op dat er een probleem is met je 5D MKIV, want ook mijn 5D MKIII zou geen scherpstelproblemen hebben in die omstandigheden.
    Het is wel zo dat de buitenste rij scherpstelpunten (hier boven en onderaan) geen "cross-type" scherpstelpunten zijn, daardoor zijn er wel gemakkelijker scherpstelproblemen bij weinig licht (de scherpstelpunten net naast het "middenvak" zijn ook geen cross-type). Waarom ze dat doen bij Canon, dat weet ik niet, de enige reden om er nog altijd gewone AF-punten tussen te steken zou de mogelijke kostprijs daarvan kunnen zijn, maar voor een camera in die prijsklasse zou elk AF-punt wel een cross-type mogen zijn.
    Maar dat zal waarschijnlijk iets zijn dat ze achter de hand houden om voor een volgende camera nog wat te hebben dat ze kunnen verbeteren? (dat geldt ook voor de 1Dx en de 1Dx II).

    Als je hier een eindje naar beneden scrolt dan zie je welke soort AF-punten er gebruikt zijn en op welke plaats die zitten: https://www.the-digital-picture.com/...D-Mark-IV.aspx
    Ik minder goede omstandigheden probeer ik bij de 5D MKIII en de 1Dx altijd de cross-type AF-punten te gebruiken, want die werken dan betrouwbaarder en sneller.
    Vooral bij actiefotografie en optredens gebruik ik zeker de cross-type AP punten.
    Bij sommige lenzen zijn ook niet alle AF-punten beschikbaar, maar bij de lenzen die jij gebruikt zijn ze wel allemaal beschikbaar.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

      mijn canon 80D die focust ook niet meer zuiver na een 600 foto's te nemen op een dag. Dan laat hij ook te wensen over. ben aan het denken dat Ik de verkeerde keuze heb gemaakt, en niet voor Nikon heb ge kozen

      Comment


      • #4
        Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

        Ik kan me niet inbeelden dat Canon dat allemaal slechter zou doen dan een Nikon hoor. Als ik tijdens voetbalwedstrijden al die witte lenzen langs de kant zie, zal de autofocus van die Canon toestellen wel OK zijn en zeker die van zo'n 5D MK IV...?

        Firmware van toestel of lenzen mss?

        Comment


        • #5
          Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

          Reken je hier op de gezichtsherkenning om het focuspunt te vinden ?

          Comment


          • #6
            Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

            Stonden alle focuspunten actief?
            Ik zou bij de voorbeeldfoto een kleinere groep van focuspunten kiezen rond het gezicht om de trefkans te vergroten van te focussen daar waar je het wilt.

            Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_S785X met Tapatalk
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

              Hoe is de functie lens sturing bij AF onmogelijk ingesteld? Indien uit kan de lens soms stoppen met scherpstellen bij te laag contrast.

              Comment


              • #8
                Re: 5D mark IV autofocus stelt soms niet scherp

                Ik gebruik de automatische focus selectie weinig.
                Ik wil zelf controle houden op het deel dat scherp in beeld moet komen.
                Hier heb ik het focuspunt dus vastgezet op dit rode focuspunt.

                Een aantal keren de ontspanknop half indrukken heeft geen effect, de lens gaat niet zoeken.
                Als ik dan op de achtergrond focus, gaat dit in een keer goed.
                Als ik dan opnieuw op het gezicht focus gaat het ook goed.

                In dit geval zag ik dat de focus niet goed stond na een paar keer de ontspanknop half ingedrukt te hebben.
                Deze foto heb ik toen bewust gemaakt om te kijken wat er mis gaat.

                De firmware is actueel.

                @ Black B@ndit:
                Het feit dat dit focuspunt geen cross type is, zal wellicht van invloed zijn.
                Maar bij de 5D mkIII kan ik me dit ' probleem'. niet herinneren.
                Daar gebruikte ik hetzelfde selectiepunt in dergelijke situaties.
                www.dpix.nl event photography

                Comment

                Working...
                X