Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtende nachtwolken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Lichtende nachtwolken

    Na een lange tussenpauze post ik hier graag weer eens iets.
    Iets speciaals dan ook nog: vorige nacht is het me gelukt om 'lichtende nachtwolken' te observeren en te fotograferen. En vrij zeldzaam verschijnsel, dat bovendien alleen in de weken rond zomerbegin kan optreden. Het was al tientallen jaren geleden dat me dat nog gelukt is, vooral met zo een prachtig display zoals (onvoorspelbaar) deze ochtend tussen 3 en 4 uur.

    Lichtende nachtwolken hebben niets te maken met de gewone wolken in de troposfeer die het weer mee bepalen. Terwijl de weer-wolken tot 10 km hoog zweven, zijn de lichtende nachtwolken 80 tot 90 km hoog, het is daar de 'mesosfeer'. Ze bestaan uit ijskristallen die onder speciale omstandigheden van extreme kou (ong. -140 °C) gevormd kunnen worden. Omdat deze wolken zo hoog zijn worden ze al door de zon verlicht terwijl het beneden op de grond nog donker is. En dan heb je dit bijna magisch verschijnsel van wit-blauwe structuren op de sterrenhemel, terwijl wel al de eerste tekenen van de oranje ochtendschemering te zien zijn.

    Ik fotografeerde met een Tamron 28-300 F/3.5-6.3 op een Canon 5D MkIV bij ISO 1600.
    Hier eerst een panorama gemaakt uit 3 brede-hoekopnames (bij 28 mm). De panorama is ongeveer 100° breed en 25° hoog, dat geeft een indruk van de schaal van het verschijnsel.


    Dan nog wat ingezoomd (83 mm) om de golven- en vezelstructuur van de lichtende nachtwolken beter te tonen. De heldere ster boven in het midden is Capella in het sterrebeeld Voerman; er zijn ook nog wat zwakkere sterren van de Voerman op de foto.


    Last edited by AndyDi; 23 juni 2018, 18:13.

  • #2
    Re: Lichtende nachtwolken

    Een heel plastische foto - het bevalt

    Comment


    • #3
      Re: Lichtende nachtwolken

      Tweede is mooi.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Lichtende nachtwolken

        Met dank aan je uitleg: ik heb weer wat interessants bijgeleerd.
        Zo'n "sprekende" luchten maken omzeggens elke foto goed ongeacht de voorgrond.
        De eerste vind ik zeer goed op groot formaat.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtende nachtwolken

          Zo uitzonderlijk is dat niet hoor, elk jaar wel te zien rond deze periode maar alleen moet het weer een beetje meezitten hé
          Soit, in ieder geval prima vastgelegd en dan vooral eigenlijk de ingezoomde versie

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Lichtende nachtwolken

            Voor mij de eerste, mooi licht en lucht !
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Lichtende nachtwolken

              Door de panoramische uitvoering komen de wolken beter tot hun recht.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtende nachtwolken

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Tweede is mooi.
                grt,bouk.
                Op de tweede foto voel je ook echt dat het iets anders is dan gewone wolken.

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtende nachtwolken

                  voor mij ook de tweede , had door één dezer dagen dergelijke foto verwacht door het gerucht in de media ,knap vastgelegd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtende nachtwolken

                    Ik heb ze dit jaar al iedere keer moeten missen, die lichtende nachtwolken.

                    Ik ben vooral fan van de eerste panoramische foto.
                    Een mooi totaalbeeld van het fenomeen in verhouding tot het landschap en de ochtendschemering laat je hier zien.

                    Het tweede beeld is een mooi detail waar de karakteristieke structuren goed aangetoond worden.

                    Bedankt ook voor je uitleg.

                    Mvg.,
                    Smets84.
                    Last edited by Smets84; 26 juni 2018, 09:31. Reden: typo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtende nachtwolken

                      Fraai! De panocrop is wat mij betreft het beste. Ik zit er zelf ook op te eyeballen om de NLC's weer vast te leggen.
                      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtende nachtwolken

                        Succes gewenst dan aan iedereen die het in de volgende dagen wil proberen. Aan het weer zal het niet liggen; als nu ook nog de lichtende nachtwolken meespelen...

                        Van de vorige nacht heb ik weer enkele meldingen gezien (ook al niet uit België).

                        Comment

                        Working...
                        X