Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

    Ook ik behoor tot het leger der twijfelaars als het over lenskeuze gaat.

    Wie fotografeert al een tijdje met een sigma 70-200 f 2.8 en wil mij wat vertellen over zijn / haar (goede of slechte ervaring) hiermee.Pics ter illustratie zijn steeds zeer welkom.

    Bijzonder geďnteresseerd ben ik in het volgende :
    - de mogelijkheden van deze lens om 'handheld' te fotograferen (welke kwaliteit mag ik verwachten bij bv 1/60 of 1/125);
    - en uiteraard : is de duurdere nikon 70-200 f 2.8 VR het prijsverschil (omzeggens het dubbel) waard?
    In een review las ik dat de sigma in ± 95 % van de omstandigheden een vergelijkbaar resultaat als nikon geeft; slechts in een beperkt aantal omstandigheden zou de VR-functie van Nikon het merkbare verschil maken.Conclusie van deze review was dat je omzeggens 100 %méér betaald om in pakweg 10 % van de omstandigheden betere resultaten te halen met nikon.
    Wie heeft ervaring met beide lenzen en kan mij wat wijzer maken ?

    Alvast bedankt !
    zwart & wit & kleur

    flickr

  • #2
    Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

    Hallo marcus,

    Ziehier eentje met de Nikon uit de hand genomen op 1/30, zonder foefelare.



    File: DSC_4779.jpg
    File size: 4,445KB
    Camera Model: NIKON D70
    Firmware: Nikon Capture Editor 4.1.2 W
    Date/Time: 2004:09:19 19:30:41
    Shutter speed: 1/30 sec
    Aperture: 4
    Exposure mode: Manual
    Flash: Off
    Metering mode: Center-weighted average
    ISO: 200
    Lens: 70 to 200mm
    Focal length: 200mm
    AF mode: AF-S
    Image size: 3008 x 2000
    Rotation: none
    Image quality: RAW
    White balance: AUTO
    Sharpness: AUTO
    Contrast: AUTO
    Color profile: Nikon sRGB 4.0.0.3001

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

      Dag,

      In mijn album, linkerkolom vind je mijn testfoto's vd Sigma 70-200 f2.8. (sommige met extensie ring 1.4x)
      Sommige aan lage sluitersnelheid.

      Volgens mij kan de Nikon VR dat nog veel beter maar of de prijs het waard is moet je zien in welke omstandigheden je de meeste fotos zal maken.

      Digital Gigi

      Groeten
      The Sky is the limit. Digital Gigi

      Comment


      • #4
        Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

        De Nikon heeft niet enkel het voordeel van de VR maar is kwalitatief zeker de betere lens en dat laat zich zien in een beter contrast en meer detailweergave en een superknappe bokeh.Zeker bij gebruik van een TC gaat de superioriteit van de Nikon echt zichtbaar zijn.
        Vergeet de robuuste bouwkwaliteit niet en de Nikon is tevens stof- en spatwaterdicht.Het prijsverschil zit echt niet enkel in de VR.


        Op deze site vind je wat meer info en zie je dat de Sigma op 80mm nog mee kan met bijv.de nikon AFS 80-200 maar op 200mm kwalitatief minder is.De VR is uitgekomen na de AFS 80-200 en wordt als de betere van deze twee Nikons beschouwd al zijn de verschillen soms nauwelijks te onderscheiden : http://www.pictchallenge.com/diabolpif/indextest.html

        Of dat nu allemaal zijn de hoge meerprijs waard is moet ieder voor zich uitmaken.Dat is een ander affairke natuurlijk
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

          Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
          Dag,

          In mijn album, linkerkolom vind je mijn testfoto's vd Sigma 70-200 f2.8. (sommige met extensie ring 1.4x)
          Sommige aan lage sluitersnelheid.

          Volgens mij kan de Nikon VR dat nog veel beter maar of de prijs het waard is moet je zien in welke omstandigheden je de meeste fotos zal maken.

          Digital Gigi

          Groeten
          Prachtige reeksen Gigi, Chapeau !!

          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

            Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
            Dag,

            In mijn album, linkerkolom vind je mijn testfoto's vd Sigma 70-200 f2.8. (sommige met extensie ring 1.4x)
            Sommige aan lage sluitersnelheid.

            Volgens mij kan de Nikon VR dat nog veel beter maar of de prijs het waard is moet je zien in welke omstandigheden je de meeste fotos zal maken.

            Digital Gigi

            Groeten

            Vraagje Gigi : ik vind het komiek dat je twee lenzen in hetzelfde zoombereik hebt (Nikkor AF 75-240mm f/4.5-5.6D & Sigma EX 70-200 f2.8 HSM ) : speciale reden hiervoor ?
            zwart & wit & kleur

            flickr

            Comment


            • #7
              Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

              Dag Marcus

              De Nikkor AF 75-240mm f/4.5-5.6D heb ik nog van vroeger.
              Niets speciaals maar doet nog altijd zijn werk.
              Het is een spotgoedkope plastieken lens die ik in standby hou.

              De sigma heb ik gekocht omwille vd lichtsterkte maar ook scherpere foto's bij het spotten.

              In mijn album vind je "Heads in carnaval " & "In the parade"; die zijn met de oude lens gemaakt.
              Lijkt me logisch om op carnaval niet mijn dure lens mee te nemen.

              Ik heb eveneens een goedkope plastieken 28-80 lens; daar moet ook nog een beter equivalent voor komen.

              Afhankelijk van de gelegenheid en het weder heb ik dan goedkoop of duur materiaal bij.

              De oude lenzen hebben eens te koop gestaan maar zonder reactie.
              Als ik die foto's terug bekijk zou het zonde zijn om voor 100euro alles weg te doen.

              Binnen 2 jaar doe ik misschien een upgrade van mijn D100; dan kan ik die doorschuiven naar vrouw of dochter/zoon met bijhorende goedkope lens om te oefenen.
              Mijn D100 tegen dan verkopen voor 500 euro zou ook een stommiteit zijn.

              Enfin, genoeg excuses en uitleg om deze te houden.

              In bijlage; een recente met de sigma 70-200.
              The Sky is the limit. Digital Gigi

              Comment


              • #8
                Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                http://www.naturfotograf.com/AFS70-2....html#top_page
                http://www.camerahobby.com/Review-70-200mmVR.htm
                Uitgebreide reviews van de Nikkor VR.
                Dit blijkt één van de beste lenzen te zijn van Nikon.
                Last edited by Jokke; 9 oktober 2004, 11:15.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                  Hallo Marcus,

                  ik heb de nikon 70-200 nu al een tijdje en de redenen waarom ik deze aankocht waren:
                  - scherp op 2.8
                  - sublieme bokeh, sublieme kleur/contrast en detailweergave
                  - snel
                  - bruikbaar met converters
                  - VR functie
                  - ideaal voor portretjes

                  Of de nikon de meerprijs waard is tov de sigma moet je zelf uitmaken.
                  Enkele voorbeeldjes









                  Greets,
                  Lieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                    In bijlage; een recente met de sigma 70-200.
                    Gigi

                    Die piloot, had die last van de zon, uw flashke of wijfde hij gewoon goede dag?
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                      mag ik een (stomme) vraag stellen??


                      wat is een bokeh juist??


                      groetjes, Dre
                      https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                        Hallo Dreekes,

                        Ga hier eens zien :




                        En nog een interessante. Je kan hier via "the test image selection page" foto's bekijken naargelang een zelf ingegeven focale lengte en diafragma-opening : http://www.bokeh.de/en/


                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                          Lees ook eens dit artikel...



                          In het artikel wordt de Sigma vergeleken met de Canon 70-200 maar het idee blijft hetzelfde.

                          Ik werk nu een paar maanden met de Sigma 70-200 en mijn bevindingen zijn goed tot zeer goed. Stevige, robuuste lens met mooie contrasten en kleuren. Haarscherpe resultaten op de 70mm stand, zelfs wijd open (2.8). Hoe verder je opschuift naar de 200mm, hoe meer de lens gebaat is met wat kleiner diafragma...

                          Ik heb geen ervaring met de Nikon. De VR is natuurlijk een niet te onderschatten pluspunt. Maar vergeet niet dat het voordeel van de VR verdwijnt bij bewegende voorwerpen.
                          Ik vermoed dat de lenskwaliteit van beide vergelijkbaar zal zijn. Het verschil zit hem in de prijs en de VR...
                          Ikzelf koos voor de prijs. Met de winst kon ik ook nog de 1.4 converter aanschaffen en ik had nog over...

                          Wat er ook van zij, proberen kan in beide gevallen geen kwaad. De herverkoopwaarde van beide lenzen ligt zeer hoog. Beider reputatie is zeer goed en dŕt is algemeen geweten. Op de tweedehandsmarkt liggen die dan ook zelden lang te 'blinken' in de etalage...

                          Veel succes met je zoektocht...
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                            Maar vergeet niet dat het voordeel van de VR verdwijnt bij bewegende voorwerpen.
                            Greetz, Kariboe
                            Klopt niet.De VR geeft je een betere stabilisatie bij het pannen.Hij detecteert zelf of je een horizontale of vertikale beweging maakt en reduceert automatisch de trillingen op die as.Dus als je een voorwerp (fietser,formule 1-wagen,landend vliegtuig...) fotografeert dat zich langs bijv.een horizontale lijn beweegt heb je ook een groot voordeel met de VR.Zet je de VR op "dynamisch" corrigeert de VR zowel de horizontale als de vertikale bewegingen (als je bijv.op een rijdende koets zit...).

                            En "het verschil zit hem in de prijs en in de VR".Tuurlijk zit het verschil voor een deel in de VR maar zo duur is dat VR-syteem nu ook weer niet.Het prijsverschil zit ook in de afwerking van de lens en ze is optisch beter dan de Sigma.

                            Van de Sigma heb ik nog nooit iets slechts gelezen of gehoord.Zeer goede lens!Maar de Nikkor is toch nog wel een categorietje hoger en daar betaal je dan ook voor.Of dat nu echt nodig is,is zoals reeds gezegd iets anders.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 70-200 f 2.8 (vs nikon 70-200 f 2.8 vr) voor nikon d70

                              Oorspronkelijk geplaatst door de stanne
                              Klopt niet.De VR geeft je een betere stabilisatie bij het pannen.Hij detecteert zelf of je een horizontale of vertikale beweging maakt en reduceert automatisch de trillingen op die as.Dus als je een voorwerp (fietser,formule 1-wagen,landend vliegtuig...) fotografeert dat zich langs bijv.een horizontale lijn beweegt heb je ook een groot voordeel met de VR.Zet je de VR op "dynamisch" corrigeert de VR zowel de horizontale als de vertikale bewegingen (als je bijv.op een rijdende koets zit...).
                              klopt wel.

                              bewegende voorwerpen zijn de bewegingen die jij niet kan controleren en die je alleen scherp in beeld kan brengen met 'n verhoogde sluitertijd...
                              VR compenseert JOU bewegingen...

                              Comment

                              Working...
                              X