Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen met canon 15-85 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • problemen met canon 15-85 lens

    sinds kort heb ik scherpstelproblemen met mijn lens. zowel in automatische standen als bij de TV en andere standen.
    ik gebruik deze lens in combinatie met de 760 D en had voordien nooit problemen. is het de moeite om de lens te laten herstellen (ze kost tegewoordig toch zo'n 800 euro)?

    IMG_9707 by Danny Beuten, on Flickr

    hier een voorbeeld. ik weet dat het niet de beste foto is, maar is gewoon om te laten zien. Meestal was slechts een heel klein gebied van het beeld min of meer scherp.
    Voorlopig wil ik mij dan de 18-135 mm IS USM kopen: nu zag ik ergens dat de bulk duurder is dan de gewone, is er een verschil? ik dacht van niet.
    mvg Danny

  • #2
    Re: problemen met canon 15-85 lens

    Zonder exif data is het moeilijk een oordeel te vellen over deze foto...

    Comment


    • #3
      Re: problemen met canon 15-85 lens

      Het lijkt wel wat op het effect van een lensbaby, niet op een focus misser, ik denk dat er (een) lenselement(en) op zijn minst ernstig verplaatst is/zijn, is de lens gevallen?
      Op zich kan dit mss nog best hersteld worden, maar uitzoeken welk(e) element(en) er los zijn gekomen en wat hun optimale positie is zal wsl redelijk wat werkuren vragen en dus erg duur uitkomen vrees ik.
      Je kunt hem mss bijhouden als 'special effect' lens, maar de kans bestaat dat het enkel erger zal worden met de tijd.

      Tenzij je hebt gezoomd tijdens het nemen van de foto, daar lijkt het ook wel wat op, dus heel mss is de zoomring gewoon veel te los komen te zitten en schuift ze vanzelf uit?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: problemen met canon 15-85 lens

        Ik heb niet gezoomd tijdens de opnames. Het is ook aanwezig in alle camerastanden : van de automatische standen tot de manueel instelbare standen.
        Eerste keer gemerkt in TV stand: 1/800 sluitertijd, iso auto, AIservo, zowel in automatische als handematige selectiezone.
        voordien nooit gehad. En Lens of toestel nooit gevallen. ik hoor ook geen gerammel in de lens.
        Met mijn andere lens heb ik dit niet.
        Met deze lens op mijn oude 350 D is t ook.
        mvg Danny

        Comment


        • #5
          Re: problemen met canon 15-85 lens

          Kan het misschien zijn dat er misschien problemen zijn met de IS?
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: problemen met canon 15-85 lens

            geen idee, heb ik nog niet getest. morgen eens proberen de IS uit te zetten en enkele foto's te maken.
            mvg Danny

            Comment


            • #7
              Re: problemen met canon 15-85 lens

              juist de 18-135 IS nano USM aangekomen enen snel getest met wat close ups en tevreden van t resultaat. Nu nog eens de voetballertjes testen!
              Mijn 15-85 ga ik opsturen om te laten nakijken (want is best wel een fijne en goede lens) en eventueel te laten maken.

              Merci voor jullie opmerking
              mvg Danny

              Comment


              • #8
                Re: problemen met canon 15-85 lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Danny_B Bekijk bericht
                geen idee, heb ik nog niet getest. morgen eens proberen de IS uit te zetten en enkele foto's te maken.
                En heb je nog getest?
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: problemen met canon 15-85 lens

                  heb het getest, en helaas nog steeds problemen. Al lijkt het iets minder erg.
                  mvg Danny

                  Comment


                  • #10
                    Re: problemen met canon 15-85 lens

                    Dag,
                    ooit ook probleem gehad met een 15-85. Een deel van 't beeld was onscherp, altijd. Binnengedaan voor herstelling en ze hebben de IS vervangen, en daarna was alles OK.

                    Ik denk dat je deze lens tweedehands kunt kopen voor de prijs van de herstelling.

                    mvg
                    Filip

                    Comment


                    • #11
                      Re: problemen met canon 15-85 lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                      Dag,
                      ooit ook probleem gehad met een 15-85. Een deel van 't beeld was onscherp, altijd. Binnengedaan voor herstelling en ze hebben de IS vervangen, en daarna was alles OK.

                      Ik denk dat je deze lens tweedehands kunt kopen voor de prijs van de herstelling.

                      mvg
                      Filip
                      die problemen lijken mij idd overeen te komen met die van mijn lens.
                      ik heb het alleen niet zo met een lens tweedehands te kopen, je weet nooit wat daarmee scheelt; hoe is ze gebruikt; had deze ook problemen.
                      Bij de mijne weet ik in welke staat ze is en hoe ze verzorgd is, dus toch maar laten nakijken en eventueel laten herstellen.

                      Merci voor je reactie
                      mvg Danny

                      Comment

                      Working...
                      X