Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk type toestel moet ik kiezen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk type toestel moet ik kiezen.

    Een paar weken geleden is de autofocus van mijn reflex-camera stuk gegaan en ik sta nu in twijfel of ik mijn oude toestel (15 jaar oud) ga laten herstellen, een nieuwe reflex ga kopen of vanaf nu resoluut ga kiezen voor digitale fotografie met als gevolg een toestel aan te schaffen die mij evenwaardige fotokwaliteit geeft als mijn oude reflextoestel.
    De foto's die we nemen zijn vooral de courante huis en tuin foto's van de kinderen, van de familiefeestjes en van de uitstappen die we maken.(Dus vooral in automatisch stand) Maar zoals je wel kunt afleiden uit het feit dat ik momenteel nog met onze reflex foto's neem verwachten we toch een beter fotokwaliteit dan die dat we met behulp van een gewoon compacttoestel verkregen. Soms wordt mij ook nog wel eens gevraagd om voor de familie foto's te maken van doopfeestjes, verjaardagfeestjes, communiefeestjes, ....
    Mij buget ligt tussen de 500 en 1000€ alles inbegrepen, dus met geheugenkaart, extra flash indien mijn huidige niet meer bruikbaar is,....

  • #2
    Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

    Aan het soort fotografie dat jij wil doen denk ik aan de eos 300D. Maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden.

    Comment


    • #3
      Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

      Je vertelt ons niet welke SLR je nu gebruikt, en indien je nog lenzen moet aanschaffen is een budget van 1000 Euro niet voldoende. Ik zou de aankoop van een tweedehands dslr overwegen.

      De 10 D gaat tegenwoordig zeer vlot op de tweedehands markt!
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

        Mijn oude reflex is een Minolta Dynax 5000i met een standaard 28-85 lens. Vermits ik de voorbije 15 jaar niet echt de nood gehad heb om extra lenzen aan te schaffen denk ik ook nu niet onmiddelijk aan een digitale reflex op voorwaarde dat het nieuwe toestel mij een vergelijkbare fotokwalitiet (95% 10x15 afdrukken) kan bezorgen.

        Comment


        • #5
          Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

          Heel goed nadenken. Indien je nooit van lens verandert, is het misschien nuttiger in een iets lager gamma te kijken en geen DSLR aan te schaffen.
          Nikon, Canon, Sony, ... hebben schitterende toestellen. Kijk, Vicky gebruikt, zoals verkeerderlijk gezegd wordt, maar een G5 van Canon. Haar foto's zijn echter een toppunt waar velen met een DSLR onderdanig moeten tegen aan kijken. Dat gamma is relatief beterkoop, is stofvrij, ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

            Hmm, lijkt wel mijn verhaal. 16 jaar oude reflex, 28-70 nooit gewijzigd. Mijn thread vind je hier wel ergens.
            Helaas ben ik er ook nog altijd niet aan uit. 300D, D70, 20D, allemaal heel duur. Kleine zoekers, stof is nog zoiets. Tweedehands, tja, ben nogal een achterdochtig type . Ik denk er zelf aan nog eens een analoge te kopen, nog een paar jaar de kat uit de digitale boom kijken. Maar 't kan zijn dat het uiteindelijk toch een 20D of een Maxxum 7D wordt, misschien na een half jaar werken met een klassiek compactje dat ik in bruikleen heb. Succes.

            Comment


            • #7
              Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

              Indien je niet van lens wisselt is een prosumer idd een goed alternatief (lees: het grootste bereik voor de beste prijs) alleen de EVF zal wat moeten wennen als je een slr gewend bent. Op dat gebied scoort de A2 van minolta zeer goed, andere alternatieven zijn Canon PowerShot Pro1, Nikon Coolpix 8700, Sony DSC-F828 ea, te verkrijgen vanaf +650 EUR. Qua lens liggen ze allemaal in het 28/35-200/280 gebied.

              Oli.

              Comment


              • #8
                Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                Ik zou toch eens deftig nadenken over volgend toestel
                On September 29th 2003 Olympus announced the five megapixel C-5060 Wide Zoom, as the name implies that camera was a step up from the C-5050 Zoom in no small measure because of its wide angle zoom lens. And now on the opening day of PMA 2004 Olympus raises the stakes higher, with their first eight megapixel prosumer level digital camera, the C-8080 Wide Zoom.

                Vergelijk hem maar eens met de canon pro1, nikon 8700 of de Minolta A2.
                just my two cents

                Erwin
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                Comment


                • #9
                  Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                  Als ik van u was zou ik ook eens denken aan een Fuji s7000 voor de foto's die jij gaat maken is die super goed als je er geen sport fotografie mee wilt doen is dit een echte aanrader
                  Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                    Machtedi,
                    Me dunkt dat je er nog niet helemaal uit bent welke eigenschappen je nieuwe toestel echt zou moeten hebben.
                    Ik zou je aanraden een top-3 (of 5) te geven van wat je echt belangrijk vindt mbt je toestel of van wat je er zeker mee wil doen, zo mogelijk zelfs met een rangorde .
                    Het is dan makkelijker voor de replyers om gericht advies te kunnen geven.

                    In wat ik nu lees, zie ik
                    * max. budget 1000,- all in
                    * Goede afdrukken op 10x15 moeten mogelijk zijn. (kan met alle 3MP toestellen wat het minimum is van wat vandaag verkocht wordt)

                    Mijn idee is dat bovenstaande criteria nog te weinig selectief zijn.

                    Vb. van belangrijke info die ik nog niet zie is:
                    Is je huidig lensbereik 28-85 voldoende? of wil je meer tele hebben? Is die 28 mm essentieel?

                    Ik heb ergens het gevoel dat je met een goede compact vandaag voldoende zult hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door machtedi
                      Een paar weken geleden is de autofocus van mijn reflex-camera stuk gegaan en ik sta nu in twijfel of ik mijn oude toestel (15 jaar oud) ga laten herstellen, een nieuwe reflex ga kopen of vanaf nu resoluut ga kiezen voor digitale fotografie met als gevolg een toestel aan te schaffen die mij evenwaardige fotokwaliteit geeft als mijn oude reflextoestel.
                      De foto's die we nemen zijn vooral de courante huis en tuin foto's van de kinderen, van de familiefeestjes en van de uitstappen die we maken.(Dus vooral in automatisch stand) Maar zoals je wel kunt afleiden uit het feit dat ik momenteel nog met onze reflex foto's neem verwachten we toch een beter fotokwaliteit dan die dat we met behulp van een gewoon compacttoestel verkregen. Soms wordt mij ook nog wel eens gevraagd om voor de familie foto's te maken van doopfeestjes, verjaardagfeestjes, communiefeestjes, ....
                      Mij buget ligt tussen de 500 en 1000€ alles inbegrepen, dus met geheugenkaart, extra flash indien mijn huidige niet meer bruikbaar is,....
                      Koop je gewoon een Canon 300d, die zijn nu al nieuw aan 900€ met lens te koop, beetje bij voor het geheugen, de flitser is ingebouwd.
                      Prima toestel, eigenlijk prijs/gebodene beter dan alle andere digitale reflexen, zeker als je iemand bent die automatisch werkt. Daar is de 300d voor uitgebracht.
                      Maar, onderschat niet het computertraject, resoluties,fotobewerking, afdrukken, allemaal dingen die je zelf onder de knie zult moeten krijgen (indien je dat nog niet beheerst natuurlijk)
                      Last edited by Rudy; 6 oktober 2004, 08:37.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                        Zoals gevraagd probeer ik nog een aantal extra verwachtingen te formuleren

                        *allerbelangrijkste is de kwaliteit van de foto's moeten echt vergelijkbaar zijn met de foto's die ik nu heb met mijn minolta reflex toestel
                        * 28mm heb ik in het verleden vaak gebruikt voor landschappen te fotograferen
                        * als het enigzins mogelijk is mag de zoom iets groter zijn dan de 85 van ons oude toestel maar hoeft ook niet extreem hoog te zijn.
                        * max. budget 1000,- all in
                        * Goede afdrukken op 10x15 moeten mogelijk zijn.
                        * ik ben momenteel in het bezit van een 128 MB Compactflash en wil dat ook kunnen blijven gebruiken, ik ben wel zinnens om nog extra geheugen te kopen maar wat ik thuis liggen heb wil ik niet verloren laten gaan.
                        * Ben ook in het bezit van een 'Metz mecablitz 34 CS-2 digital' als het kan zou ik die ook willen recupereren maar niet ten koste van alles, als het meer aan te raden is koop ik wel een nieuwe flash die beter past bij de camera.

                        extra vraag voortvloeiend uit de vorige antwoorden.

                        In de voorgaande antwoorden komen de camera's voor die ik ook in gedachten had maar waaruit ik niet kan kiezen vandaar de kreet om hulp.

                        Tot nu toe twijfel ik tussen volgende toestellen (alhoewel ik mij steeds vaker afvraag of de 300D van cannon ook niet in het lijstje moet komen.)

                        Minolta A2
                        Olumpus C8080
                        Nikon 8700

                        Minolta A2 heeft nadeel dat ik mijn metz flash niet meer kan herbruiken, in reviews scoort hij iets lager dan de 2 anderen. (men spreekt daar van ruis,enz...)
                        Is het ook niet nuttig te wachten tot het nieuwe model A200 op de markt verschijnt?
                        Olympus C8080 heeft een beperkte zoom 140 en heeft een klein aantal stappen voor het zoomen.
                        Nikon 8700 lens begint maar bij 35mm

                        Algemeen vraag ?

                        Heb ik een 8 mp camera nodig ? Bezitten andere camera's dezelfde kwaliteiten als deze camera's die toch het topgamma zijn voor de compactcamera's ? VB. de EVF van A2 is veel beter dan deze van de A1.
                        Wat is de verwachte levensduur van een digitale camera ? kan die net als de analoge reflexcamera's 15 tot 20 jaar meegaan?


                        Zoals jullie zien zit ik nog met veel vragen en hopelijk kunnen jullie een paar van deze vragen oplossen.
                        Alvast dank bij voorbaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                          Nog toe te voegen aan je lijstje zijn (mits 28mm een breekpunt is)

                          Canon PS Pro I 28-200: 799,-
                          Nikon 5400 28-116: 449,-(oud model)
                          Nikon 8400: 24-85: 799,-
                          Sony 828 28-200: 839,-

                          Prijzen zijn deze van topfoto-online.

                          Ik kan je geen gebruikerservaringen schetsen van bovenstaande modellen.

                          Daarbovenop moet je nog je geheugenkaartprijs rekenen.
                          Hopelijk moet je aan je PC geen aanpassingen voorzien.

                          Als je je range opentrekt tot 35mm toestellen zul je je keuzelijst enorm zien toenemen maar ook vooral een keuze hebben uit toestellen met veel mogelijkheden en een lagere prijs die niet noodzakelijk minder goede foto's opleveren (ik denk maar aan de Canon A-75,85, ... modellen)

                          Het kunnen hergebruiken van je 128MB CF kaartje zou ik niet als belangrijk criterium weerhouden gegeven de huidige prijs van dergelijke kaartjes (in vergelijking met de toestelkost van de modellen supra).
                          Ik weet niets over je Metz-flitser recuperatiemogelijkheden.

                          Vroeger heb ik ook altijd met reflex (niet-digitaal) getrokken met 28 mm. Momenteel heb ik een Panasonic FZ10 met 35-420mm. De 28 mm mis ik niet echt, de telemogelijkheden zeker als je vooral mensen fotografeert spreken me veel meer aan.

                          Groeten en maak een goede keuze in functie van je behoeften.
                          Heb nog altijd het gevoel dat de geciteerde camera's uit jouw lijstje wat overkill zijn ifv je geschetste behoeften. Duurder is vaak wel beter (en meer mogelijkheden) maar de marge zit hem dan in enkele %en beter die niet voor de doorsneefotograaf relevant zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk type toestel moet ik kiezen.

                            Volgens mij,als je een reflex toestel gewend bent zou ik er bij blijven als ik u was.Gewoon al omdat je de manier van werken al kent.Ik heb zelf een "prosumer" gehad(nikon cp5700) wat een heel goed toestel was,maar ben overgeschakeld op een Canon 300D en moet zeggen dat dit toch een hemelsbreed verschil is.De 300D kost nu bij topfoto 849 euro incl.kitlens,wat ongeveer overeenkomt met je huidige lens (18-55mm=+/- 28-90mm in 35mm filmbereik)Wat betreft de kwaliteit van afgedrukte foto's,die is echt wel goed hoor.
                            Vitarake


                            Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                            Comment

                            Working...
                            X