Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe horlogediscussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe horlogediscussie

    Uurwerken kwamen al eerder aan bod op dit forum, vooral in dit draadje. Die discussie is afgesloten maar er zijn hier genoeg leden die niet alleen hun camera’s graag zien, maar ook hun horloge of hun uurwerkcollectie. Tijd dus om een nieuwe discussie te starten.

    Geklede horloges, duikers, fliegers, mechanische uurwerken, quartz klokjes, Chinese import of dure Zwitserse hoogstandjes, het mag allemaal aan bod komen. Wie foto’s plaatst hoort eigen opnames te gebruiken, al is er niks op tegen om beelden te tonen die de fabrikanten zelf vrij gaven voor publicatie. Alle andere foto’s moeten echter achter een linkje staan.

    Ik kijk uit naar ieders bijdrage. Voor de liefhebbers staan hieronder nog wat andere sites en media.

    Horlogeforums

    Engelstalige sites

    Duitstalige sites

    Podcasts

    Suggesties om deze lijsten aan te vullen zijn welkom. Over uurwerken lezen of luisteren is een goede afwisseling na een avondje Lighroom.
    Last edited by Laurens; 21 juli 2018, 19:49.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: De nieuwe horlogediscussie

    Zal dan maar de spits afbijten zeker ?

    Hier de PULSAR P3 - één van de vele (minder bekende ) James Bond horloges.
    Eigen foto en eigen bezit



    Nu jij, Laurens
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe horlogediscussie

      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe horlogediscussie

        Ola Pola, kosten gedaan ???:
        Zeer goede keuze, Freddy ! Mooi ! Wederom ook mijn smaak.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe horlogediscussie

          Dit is mijne (poor man's ) Pepsi diver:

          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe horlogediscussie

            Is die blauw-rood kleurcode bij de Aquaracer ring voor de dag/nacht aanduiding? Ik vind het wat raar rood voor overdag te gebruiken. Op één of andere manier lijkt blauw me een ‘logischere’ kleur.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe horlogediscussie

              Een XONIX van Aliexpress, met een groot en duidelijk afleesbaar display (loopt wel een paar seconden per maand achter) en heeft 16,5 euro gekost:



              En een Casio die normaalgezien altijd juist staat, tenzij die weer eens terug in de tijd gaat, dan zit die op New York tijd ergens in 2005 (teletijdmachine?), dan moet ik die terug op "BER" (Berlijn) of "PAR" (Parijs) instellen voor ik die weer kan laten zoeken naar het radiosignaal waarmee die juist wordt gezet. Dat is al een paar keer gebeurd sinds ik die heb, en als dat gebeurt, dan is dat meestal op het werk (metalen wanden, metalen dak, dat zal er wel iets mee te maken hebben dat het signaal voor de "Wave Ceptor" niet tot de horloge geraakt).
              Je ziet dat het bandje onderaan vastgemaakt is met een boutje (M2 met "locknut", ook gekocht bij Aliexpress) omdat de plastieken behuizing afgebroken was, daardoor bleef het veerpennetje niet meer op zijn plaats.
              Dat is dus mijn "werkhorloge" voor dagelijks gebruik.

              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe horlogediscussie

                Die Xonix heeft wel een ferm duidelijk display ! Soms zijn die digitale horloges heel handig.
                Casio: ook zo al horloges gehad - zijn in "resin" gemaakt, een soort kunsthars, maar als dat net aan de lugs breekt heb je wel een probleem.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  De nieuwe horlogediscussie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  Is die blauw-rood kleurcode bij de Aquaracer ring voor de dag/nacht aanduiding? Ik vind het wat raar rood voor overdag te gebruiken. Op één of andere manier lijkt blauw me een ‘logischere’ kleur.
                  Ge kunt die ring draaien, in principe voor de duikers.

                  Maar de rode wijzer is een tweede tijdzone en die doet 1 ronde per 24 uur.
                  Als men de cijfers dan overeen laat komen (0 uur) en dezelfde tijdzone kiest als eigen land, dan komt dat natuurlijk,overeen met ons 24 uur formaat.

                  Om de datum juist te zetten ook handig, dan weet men meteen of het uur op 04 uur of 16 uur staat ... geen 24 uur doordraaien om te weten wanneer de datum verandert (als ze eens stilgestaan heeft).

                  Voor gewoon gebruik is dat meer een gadget, maar het staat wel leuk.
                  Kleuren zijn natuurlijk persoonlijke voorkeur, ik vind de combinatie wel geslaagd.
                  Blauw en zwart bestaat ook denk ik.
                  Last edited by VerSeg; 11 juli 2018, 22:52.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe horlogediscussie

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Kleuren zijn natuurlijk persoonlijke voorkeur, ik vind de combinatie wel geslaagd.
                    Blauw en zwart bestaat ook denk ik.
                    Even Google erbij halen omdat ik me al langer afvroeg waarom je die rood-blauw combinatie (een zogenaamde Pepsi-dial) zo vaak ziet. Bij de meeste duikhorloges is de zone van 0 tot 15 minuten of 0 tot 20 minuten in een andere kleur om het gemakkelijk te maken decompressietijden te controleren. Volgens sommigen is daarvoor rood gebruikt omdat de kleur verdwijnt zodra je dieper dan 15 tot 20 voet duikt en het rood dan geleidelijkaan overgaat naar zwart. Het is dus een hulpmiddeltje om je diepte te evalueren en een beter contrast te hebben terwijl de duiker op een bepaalde diepte blijft hangen om te decompresseren. Volgens anderen is het gewoon een design-keuze die andere fabrikanten hebben overgenomen. Het is alleszins fleurig en typisch voor duikers.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe horlogediscussie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Nu jij, Laurens
                      OK, daarnet toch maar even het klokje dat ik vandaag draag onder de macrolens geschoven. Niet zo mooi in beeld gebracht als jouw Pulsar, maar dat is dan ook een klassieker die extra aandacht verdient

                      Mijn Dagaz kocht ik nadat de vorige horlogediscussie op dit forum herinneringen opriep naar de horloges die ik in de jaren '80 en '90 altijd droeg. Destijds waren dat Swatch-kes, nu wou ik iets mechanisch. Het bandje is wel tof - da's een zogenaamde MN-strap, gemaakt van een elastische stof en geïnspireerd door de bandjes die de Franse duikers van de Marine National voor hun duikhorloges gebruikten. Erg comfortabel om dragen.

                      Last edited by Laurens; 12 juli 2018, 08:44. Reden: tikfoutje
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe horlogediscussie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        OK, daarnet toch maar even het klokje dat ik vandaag draag onder de macrolens geschoven. Niet zo mooi in beeld gebracht als jouw Pulsar, maar dat is dan ook een klassieker die extra aandacht verdient

                        Mijn Dagaz kocht ik nadat de vorige horlogediscussie op dit forum herinneringen opriep naar de horloges die ik in de jaren '80 en '90 altijd droeg. Destijds waren dat Swatch-kes, nu wou ik iets mechanisch. Het bandje is wel tof - da's een zogenaamde MN-strap, gemaakt van een elastische stof en geïnspireerd door de bandjes die de Franse duikers van de Marine National voor hun duikhorloges gebruikten. Erg comfortabel om dragen.

                        Mooie wijzerplaat, eenvoudig maar super-duidelijk - ik hou wel van horloges met Arabische cijfers. Is deze van geborsteld staal of van Titanium.
                        MN-strap is nieuw voor mij - weer iets bijgeleerd
                        Schuif je die zo over je pols of moet je toch nog een sluiting gebruiken ?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe horlogediscussie

                          Blijkbaar heet die afwerking in het Nederlands ‘kraalstralen’ (beadblasting in het Engels). Je krijg daardoor een mat ietwat dof metaal. Het is wel degelijk roestvrij staal en geen titanium.

                          Dat bandje wordt door een Nederlandse, Erika, in haar bedrijfje in Spanje gemaakt. Inmiddels maken anderen ook varianten hierop. Je moet je polsmaat doorgeven en dan maakt zij een bandje op maat. Dat is een lus die je vervolgens over je pols schuift. Het horloge kan dus niet zomaar afvallen, ook niet als het haakje waarmee je vervolgens het bandje sluit los zou schieten. Bekijk het Youtube videootje maar eens.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe horlogediscussie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            Is die blauw-rood kleurcode bij de Aquaracer ring voor de dag/nacht aanduiding? Ik vind het wat raar rood voor overdag te gebruiken. Op één of andere manier lijkt blauw me een ‘logischere’ kleur.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: De nieuwe horlogediscussie

                              Nu zijn we pas écht vertrokken...

                              Comment

                              Working...
                              X