Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

    Lees deze thread :



    erwin

    (www.photo-erwin.com)

  • #2
    Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

    ik denk dat de finale oplossing een soort converter (gelijk een 1.4 x of een 2 x ) zou zijn zonder vergroting dat je helemaal niet meer moet afnemen >
    dat zou de ideale oplossing zijn .

    Comment


    • #3
      Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

      Oorspronkelijk geplaatst door pierewiet
      ik denk dat de finale oplossing een soort converter (gelijk een 1.4 x of een 2 x ) zou zijn zonder vergroting dat je helemaal niet meer moet afnemen >
      dat zou de ideale oplossing zijn .
      Of een UV filter in bajonet fitting.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

        Sigma heeft zo'n oplossing op de SD10.

        Daar zit een glaasje voor de sensor.
        Ik vind het wel sterk dat geen enkel andere fabrikant dit doet...
        En het idee van een 0-convertor is ook niet slecht.
        Waarom het niet gedaan wordt? Beeldkwaliteit?
        Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
        LidNr. BD0211BE

        Comment


        • #5
          Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

          Oorspronkelijk geplaatst door Yaka
          Sigma heeft zo'n oplossing op de SD10.
          Daar zit een glaasje voor de sensor.
          Ik vind het wel sterk dat geen enkel andere fabrikant dit doet...
          In vrijwel alle SLR's zit een filterglaasje voor de CCD. Ik vind het wel sterk dat je dat niet weet

          Ik dacht dat de Olympus een soort tril-funktie in de CCD heeft om stof van de sensor 'af te bibberen'.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
            In vrijwel alle SLR's zit een filterglaasje voor de CCD. Ik vind het wel sterk dat je dat niet weet

            Ik dacht dat de Olympus een soort tril-funktie in de CCD heeft om stof van de sensor 'af te bibberen'.
            Laurens, ik weet wel dat bovenop de sensor een glasplaatje ligt ter bescherming van de CCD of CMOS, maar daar komt nu net het stof op. En aangzien dit zo dicht (op) de sensor ligt zie je dan ook zo goed het stof op je foto's als je op een groot diafragma bezig bent.

            Bij de Sigma SD10 is er een glasraampje net onder de bajonetring van de body.
            Dus op een veel grotere afstand van de CMOS en ook veel makkelijker te reinigen. Dit maakt nu het grote verschil en gaat ook in de richting van een zogezegde 0-convertor. het glasplaatje is ook makkelijker te reinigen.
            Een tekening kon ik nu niet direct vinden maar hier de tekst van de site van Sigma :

            "Anti Stof Filter
            De meeste digitale reflexcamera's zijn erg kwetsbaar ten aanzien van binnenkomend stof in de behuizing, in het bijzonder wanneer de lens gewisseld wordt. Vuil en stof binnenkomend door de opening waar de lens op geplaatst wordt, kunnen voor inferieure fouten in beeldkwaliteit zorgen. Het Anti Stof Filter van de Sigma SD10 voorkomt dat er stof binnenkomt en vast gaat zitten op de beeldsensor. Zelfs als er stof op het filter zit zal dat de beeldkwaliteit niet beïnvloeden omdat het filter niet bij de beeldsensor geplaatst is."

            Yaka.

            Toch tekening gevonden :



            Het blauwe gedeelte in bovenstaande figuur is dus een glasplaatje binnin de bajonetring geschroefd.
            Last edited by Yaka; 6 oktober 2004, 20:59.
            Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
            LidNr. BD0211BE

            Comment


            • #7
              Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

              Niet alle stof komt binnen via de lensvatting, er zitten massa's gaatjes in de body van de cam zelf... Dus ook al las je een lens vast op je body, dan nog zul je stof binnenkrijgen... en met die lens erop vast kun je de sensor dan ook niet meer reinigen
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: De finale oplossing voor het stofprobleem op sensors..

                Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                ... en met die lens erop vast kun je de sensor dan ook niet meer reinigen
                Tenzij de beschermlens eraf kan.......
                Nikon D70 links: www.nikond70.nl
                Mijn D70-foto's: www.nikond70.nl/fotos

                Comment

                Working...
                X