Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D : probleem met center AF punt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20D : probleem met center AF punt?

    Heb een zeer raar fenomeen ontdekt. Omdat ik met mijn 10D zo goed als altijd met het "Center AF point" werkte (zoals zovelen) om bepaald punt aan te duiden waarop camera dient te focussen, heb ik dit met mijn 20D ook al tijdje gedaan nu.

    Maar ik heb gemerkt dat nogal wat foto's die ik maak met mijn 20D schijnbaar out-of-focus zijn. Vanmiddag beetje getest en wat blijkt nu, als ik de "auto AF points" gebruik, dan zijn de (meeste) foto's heel scherm en mooi in focus (tenzij de auto AF punten helemaal naast het bedoelde AF punt zitten, wat soms weleens gebeurt en ook normaal is).

    Als ik echter manueel het Center AF point kies en dan (zoals in voorbeeldfoto hieronder) het midden van de rechterbloem kies, dan is de foto ferm out-of-focus. Heb dan meteen (met zelfde diafragma, lens, sluitersnelheid) die foto genomen met auto AF points (waarbij de camera quasi exact zelfde plaats koos die ik manueel koos) en de foto is nu wél scherp.

    link naar foto (klik op 'original' om focus goed te beoordelen)


    Iemand idee hoe dit komt? Of heb ik (mogelijks) een defecte camera?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: 20D : probleem met center AF punt?

    Mm, ik gebruik meestal center focus punt. Geen enkel probleem. Integendeel, ik verbaas me steeds over de focus preciesie van mijn 20D ivm de 300D. Als dit fenomeen zich bij al jouw lenzen voordoet zou ik hem proberen omruilen of even binnensteken bij Canon.
    Last edited by Drill; 4 oktober 2004, 07:47.
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

    Comment


    • #3
      Re: 20D : probleem met center AF punt?

      rare is dat het bij sommige foto's wél is, en andere weer niet, zelfs als ik zelfde onderwerp fotografeer. daarnet eens geprobeerd met zo'n babyspeeltjes die omhoog hangen. camera op statief, 3x center point op zelfde punt, 2 foto's scherp, 1 totaal onscherp??!!
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: 20D : probleem met center AF punt?

        Ik wil een soortgelijk "probleem" hier even beschrijven.

        Ik gebruik ook meestal het center AF punt.
        En een (heel klein) aantal van mijn fotos zijn ook uit focus.

        En toch is er in mijn geval zeker GEEN sprake van een echt probleem.

        De oorzaak van mijn probleem is namelijk het volgende:
        Bij de 10D is het rode kader rond het center AF punt groter dan de AF sensor.
        Bij de 20D is de echte AF sensor groter dan het rode kader rond het center AF punt. (De AF sensor is een kruis, geen vierkant)

        Bovendien heeft de AF sensor de neiging om te zoeken naar het onderwerp met het grootste contrast.

        Als je dus met het centrale AF punt focust op een onderwerp met (te) laag contrast dat net binnen het rode kader past, maar daarnaast is er een verder gelegen onderwerp met hoog contrast, dan zal de 20D op dit verder gelegen onderwerp scherpstellen.

        Of dit het probleem was bij het maken van de voorbeeld foto weet ik niet. Van zodra de afmeting van de bloem in de zoeker tweemaal groter is dan het rode kader, is dit zeker niet het geval.

        Een andere mogelijkheid is dat de minimum focus afstand tot het onderwerp te klein is.

        Jan.
        Last edited by Jan_10D; 3 oktober 2004, 20:26.

        Comment


        • #5
          Re: 20D : probleem met center AF punt?

          zou kunnen, heb al gemerkt dat dit probleem (schijnbaar) voorkomt bij minder contrastrijke zaken zoals bijv pels van hond (tussen ogen), ogen van mens (ik focus dan meestal op bovenkant neus tussen ogen) enz.
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            Re: 20D : probleem met center AF punt?

            schijnbaar heb ik toch nog altijd het gevoel dat sommige foto's met center AF vaak onscherp zijn. heb ook al gemerkt dat dit vaker voorkomt als ik foto's ZONDER flash maak dan bij foto's MET flash (ongeacht welke sluitersnelheid of diafragma ik gebruik)

            mede-20D eigenaars: let me know! Ik kan natuurlijk altijd eens met mijn 20D tot bij topfoto rijden, maar ga zoiets maar eens gaan aantonen ter plaatse hé (ik ken dat, als je daar staat, dan focust die natuurlijk 99% goed...)
            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

            Comment


            • #7
              Re: 20D : probleem met center AF punt?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
              De oorzaak van mijn probleem is namelijk het volgende:
              Bij de 10D is het rode kader rond het center AF punt groter dan de AF sensor.
              Bij de 20D is de echte AF sensor groter dan het rode kader rond het center AF punt. (De AF sensor is een kruis, geen vierkant)
              Dit klopt niet, Jan. Bij beide toestellen zijn de sensoren langer en smaller dan de vierkantjes. Als ik de op dit moment op het net beschikbare tekeningetjes van de AF array van de 20D bekijk, heb ik de indruk dat er nauwelijks verschil is tussen beide toestellen wat betreft de verhouding tussen sensor en oplichtend vierkantje.

              Verder heb je volkomen gelijk als je zegt dat de AF zich kan vastzetten op een contrastrijk punt buiten het vierkantje. Een vaak voorkomend "probleem", waar je minder last van hebt naarmate je het toestel beter leert kennen.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: 20D : probleem met center AF punt?

                Heb nog wat goed zitten testen, en omdat front-focus problemen best zichtbaar zijn bij een snelle lens, heb ik de 50mm/1.8 gebruikt. En verdorie, maar mijn 20D heeft wel dégelijk last van front-focussing en nog geen beetje ook !

                Zonet ons kindje badje gegeven, in véél licht gefocussed op ogen en wat is er in focus, haar handje dat 5cm VOOR haar ogen zit. Zowat 100 foto's genomen en ELKE foto is onscherp alhoewel ze ALLEMAAL gefocussed waren op de ogen.

                Nu is mijn vraag : WAAR KAN IK DIT LATEN HERSTELLEN? Waar moet ik zijn in België? Of moet ik mijn camera laten omruilen/herstellen bij topfoto? Kan me niet schelen als het was kost, maar ik wil dit ASAP in orde krijgen! Graag jullie info!
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: 20D : probleem met center AF punt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                  Nu is mijn vraag : WAAR KAN IK DIT LATEN HERSTELLEN? Waar moet ik zijn in België? Of moet ik mijn camera laten omruilen/herstellen bij topfoto? Kan me niet schelen als het was kost, maar ik wil dit ASAP in orde krijgen! Graag jullie info!
                  Mijn 20D heeft geen last van dit probleem. Reeds tientallen zulke fotos gemaakt, zelfs in heel weinig licht en 95% is haarscherp. 5% onscherpe fotos is gevolg van gebrekkige fotograaf.

                  Meest logische oplossing is garantie inroepen bij top-foto en toestel laten nazien door Canon Duitsland.

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 20D : probleem met center AF punt?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                    Dit klopt niet, Jan. Bij beide toestellen zijn de sensoren langer en smaller dan de vierkantjes. Als ik de op dit moment op het net beschikbare tekeningetjes van de AF array van de 20D bekijk, heb ik de indruk dat er nauwelijks verschil is tussen beide toestellen wat betreft de verhouding tussen sensor en oplichtend vierkantje.

                    Verder heb je volkomen gelijk als je zegt dat de AF zich kan vastzetten op een contrastrijk punt buiten het vierkantje. Een vaak voorkomend "probleem", waar je minder last van hebt naarmate je het toestel beter leert kennen.
                    Bedankt Pieter voor deze opheldering.
                    Maar zelf heb ik dit nooit als een probleem ondervonden met mijn 10D, wel met mijn 20D.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 20D : probleem met center AF punt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                      mede-20D eigenaars: let me know! Ik kan natuurlijk altijd eens met mijn 20D tot bij topfoto rijden, maar ga zoiets maar eens gaan aantonen ter plaatse hé (ik ken dat, als je daar staat, dan focust die natuurlijk 99% goed...)
                      Pas nu deze reply gelezen.
                      Om dit probleem aan te tonen zou je eerst zelf een front focus test moeten uitvoeren zoals op Dpreview.



                      Als je hierbij front focus hebt, dan kunnen de fotos hiervan als bewijs dienen.

                      Ikzelf heb een soortgelijke opstelling gemaakt en ik kan geen focus probleem op f2,8 aantonen. Bij een DOF van 1 cm (!!!) is er een afwijking van + en - 0,5 cm, dus zeker geen afwijking van 5 cm zoals in uw voorbeeld.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 20D : probleem met center AF punt?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                        Nu is mijn vraag : WAAR KAN IK DIT LATEN HERSTELLEN? Waar moet ik zijn in België? Of moet ik mijn camera laten omruilen/herstellen bij topfoto? Kan me niet schelen als het was kost, maar ik wil dit ASAP in orde krijgen! Graag jullie info!
                        Bij Topfoto is zeker het makkelijkst voor jou. Ingo volgt die dingen blijkbaar ook vrij goed op. Het alternatief is zelf contact opnemen met Canon Service of dat via een lokale winkel laten doen. Je hebt Europese garantie, dus...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 20D : probleem met center AF punt?

                          Heb mailtje gestuurd naar Ingo, zal eens zien wat hij voorstelt. Belangrijkste voor mij is dat het op (redelijk) korte termijn kan opgelost worden. Of dat nu is door de camera te wisselen voor een andere of door de mijne te calibreren maakt me niet uit.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: 20D : probleem met center AF punt?

                            Dit is mijn versie van een focus test.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 20D : probleem met center AF punt?

                              heb je het eigenlijk al getest op een stil voorwerp ?
                              want ik lees dat je het op je baby getest hebt ,maar het kind zal toch ook bewegen vermoed ik

                              Comment

                              Working...
                              X