Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Walvissen, welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Walvissen, welke lens

    Wij vertrekken zondag naar de azoren. Met de vlieger uiteraard, dus moet keuze maken tussen lenzen. We willen zeker op zoek naar walvissen, maar welke lens is het beste:

    Canon 70-200mm f2.8|| : kwalitatieve lens maar te weinig zoom?

    Canon 100-400mm | : minder goede resultaten, maar meer zoombereik.

    Walvissen zijn groot, maar misschien enkel ver weg te zien -> keuze tussen kwaliteit of zoom...

  • #2
    Re: Walvissen, welke lens

    Ik zou voor de 100-400mm gaan.

    Walvissen zijn idd groot, maar komen slechts met een klein stukje boven water.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Walvissen, welke lens

      Hangt er van af, hé. Soms zie je ze in de verte en heb je nood aan een goede tele/zoom andere keren zwemmen ze onder je boot(je) en is een groothoek aangewezen.
      Als er bultruggen zitten hou er dan rekening mee dat die regelmatig kunnen opspringen.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Walvissen, welke lens

        ook even rekening mee houden dat bij het whale watchen je vaak op een boot zit en je een liefst een korte sluitertijd gebruikt naar motion blur toe. Geen gemakkelijk oefening maar ik denk dat je met die 70-200 meer controle zal hebben over je exposure?

        Comment


        • #5
          Re: Walvissen, welke lens

          Ik heb in 2013 potvissen gefotografeerd voor de Oostkust van Nieuw-Zeeland met een 70-200 f4 (vanop een boot).
          Vraag is of je op zee gaat of enkel vanaf de kust foto's neemt. Bij dat laatste zal je wel een 400 mm nodig hebben.
          Met een boot gaan ze doorgaans redelijk dicht en is een 400 mm niet nodig.
          De deining vanop een kleinere boot met een grotere tele is overigens geen sinecure, een 400mm zal je eerder zeeziek maken dan goede beelden opleveren.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment

          Working...
          X