Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

    Ik ben in het bezit van een D750 met een Nikon 200-500 lens en heb een vraag over de AF aanduiding in de zoeker.
    Sinds kort probeer ik mensen die tennissen te fotograferen, het leuks is het als de tennissers flink in actie zijn.
    Mijn instellingen zijn: Sluitertijd voorkeuze instelling op 1000 sec, AF-C, ISO automatisch tot 3200 en de AF-veldstand op D51.
    Het is dit laatste wat ik niet goed begrijp, boven op de camera op het schermpje zie ik wel de veldstand D51, onderaan in de zoeker wordt dit ook weer gegeven.
    Alle AF blokjes verschijnen ook in de zoeker als ik op de AFstandknop indruk. Maar…… nu komt het, als ik het knopje loslaat dan zijn alle AF-blokjes weg behalve ééntje precies in het midden in de zoeker????? Zou het niet zo moeten zijn dat als de tennisser zich verplaatst dit AF blokje zich zou moeten verplaatsen in de zoeker ( dus naar links of rechts afhankelijk waar de tennisser de bal slaat)
    Maar dit gebeurt niet, het blijft precies in het midden.
    Ik zou verwachten dat het AF-systeem van de camera zou werken met de AF blokjes gelijk aan de stand automatische (groene aanduiding op de ronde draaiknop links boven op de camera)
    De vraag is wat doe ik fout, is het een verkeerde instelling. Graag advies waarvoor dank.

    Mocht iemand ook advies hebben over camera instellingen mbt vogelfotografie dan houd ik mij ook aan bevolen.
    Groet,
    Peter

  • #2
    Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

    Ipv D51 moet je hem op 3D zetten. Je krijgt dan 1 scherpstelvakje. Zolang je de focusknop dan ingedrukt houdt volgt dat vakje het onderwerp.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

      Je bent niet alleen in het bezit ve d750 maar ook een handleiding hé.
      Tijd misschien om die eens te lezen. Pag. 120 tot 128 zal je zeer interessant vinden en een antwoord geven op je vragen.

      AF stand = AF-C
      Voor bewegende onderwerpen kan je dynamisch veld met 9/21/51 gebruiken naargelang ze voorspelbaar bewegen (9 punts) of niet.
      Voetballer is bv onvoorspelbaar in zijn bewegingen maar kan goed gekadreerd worden dus best 21 punts.
      Vogels zijn onvoorspelbaar en moeilijk te kadreren dus best 51 punts.

      3D tracking zou goed moeten werken voor een tennisser.
      Last edited by tcf; 18 juli 2018, 13:44.

      Comment


      • #4
        Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

        Je D750 heeft dus geen AF probleem. Het enigste wat je misdoet is denken dat je camera weet wat jij scherp wil en dat hij dat voor jou mooi gaat doen. Voor sport werk ik altijd met 1 scherpstelpunt in functie van de compositie met AF-c en backbuttonfocus.

        Comment


        • #5
          Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

          Hoi,
          Kawaracer, jij hebt je onderwerp dan ook altijd in het midden?
          Naar ik aanneem... 1 scherpstelpunt, in het midden...

          Comment


          • #6
            Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
            Hoi,
            Kawaracer, jij hebt je onderwerp dan ook altijd in het midden?
            Naar ik aanneem... 1 scherpstelpunt, in het midden...
            1 scherpstelpunt wil niet zeggen dat dit in't midden moet staan.
            Je kunt toch kiezen welk scherpstelpunt je gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

              Hoi,
              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              1 scherpstelpunt wil niet zeggen dat dit in't midden moet staan.
              Je kunt toch kiezen welk scherpstelpunt je gebruikt.
              Met “backbuttonfocus” gebruik én je scherpstelpunt verleggen, kom je dikwijls veel tijd te kort...
              Of je bent dikwijls te laat...

              Comment


              • #8
                Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

                Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                Hoi,

                Met “backbuttonfocus” gebruik én je scherpstelpunt verleggen, kom je dikwijls veel tijd te kort...
                Of je bent dikwijls te laat...
                Veel hangt natuurlijk af van de situatie.
                Als je een loper volgt, dan kun je afhankelijk van de richting je scherpstelpunt wat opzij leggen zodat er meer plaats is in de richting van het lopen.

                Gebruik je meerdere scherpstelpunten, en je wil een actie fotograferen waar meerdere mensen kort bij elkaar staan, hoe weet je dan dat er onmiddelijk op de juiste persoon scherpgesteld word?
                Met 1 punt kies ik wie ik wil.
                In sommige situaties werkt de 3D instelling ook goed. In andere .....

                Zoals mischien wel elke instelling afhankelijk is van wat en hoe je wil fotograferen.
                En wat bij de ene goed werkt, kan bij de andere langs geen kanten werken.

                Bij volleyball gebruik ik meestal ook 1 scherpstelpunt, en soms staat het in't midden, soms naar links, soms wat hoger.....
                Tussendoor heb je wel even tijd om wat aan te passen, op het moment van de actie moeten je instellingen juist staan of je bent te laat.

                Proberen kost niets ;-)

                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

                  Mag ik u allen bedanken voor de wijze raadgevingen, ik ga er mee aan de slag.
                  groet, Peter

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

                    Beste mensen ik zou hier graag mijn steentje bijdragen.

                    Onlangs kocht ik bij Standaard Boekhandel een boek van Dré de Man waarin alles over Nikon autofocus de revue passeert. Het bespreekt al de FF toestellen en een aantal van de APSCs van het merk.
                    Titel: "Nikon Autofocus voor Nikon D850,D5, D500, D7500, D610 en andere D-camera's" bij Vanduuren Media (ISBN: 978-94-6356-013-9).
                    Interessante lectuur ... al is het vol met drukfouten (maar daar gaat het nu niet over).

                    Een andere bron waar ik enorm veel info uit haalde is Steve Perry met zijn boek over de autofocus van Nikon ... zie hier ... maar ook op Youtube.

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF probleem met Nikon D750 en AF-veldstand

                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Hoi,
                      Kawaracer, jij hebt je onderwerp dan ook altijd in het midden?
                      Naar ik aanneem... 1 scherpstelpunt, in het midden...

                      Neen, ik kies mijn scherpstelpunt in functie van mijn compositie, meestal links of rechts boven +/- volgens de regel van 3de.

                      ik sta regelmatig voor een podium in slechte lichtomstandigheden behoorlijk actieve artiesten te fotograferen en mijn mening is dat goed anticiperen de beste resultaten geeft en dan ben je niet te laat op het moment van de actie, een vb ik zag hem klaar staan op de riser van de drums dus snel de camera draaien en het scherpstelpunt midden boven selecteren en op het moment dat hij springt de beweging volgen en met AF-c en backbuttonfocus en op het hoogste punt afdrukken. Op voorhand weten welke beelden je wil hebben helpt ook om je voor te bereiden en dan te anticiperen.

                      Comment

                      Working...
                      X