Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tegenlicht problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Tegenlicht problemen

    Hoe doen jullie dat?
    Ik houd van (tegen)licht.
    Foto genomen drie kwartier voor zonsondergang.
    Ik probeer altijd overbelichting te vermijden, omdat ik dat niet goed weet te herstellen.
    Resultaat een als geheel zwaar onderbelichte foto (foto 1)
    die me het nodige trek- en duwwerk kost om het weer een beetje toonbaar te maken (foto 2).

    P.S. De man heeft later zijn slaapplaats in het parkje van de stad kunnen vinden.
    .
    B-8680_org by Dushi Beldig, on Flickr
    .
    B2-8682 by Dushi Beldig, on Flickr
    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

  • #2
    Re: Tegenlicht problemen

    Ik maak tegenwoordig ook liever foto's met tegenlicht. Daar kan je naar mijn mening zoveel meer diepte uit halen.
    Een beetje overbelichten is tegenwoordig met digitale toestelen veel minder erg. Als je in raw werkt, wat je volgens mij doet als ik de originele foto met deze vergelijk, kan je met zogoed als alle recente bewerkingsprogramma's dat vrij makkelijk bewerken (maar niet overdrijven met het overbelichten natuurlijk). Wel opletten dat je, zoals de lucht hier, van je overbelichte delen geen grijze vlakken maakt. Ik heb liever realistische overbelichte delen dan overduidelijk bewerkte en opvallende grijze vlakken.
    Buiten die 2 grijze vlakken lucht vind in het een mooie foto. Misschien eens proberen met die vlakken overbelicht te laten en zien of het niet storend is. Zal waarschijnlijk realistischer zijn.
    Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.
    Panasonic body's met Panasonic / Leica / Olympus glas en Godox lichtjes

    Comment


    • #3
      Re: Tegenlicht problemen

      Je wil een foto die in de schemering genomen is toch niet omtoveren tot een foto die bij daglicht is gemaakt ?
      Geef mij maar die eerste
      Peter
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Tegenlicht problemen

        Ik maak zelden of nooit gebruik van een flitser maar bij een tegenlicht opname kan het gebruik van invulflitslicht soms soelaas brengen.
        Ik veronderstel dat je de originele foto in PS hebt bewerkt met de HDR functie ? Met uitzondering van de grijze vlakken vind ik het resultaat verder wel meevallen.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Tegenlicht problemen

          Zijn geen makkelijke opnamen. Door het feit dat het allemaal zeer snel moet gaan.
          Persoonlijk zet ik mijn lichtmeting op een gemiddeld licht(niet te donker niet te hel) maar door het feit dat je scherpstelpunt mee je belichting volgt (als je de belichting niet vasthoud...) moet je de lens op manueel zetten en uit de hand scherpstellen. en uiteraard het fucus punt houden waar je de belichting nam
          Proberen en proberen.. maar dat weet je wel
          Ik hoor het wel of je het met me eens bent...

          Comment


          • #6
            Re: Tegenlicht problemen

            Dank voor de reacties.
            Daar kan ik zeker al mijn voordeel mee doen.
            Aanvullende opmerkingen van de vele profs hier worden zeker op prijs gesteld.

            @ijshockeyfreak:
            Zoals je ziet in het origineel, heb ik juist de overbelichting willen vermijden.
            Wellicht was het beter geweest als ik minder op het histogram was afgegaan en meer mijn eigen oog had vertrouwd inzake de nu grijze luchtvlakken.
            Achteraf vraag ik mij af of ik hier niet teveel de grenzen heb opgezocht.
            De foto is gemaakt met ISO 100, f/1.6 en 1/4000ste. Kan het zijn de dit tezamen te veel licht gaf op de sensor (de camera kent helaas geen 1/8000ste) en daardoor noodgedwongen een te donkere foto afleverde?

            @blauwzwart:
            Een dergelijke foto maken bij gewoon daglicht is onmogelijk, omdat de lichtval, en dus de samenhang tussen lichte en donkere delen, totaal anders is.

            @yves23:
            Je hebt technisch volkomen gelijk met je suggestive van de invulflits, maar een van mijn onhebbelijkheden (uitdagingen) is om met uitsluitend bestaand licht te werken.
            HDR is aan mij overigens niet besteed. De grijze vlakken verbaasden/stoorden mij eveneens (zie opmerking boven).

            @jeadh:
            Scherpstelpunt en lichtmeting ligt bij mij altijd op het hoofdonderwerp.
            Manueel werken is ondoenlijk bij dit soort straatfotografie waar de foto vaak binnen een split second genomen moet worden. Van proberen (en jullie suggesties) probeer ik inderdaad te leren.
            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

            Comment


            • #7
              Re: Tegenlicht problemen

              Het helderste deel in je foto is de lucht.
              Aan het histogram te zien kon je nog wel iets naar rechts opschuiven alvorens uitbranding te krijgen.
              Daardoor had alles iets helderder geweest.
              je had kunnen kiezen voor een overbelichte lucht - dat zou wel werken hier denk ik.
              Door andere camerainstellingen (diafragma, sluitertijd, iso) te kiezen kan je helaas de belichting van de scene niet veranderen - die is wat ze is.
              Je kan plaatselijk licht in de scene toevoegen door te flitsen of met reflectieschermen te werken - maar dat wil je niet
              Een andere mogelijkheid had een gradueel filter geweest - dan moet je wel snel zijn met een persoon die door het beeld loopt
              Maar uw bewerking die jij beter vind - vind ik niet mooi - ik vind deze overdreven - dan heb ik liever het origineel
              tijdens de nabewerking kan je trouwens ook met een gradueel filter werken ipv ook de lucht mee op te helderen
              groeten,
              Peter
              Last edited by blauwzwart; 8 juli 2018, 19:28.
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Tegenlicht problemen

                Voor mij is dit heel simpel. Het start met minder goede camera instellingen en eindigt met een gebrek aan kennis ivm post-processing. Je hebt een full-frame met een vrij grote sensor (24mp?) ...dan mag er geen probleem zijn, tenzij deze man onder een groot afdak loopt en de ruimte door een muur wordt afgesloten achter de camera. Jouw sensor heeft genoeg dynamisch bereik
                My Website : http://www.ineedair.org
                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                Comment


                • #9
                  Re: Tegenlicht problemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                  Voor mij is dit heel simpel. Het start met minder goede camera instellingen en eindigt met een gebrek aan kennis ivm post-processing. Je hebt een full-frame met een vrij grote sensor (24mp?) ...dan mag er geen probleem zijn, tenzij deze man onder een groot afdak loopt en de ruimte door een muur wordt afgesloten achter de camera. Jouw sensor heeft genoeg dynamisch bereik
                  Wat meer toelichting wordt zeer op prijs gesteld.
                  "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tegenlicht problemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
                    Wat meer toelichting wordt zeer op prijs gesteld.
                    Ik kan in 1 reactie niet meer toelichting geven....daar gaan jaren overheen. Ik kan mijn eerste reactie wel anders verwoorden, maar dat ga je niet graag horen
                    My Website : http://www.ineedair.org
                    Music / Painting / Motion Graphics / Image
                    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tegenlicht problemen

                      In de 2de foto is de sfeer wel voor een groot deel weg, zelfde met flits. Je moet al heel goed je flits instellen om geen overbelichte platte foto te krijgen en daar heb je de tijd niet voor met straatfotografie. Ook zou de man dat niet appreciëren van plots een flits in het gezicht te krijgen, zonder is zoveel discreter en suggestiever. Ik zou de schaduwen wat hebben opgetrokken, eventueel eens uitproberen in PS met overvloeimodus te werken in verschillende lagen. Maar van mij mag een foto gerust wat donker zijn als de sfeer maar aanwezig is.
                      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                      Comment

                      Working...
                      X