Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright vraag

    Klein vraagje ivm Copyright.
    Tijdens mijn vakantie in Valencia nam ik deze foto in een lift:



    Dit is dus een kleurenfoto van een zwart-wit foto die in een lift hangt met op de plaats van de lens van de camera, een spiegel (met daarin mijn spieglbeeld). Hier is dus geen photoshop aan te pas gekomen.
    De grote foto is overduidelijk niet van mij, daar staan copyrights op.

    Hoe zit het met het copyright van mijn foto?
    http://www.dannydemeyer.be

  • #2
    Re: Copyright vraag

    Wat wil je doen met die foto?

    Ben je beroepsfotograaf?

    Maak het een beetje concreter, dan ga je gericht advies krijgen.
    Om in je living te hangen zie ik geen probleem, maar als die in een reclameadvertentie komt, dan zou de originele fotograaf wel eens kunnen argumenteren dat je gewoon een foto van zijn foto hebt genomen.

    Comment


    • #3
      Re: Copyright vraag

      Heel strikt genomen DENK ik dat je dit niet mag publiceren wegens schending van auteursrechten. De fotograaf van het beeld heeft jou geen toestemming gegeven zijn werk verder te distribueren. Bovendien heb jij er een "manipulatie" aan gedaan door in beeld te staan.
      Maar ik herinner mij ergens een debat over een foto uit een straatbeeld waar in de achtergrond een fashion affiche was te zien. Toen kwam met ergens tot de conclusie dat het om een openbaar werk ging in een straatbeeld en dat het dan weer wel zou mogen.

      Gelijkaardig aan dit zou een foto kunnen zijn van je kinderen die hun hoofdje poseren in zo van die opstaande affiches van K3 bv in plopsapark of zo. Dat soort fotos zie je veel op facebook van ouders die hun kinderen daar in zetten.
      Er wordt daar niet tegen opgetreden wat ergens ook logisch lijkt.

      Nu weet ik het ook niet meer hoor. Best wel een moeilijk onderwerp en ik kijk uit naar het debat er rond.

      Comment


      • #4
        Re: Copyright vraag

        Voor commerciële aanwending heb je toestemming nodig (die krijg je door te betalen) van de maker/model van de foto.
        Dit is algemeen geldig. bv
        een commerciele foto van het Atomium of Fonske in Leuven geldt dat ook.
        of muzikanten die samples gebruiken uit oude hits.

        Voor privé doeleinden normaal geen probleem.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Copyright vraag

          Bedankt allemaal.
          Ik zou de mijn beeld gebruikt hebben als "logo" op mijn website. Best niet dus
          http://www.dannydemeyer.be

          Comment


          • #6
            Re: Copyright vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
            Bedankt allemaal.
            Ik zou de mijn beeld gebruikt hebben als "logo" op mijn website. Best niet dus
            Al mag je hem gebruiken, ik vind jezelf veel te klein tov van de rest om een goede logo te zijn.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment

            Working...
            X