Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

    Ik ben met het idee aan het spelen om bij mij thuis een kleine foto studio te maken op zolder.
    Nu ben ik wat aan het kijken geweest naar enkele flitssets en vind niet dadelijk de informatie die ik zoek.

    Ik zou graag te weten willen komen welke sterkte ik nodig zou hebben om een gezin te kunnen fotograferen. Dus kleine groepen van 2-5 personen.

    Zou ik voldoende hebben aan deze set: https://www.fotokonijnenberg.be/jinb...00-studiokit-2 of is dat te veel of te weinig licht?
    Het is niet echt om speciale dingen te gaan doen maar gewoon om een paar mooie gezinsfoto's te kunnen nemen.

    Een of andere vorm van achtergrondsysteem ga ik er dan ook nog bij moeten nemen.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

    Ik volg even! In september start mijn cursus studiofotografie voor honden 8-)

    Comment


    • #3
      Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

      Oorspronkelijk geplaatst door GoBBLiN Bekijk bericht


      Ik zou graag te weten willen komen welke sterkte ik nodig zou hebben om een gezin te kunnen fotograferen. Dus kleine groepen van 2-5 personen.

      Zou ik voldoende hebben aan deze set: https://www.fotokonijnenberg.be/jinb...00-studiokit-2 of is dat te veel of te weinig licht?


      Alvast bedankt
      Hallo,

      de sterkte is afhankelijk van de kamera.
      Voor grote sensor zijn 400Ws goed,ik heb µFT en gebruik flitsers met 100Ws (Elinchrom RX One).
      Voor gezin en 2-5 personen ist grote scherptediepte noodzakelijk en grotere lichtvormers
      Greets Carsten
      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
      (Duke Ellington)

      Comment


      • #4
        Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

        Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
        Hallo,

        de sterkte is afhankelijk van de kamera.
        Voor grote sensor zijn 400Ws goed.....
        Er is een verband tussen de afmeting van de sensor en de sterkte van de flitser? Nog nooit van gehoord.

        Comment


        • #5
          Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

          Oorspronkelijk geplaatst door robert62 Bekijk bericht
          Er is een verband tussen de afmeting van de sensor en de sterkte van de flitser? Nog nooit van gehoord.
          maar je hebt het al gehoord,dat kleine sensoren grotere scherpendiepte hebben?
          Greets Carsten
          It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
          (Duke Ellington)

          Comment


          • #6
            Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

            Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
            maar je hebt het al gehoord,dat kleine sensoren grotere scherpendiepte hebben?
            Dat klopt..... en ?

            Wil je zeggen dat je dus een kleiner diafragma dient te gebruiken voor eenzelfde scherptediepte te bekomen en derhalve je minder flitsvermogen dient te hebben ! ?
            Klopt in theorie maar wordt in de praktijk niet toegepast !!

            ( Als je dan een fullframe koopt, dien je ook een andere flitsset aan te kopen ! ?)

            Luc
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #7
              Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

              Beste,

              Een goede raad ... investeer eerder in light mdifiers dan in vermogen !!

              Inzake vermogen zijn deze flitsers méér dan krachtig genoeg voor een kleine studio !!!!

              Het is dikwijls zaak om het licht te "temmen" !.

              Je kan dan bvb ook eens werken werken met een klein diafragma zoals bvb f4, f2.8 !

              Raad je tevens aan om een grote softbox aan te kopen ( zo groot als je je kan veroorloven !!!!) Geen paraplu, want dan kan je licht weer alle kanten uit !! Een OCTABOX van bvb 160 cm én een stevig statief hiervoor !!

              Hoe zachter je licht, hoe beter, dus het is altijd zaak om je lichtbron zo dicht mogelijk bij je onderwerp te zetten en als je dan vertrouwd bent met de Inverse square law, dan weet je dat als je de afstand lichtbron/onderwerp halveert, de lichtsterkte 4 KEER sterker wordt !! Maw, mocht je wat weinig licht hebben, plaats het dichter, DUS ook andersom als je teveel licht hebt ( te krachtige flitsers) Dan kan je de lichtsterkte sterk laten afnemen door afstand te nemen van je onderwerp , wat dus niet altijd kan in een kleine studio , én je daarenboven ook minder kwalitatief/harder licht geeft !

              Tenslotte, weet dat dat als je je ISO verhoogt, je lichtsterkte ook toeneemt en je gerust mag/kan afwijken van de "regel" om op je laagste ISO waarde te werken !

              Groetjes en succes !
              Luc
              Groetjes

              Lukathi

              Comment


              • #8
                Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                Dat klopt..... en ?

                Wil je zeggen dat je dus een kleiner diafragma dient te gebruiken voor eenzelfde scherptediepte te bekomen en derhalve je minder flitsvermogen dient te hebben ! ?
                Klopt in theorie maar wordt in de praktijk niet toegepast !!

                ( Als je dan een fullframe koopt, dien je ook een andere flitsset aan te kopen ! ?)

                Luc
                Ik schakelde over van fullframe naar µFT en gebruik nu 1/4 flitssterkte...
                Greets Carsten
                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                (Duke Ellington)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                  Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
                  Ik schakelde over van fullframe naar µFT en gebruik nu 1/4 flitssterkte...
                  Welk diafragma gebruikte je vroeger en nu ! ? ( voor eenzelfde resultaat !

                  Groetjes

                  Luc
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                    Wat een onzin ik hier lees is echt ongelooflijk.
                    We hebben een situatie waarbij je een onderwerp wil belichten en je neemt je lichtmeter erbij. Je meet de instellingen bij flitslicht en dat is het, geen verschil met een DX en FX camera.
                    Mocht je de Engelse taal machtig zijn GoBBLIN dan kan ik je het nieuwe boek van Piet Van Den Eynde aanraden:



                    Daar worden flitstechnieken uitgelegd maar ook "gear". Piet zelf is ambassadeur van Godox materiaal maar is dan ook supergoed innovatief materiaal voor een scherpe prijs.
                    Ook op YouTube zijn er veel filmpjes te vinden van Godox gebruikers.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                      Beste,

                      Een goede raad ... investeer eerder in light mdifiers dan in vermogen !!

                      Inzake vermogen zijn deze flitsers méér dan krachtig genoeg voor een kleine studio !!!!

                      Het is dikwijls zaak om het licht te "temmen" !.

                      Je kan dan bvb ook eens werken werken met een klein diafragma zoals bvb f4, f2.8 !

                      Raad je tevens aan om een grote softbox aan te kopen ( zo groot als je je kan veroorloven !!!!) Geen paraplu, want dan kan je licht weer alle kanten uit !! Een OCTABOX van bvb 160 cm én een stevig statief hiervoor !!

                      Hoe zachter je licht, hoe beter, dus het is altijd zaak om je lichtbron zo dicht mogelijk bij je onderwerp te zetten en als je dan vertrouwd bent met de Inverse square law, dan weet je dat als je de afstand lichtbron/onderwerp halveert, de lichtsterkte 4 KEER sterker wordt !! Maw, mocht je wat weinig licht hebben, plaats het dichter, DUS ook andersom als je teveel licht hebt ( te krachtige flitsers) Dan kan je de lichtsterkte sterk laten afnemen door afstand te nemen van je onderwerp , wat dus niet altijd kan in een kleine studio , én je daarenboven ook minder kwalitatief/harder licht geeft !

                      Tenslotte, weet dat dat als je je ISO verhoogt, je lichtsterkte ook toeneemt en je gerust mag/kan afwijken van de "regel" om op je laagste ISO waarde te werken !

                      Groetjes en succes !
                      Luc

                      Ik ben voor een groot gedeelte akkoord met uw stelling, behalve met dit :

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                      Hoe zachter je licht, hoe beter, dus het is altijd zaak om je lichtbron zo dicht mogelijk bij je onderwerp te zetten en als je dan vertrouwd bent met de Inverse square law, dan weet je dat als je de afstand lichtbron/onderwerp halveert, de lichtsterkte 4 KEER sterker wordt !! Maw, mocht je wat weinig licht hebben, plaats het dichter, DUS ook andersom als je teveel licht hebt ( te krachtige flitsers) Dan kan je de lichtsterkte sterk laten afnemen door afstand te nemen van je onderwerp , wat dus niet altijd kan in een kleine studio , én je daarenboven ook minder kwalitatief/harder licht geeft !
                      Hard of zacht licht is een keuze waar je bewust moet mee omspringen, maar het ene is niet kwalitatief beter !! Ik werk zowel met hard als zacht licht. Het is gewoon afhankelijk van wat je wilt bereiken.
                      En de TS heeft ook aangegeven dat hij groepen of gezinnen wilt fotograferen. Je haalt de inverse square law aan... bij een zachte lichtbron (dus dicht tegen een persoon) is de lichtafval sterker. Dus met zacht licht en afhankelijk waar je uw lichtbron plaatst zal meer dan 1 persoon goed belichten moeilijker worden.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                        Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                        Ik ben voor een groot gedeelte akkoord met uw stelling, behalve met dit :



                        Hard of zacht licht is een keuze waar je bewust moet mee omspringen, maar het ene is niet kwalitatief beter !! Ik werk zowel met hard als zacht licht. Het is gewoon afhankelijk van wat je wilt bereiken.
                        En de TS heeft ook aangegeven dat hij groepen of gezinnen wilt fotograferen. Je haalt de inverse square law aan... bij een zachte lichtbron (dus dicht tegen een persoon) is de lichtafval sterker. Dus met zacht licht en afhankelijk waar je uw lichtbron plaatst zal meer dan 1 persoon goed belichten moeilijker worden.
                        Yap, daarom dat ik ook schreef zo dicht MOGELIJK ! Bij een groep zal dat bvb 5 meter zijn ( om een evenredige belichting te verkrijgen, inverse square law ) bij n individu 10 cm !

                        Hard licht is sowieso indien gewenst makkelijker te bekomen met de bijgeleverde (te) kleine softboxen ...

                        Groetjes
                        Luc
                        Groetjes

                        Lukathi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                          Kijk even naar dit. Topmateriaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                            Welk diafragma gebruikte je vroeger en nu ! ? ( voor eenzelfde resultaat !

                            Groetjes

                            Luc
                            vroeger 5DII ISO 100 f8

                            nu Panasonic µFT ISO 100 f4

                            =1/4 flitsvermoegen
                            Last edited by caprinz; 17 augustus 2018, 11:31.
                            Greets Carsten
                            It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                            (Duke Ellington)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke flitsset nodig voor kleine thuis studio

                              Ik had vroeger een Elinchrom BX setje en toen deze kapot ging heb ik ze beiden vervangen door goedkope Jinbei DM-5 flitsers. Nu schiet ik daar al enkele maanden mee in mijn kleine studio (35m²) zonder de minste problemen. Wel heb ik ook de nieuwste Jinbei Trigger gekocht voor de beste resultaten. Eén kop met een goed statief en opvouwbare softbox koop je bij Konijn al voor 270 euro. De DM serie van Jinbei vind ik echt top voor weinig geld.
                              Canon 5DMk4 - 7DMkI | EF L 24-105 | EF L 100-400 | EF L 100 Macro | EF 50 1.4 | EF L 16-35 | EF L 70-200 Mk II | Sigma 8-12mm

                              Comment

                              Working...
                              X