Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • systeemcamera

    Ik ben een leek op vlak van fotografie.

    Ik zou graag natuurfoto's maken en dacht aan een systeemcamera die ik via een adapter op mijn telescoop zou bevestigen.
    Is dit nu een goed idee of zeggen jullie: neen, je koopt beter een spiegelreflexcamera en volg eventueel een opleiding.

    Zijn er hier mensen die met een systeemcamera werken en wat raad je aan... merk, prijsklasse...?

    Alvast bedankt,

    Martin,

  • #2
    Re: systeemcamera

    Het verschil tussen spiegel / systeem is niet meer zo groot, gaat er tegenwoordig meer om of als je van spiegel komt je gewent kan geraken aan het loze.
    Persoonlijk zal ik adapter / telescoop als extra zien en niet als een basis set om met te fotograferen.

    Maar de keuze spiegel of systeem hangt toch nog wel af van type/soort fotografie en het hoe/wat/waarom je een bepaald beeld op een bepaalde manier wilt vastleggen, natuurlijk is dat grotendeels dan wel weer afhankelijk van het te gebruiken objectieven arsenaal.

    Opleiding, wel als je denkt daar wat aan te hebben? Ik volg liever workshops welke in relatie staan tot mijn fotografische interesses.

    Systeemcamera, ja die heb ik regelmatig in mijn handen. Merk en prijsklasse is een persoonlijke keuze.... daar laat ik mij dus niet over uit.

    Comment


    • #3
      Re: systeemcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Het verschil tussen spiegel / systeem is niet meer zo groot, gaat er tegenwoordig meer om of als je van spiegel komt je gewent kan geraken aan het loze.
      Ik kan prima wennen aan het spiegelloze, maar niet aan de manier van handling van de 2 merken die ik ken(Pana en Oly), alle instellingen veranderen als je er één verandert, geef mij voor dit maar Nikon. Ooit eens de handleiding van een D70 goed door genomen en voor de vijf volgende alleen maar af en toe gebruikt als naslagwerk.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: systeemcamera

        Bedankt voor de antwoorden.

        Mijn interesseveld is vooral foto's nemen in de natuur, denk aan vogels, zoogdieren. De telescoop heb ik al, telelenzen zou ik nog moeten aanschaffen als dat al bestaat voor die systeemcamera.

        Wat prijsklasse betreft, zie je een zeer uiteenlopend aanbod... Ik neem aan dat de duurdere dan ook in die mate meer mogelijkheden hebben.

        Comment


        • #5
          Re: systeemcamera

          Nikon P900 of P1000 en je hebt Tele genoeg
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: systeemcamera

            Dit is een zeer betaalbaar toestel met veel mogelijkheden. Mocht er iemand ervaring hebben met die Nikon P900 of P1000 en dit willen delen, het zou fijn zijn.

            Comment


            • #7
              Re: systeemcamera

              Digiscopen zet je nu dan wel aan de kant.

              Persoonlijk zal ik dan een FZ1000 prefereren boven de genoemde Nikons (P900/P1000).

              Comment


              • #8
                Re: systeemcamera

                Dank je wel voor de input... maar om welke reden zou je dan FZ1000 aanbevelen? Deze camera is nog een stuk goedkoper dan de P1000.
                Ik zag een promofilmtje van P1000 en stond perplex om de zoommogelijkheden en de scherpte.

                Op korte tijd, heel veel bijgeleerd...

                Comment


                • #9
                  Re: systeemcamera

                  Een belangrijk verschil tussen de P1000 en de FZ1000 is de grootte van de sensor.
                  De P1000 gebruikt de sensorgrootte van een oudere compact, terwijl de Panasonic FZ1000 een 1" sensor heeft.
                  Voor mij zou dat reden genoeg zijn om de P1000 niet te overwegen.
                  Straatfotograaf in Antwerpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: systeemcamera

                    Ik zag een promofilmtje van P1000 en stond perplex om de zoommogelijkheden en de scherpte.
                    yep promo, de zaken worden iets mooier voorgeschoteld dan in de praktijk haalbaar is.

                    Feitelijk beveel ik niets aan, al lezende - tech specs - en resultaten kennende van de FZ1000 scoort deze over het algemeen beter op merendeel van de vlakken welke bij mij passen. En ja, dan kom je al snel uit op een appel peer vergelijk.
                    De prijs van de P1000 is zwaar overtroffen ten aanzien van hetgeen er al op de markt is. Om dat nu alleen aan die optische zoom uit te geven gaat mij te ver.

                    Puntje bij paaltje zal ik dan toch gaan voor een Systeem of DSLR, vooral eer je dan de mogelijkheid open houd te kunnen digiscopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: systeemcamera

                      Gaat weer lekker... 1x posten er 2 krijgen :-(

                      Comment


                      • #12
                        Re: systeemcamera

                        Dank je wel Eduardo, maar kan ik met de Panasonic FZ1000 even goed inzoomen als met de Nikon p1000?
                        De doelstelling is natuurfotografie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: systeemcamera

                          Sorry in2lapland, zie nu pas je posting.

                          Bedankt, altijd blij eens een mening van een ervaren mens te horen. Ik neem mijn tijd en probeer me hier nog even in te lezen, want zoals ik al zei;"ik ben een leek"

                          Comment


                          • #14
                            Re: systeemcamera

                            De FZ heeft optische zoom van 16, dat lijkt mij ruim voldoende.

                            Note: natuurfotografie is nogal een breed begrip. (Volgens mij liggen jouw interesses meer bij vogels/wildlife spotten en of fotograferen (?), dat is ook natuurfotografie, maar dan specifieker geduid) en daarna komen hoogst waarschijnlijk pas de detail/landschap/straat/portret beelden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: systeemcamera

                              Hieronder een link naar foto's van een Zuid-Afrika reis, gemaakt met de FZ1000. Dit zou je een impressie moeten geven van deze camera i.v.m. natuurfotografie. Je kan in Flickr de exif-data zien en je dus een beeld vormen van hoever er ingezoomd is en de kwaliteit van de foto's. Wel even erbij vertellen dat de foto's in RAW geschoten zijn en daarna thuis in LR ontwikkeld.

                              Ik heb nooit behoefte gehad aan een sterkere zoom. 16x voldeed prima.

                              Straatfotograaf in Antwerpen

                              Comment

                              Working...
                              X