Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

melk weg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] melk weg?

    Tijdens ons verlof in de Franse langs de Lot heb ik eens een paar foto's genomen van de fantastische sterrenhemel.
    De witbalans is misschien niet 100% correct, maar zo vond ik het resultaat het mooiste.
    DSC_4116 init 1920 by Geert Reusen, on Flickr

    Ware grootte: https://www.flickr.com/photos/greuse...posted-friend/
    " Make RAW Not WAR"
    Nikon D750. Tamron 15-30mm f2.8, Tamron 24-70mm f2.8, Tamron 70-200 f2.8, Tamron 90mm F2.8 macro, Nikon 85mm f1.8, Nikon 50mm f1.8 Nikon D7100

  • #2
    Re: melk weg?

    Indrukwekkend al die sterretjes!
    Maar met belichtingstijd van 54 seconden heb je wel bewegende sterretjes (of zijn wij het die bewegen).
    Ik vraag me ook altijd af hoe ze het doen om haarscherpe foto's te maken van sterrenhemels.
    Misschien krijg je hier van een echte expert nog wat nuttiger tips mee.
    De gekozen kleur van die wolkjes vind ik wel gepast.
    grts,
    Raf.

    Comment


    • #3
      Re: melk weg?

      Fascinerend!
      "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

      Comment


      • #4
        Re: melk weg?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
        Fascinerend!
        Zeker weten

        Comment


        • #5
          Re: melk weg?

          De Melkweg en sterretjes staan er mooi en duidelijk op. Inderdaad net iets te lang belicht.
          Helaas ben ik geen expert, maar qua info ben ik met een spons. Dus heb ik weleens wat gelezen en gehoord.
          Er is 1 stelregel : 500 / brandpuntafstand = Sluitertijd. Dan heb geen streepjes.
          Bij crop-camera's uiteraard corrigeren, door de brandpuntafstand te vermenigvuldigen met de crop-factor.
          Dus gewoon maximaal diafragma. En ISO opvoeren tot de juiste sluitertijd is bereikt.
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: melk weg?

            Toch zeker een imposant beeld van de melkweg, mooi..

            De 500 regel werk inderdaad perfect.
            In uw geval 500/15 is 33 seconden, dus zou hier een belichtingstijd van 30 seconden gekozen hebben.
            De ISO had dan wel van 1000 naar +-2000 moeten gaan, maar dat moet met een D750 geen probleem zijn.
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: melk weg?

              Heb indertijd ook geleerd (met mensen van sterrenwacht) hoe een sterrenhemel te fotograferen maar dergelijk resultaat mét wolkjes plus vullende sterrenhemel is me nooit gelukt.
              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

              Comment


              • #8
                Re: melk weg?

                spijtig.. 'k zal moeten wachten op nog eens zo'n heldere sterrenhemel. Hier bij ons met zo'n lichtvervuiling....
                'k had die avond een 15tal foto's genomen. Voortgegaan op m'n schermpje van m'n camera de sluitertijd en iso aangepast op't gevoel.
                'k ga deze tip meenemen voor de volgende keer.
                Merci hiervoor
                " Make RAW Not WAR"
                Nikon D750. Tamron 15-30mm f2.8, Tamron 24-70mm f2.8, Tamron 70-200 f2.8, Tamron 90mm F2.8 macro, Nikon 85mm f1.8, Nikon 50mm f1.8 Nikon D7100

                Comment


                • #9
                  Re: melk weg?

                  Toch al een mooi resultaat hoor !
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: melk weg?

                    idd, knappe foto.
                    Met dank aan Johan vr de uitleg
                    Peter
                    mijn website : klik

                    Comment

                    Working...
                    X