Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

    zelf even de handleiding vlug doorgenomen niets gevonden :-(
    iemand die weet of deze instelling bij de 5D bestaat ?
    't is voor het werken met een oude lens.
    Volgens de de lesgeefster zijn er toestellen dat je dit moet instellen of je kan anders niet met een oude lens werken.
    Graag jullie bevindingen.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

    Geen flauw idee wat u eigenlijk vraagt.
    Over welke instellingen heeft u het?
    Om welke lenzen gaat het?
    Kunt u meer concreet zijn.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Geen flauw idee wat u eigenlijk vraagt.
      Over welke instellingen heeft u het?
      Om welke lenzen gaat het?
      Kunt u meer concreet zijn.

      ik ga namelijk een workshop volgen met een oude Porst 55 mm F 2,8 objectief met een adapterring.
      kreeg deze melding in mail :
      NB: bij sommige camera’s moet je in het menu aangeven dat je “zonder objectief “ werkt, omdat niet iedere camera herkent dat je met een oude lens werkt. Zorg ervoor dat je bekend bent met deze menu-instelling, zodat je niet tijdens de workshop veel tijd kwijt bent hieraan.

      vandaar m'n vraag, hopelijk wat duidelijker
      groetjes Ingrid

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

        geen idee bij canon.
        een 5D IV is een ferm toestel

        bij de meeste m43 camera's is die instelling daar wel. Instelling die maakt dat focuspeaking gaat vermoed ik , (en met diafragma rekening gehouden wordt(?))
        bij nikon geen speciale instelling en werkt ook gewoon met de oude lenzen ( wat mij betreft).

        hopelijk heb je hier iets aan.
        Geert.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

          Geert,
          alvast bedank vr je feedback, maar nee niet echt ;-).
          hopelijk, krijg ik nog verdere feedback
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

            Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
            Geert,
            alvast bedank vr je feedback, maar nee niet echt ;-).
            hopelijk, krijg ik nog verdere feedback
            sorry dat je er niets aan hebt.
            Als je met een adaptor werkt met een eenvoudige 55mm 2.8 met 42 mm schroefdraad zul je zeker niet tegen uw spiegel zitten of iets anders kunnen beschadigen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

              Ik ben wel benieuwd wat ze daar nog extra bijbrengen op zo'n workshop, in principe is er niet veel verschil met een 'gewone' lens, buiten het handmatig scherpstellen, en digitaal kun je zelf zo veel prutsen met de instellingen als je wil en direct het resultaat zien op je scherm (zelfs op voorhand in live-view of bij een spiegelloos toestel in de EVF).

              Maar het is in ieder geval niet moeilijk te achterhalen of je iets moet veranderen in jouw camera:
              1: haal uw lens eraf
              2: schakel camera aan
              3: druk op de ontspanknop

              Neemt uw camera een (uiteraard totaal onscherpe) foto dan moet je niks doen, anders zul je eens verder moeten zoeken in de handleiding of in google, moet iets zijn in de aard van 'afdrukken/opname maken zonder lens'.
              Vaak zit er op een adapter voor Canon een AF chip geplakt, op die manier denkt je camera dat er wel een lens bevestigd is en moet je sowieso niks instellen.
              Die chip kan uiteraard de lens niet focussen, maar geeft wel een piepje en/of oplichtend AF punt als je handmatig correct hebt scherpgesteld (ongeveer, bij mij was dat niet erg nauwkeurig op mijn 40D)
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                Werkt perfect en je moet er niets voor doen. Camera zal dit automatisch detecteren dat er geen EOS lens op staat.
                Je kan dan wel niet meer werken in de automatische of halfautomatische standen. Je moet dus gewoon in M mode gaan waar je enkel nog sluitertijd zal kunnen instellen. Werkt perfect.
                Al de rest zoals ISO en witballans blijven hetzelfde. Op de lens zal je zelf manueel moeten scherpstellen en indien mogelijk manueel een diafragma instellen manueel op de lens.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                  Ingrid, heb je een adapter met een EMF chip?
                  Deze kunt u programmeren met de kenmerken van uw lens en dan weet uw 5D welke lens erop staat.
                  Scherpstellen gebeurt uiteraard nog altijd met de hand zo ook het diafragma.
                  Je hebt ook adapters met EMF chip die verstelbaar zijn zodat de schaal op de lens precies naar boven staat.
                  Die heb ik bij Aliexpress gekocht van het merk YEHON. Er zit een inbus sleuteltje bij om het objectief te draaien in de ring totdat de schaal bovenaan staat.
                  Uw 5D in de M stand zetten uw diafragma kiezen en uw sluitertijd aanpassen of uw sluitertijd instellen en diafragma aanpassen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                    sorry dat je er niets aan hebt.
                    Als je met een adaptor werkt met een eenvoudige 55mm 2.8 met 42 mm schroefdraad zul je zeker niet tegen uw spiegel zitten of iets anders kunnen beschadigen.
                    Hey Geert,
                    niks sorry hoor, vind het al tof dat je reageert, je weet nooit of er iemand iets mee is hé.
                    idd we gaan zekers een adaptor gebruiken.
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Ik ben wel benieuwd wat ze daar nog extra bijbrengen op zo'n workshop, in principe is er niet veel verschil met een 'gewone' lens, buiten het handmatig scherpstellen, en digitaal kun je zelf zo veel prutsen met de instellingen als je wil en direct het resultaat zien op je scherm (zelfs op voorhand in live-view of bij een spiegelloos toestel in de EVF).

                      Maar het is in ieder geval niet moeilijk te achterhalen of je iets moet veranderen in jouw camera:
                      1: haal uw lens eraf
                      2: schakel camera aan
                      3: druk op de ontspanknop

                      Neemt uw camera een (uiteraard totaal onscherpe) foto dan moet je niks doen, anders zul je eens verder moeten zoeken in de handleiding of in google, moet iets zijn in de aard van 'afdrukken/opname maken zonder lens'.
                      Vaak zit er op een adapter voor Canon een AF chip geplakt, op die manier denkt je camera dat er wel een lens bevestigd is en moet je sowieso niks instellen.
                      Die chip kan uiteraard de lens niet focussen, maar geeft wel een piepje en/of oplichtend AF punt als je handmatig correct hebt scherpgesteld (ongeveer, bij mij was dat niet erg nauwkeurig op mijn 40D)
                      we gaan macro met speciaal effect doen met deze lens (tussenringen aangeschaft) en is ook een adaptor voorzien vr m'n toestel. we zullen uiteraard manueel moeten werken das dan ook de uitdaging.
                      Heb je tip uitgetest en idd maakt foto zonder lens.
                      heb van de fotografe ook de bevestiging gekregen dat ik niet moet instellen
                      bedankt vr je feedback
                      groetjes Ingrid

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Werkt perfect en je moet er niets voor doen. Camera zal dit automatisch detecteren dat er geen EOS lens op staat.
                        Je kan dan wel niet meer werken in de automatische of halfautomatische standen. Je moet dus gewoon in M mode gaan waar je enkel nog sluitertijd zal kunnen instellen. Werkt perfect.
                        Al de rest zoals ISO en witballans blijven hetzelfde. Op de lens zal je zelf manueel moeten scherpstellen en indien mogelijk manueel een diafragma instellen manueel op de lens.
                        bedankt vr de feedback
                        heb van de fotografe ook de bevestiging gekregen dat ik niet moet instellen
                        groetjes Ingrid

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ingrid, heb je een adapter met een EMF chip?
                          Deze kunt u programmeren met de kenmerken van uw lens en dan weet uw 5D welke lens erop staat.
                          Scherpstellen gebeurt uiteraard nog altijd met de hand zo ook het diafragma.
                          Je hebt ook adapters met EMF chip die verstelbaar zijn zodat de schaal op de lens precies naar boven staat.
                          Die heb ik bij Aliexpress gekocht van het merk YEHON. Er zit een inbus sleuteltje bij om het objectief te draaien in de ring totdat de schaal bovenaan staat.
                          Uw 5D in de M stand zetten uw diafragma kiezen en uw sluitertijd aanpassen of uw sluitertijd instellen en diafragma aanpassen.
                          bij de workshop is de die oude lens in de prijs inbegrepen en adapter voorzien vr ieders zijn toestel.
                          heb van de fotografe ook de bevestiging gekregen dat ik niet moet instellen
                          bedankt vr je feedback
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                            iedereen nogmaals bedankt vr de feedback.
                            had gisterenavond ook met Konijnenberg.NL gechat en daar konden ze me niet helpen, ge zou er toch van uit gaan dat zij toch je zouden kunnen helpen, weten wat je verkoopt ??!! of toch eens opzoeken niet ???
                            groetjes Ingrid

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D MK IV - instelling zonder objectief ???

                              Ik zou eerder is contact opnemen met fotoshop Aalten. Zij verkomen wel van die adapteringen voor EF. En voor Konijnenberg is het totaal niet interressant om adapteringen verkopen naar oude M42 lenzen, want ze willen de dure AF lenzen verkopen met meer winst als zo'n oude lens + adapter kost.

                              Maar welke lens kreeg je erbij?
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X