Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turnfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Turnfeest


    Gisterenavond vanuit het publiek wat foto's gemaakt van het jaarlijkse optreden van de plaatselijke turnvereniging

    Exif 1/250" - F6.3 - 135mm - geen flits - ISO 10000 (!)



    mijn website : klik

  • #2
    Re: Turnfeest

    Hoge iso's zijn vaak nog ok wanneer het licht goed zit (zoals bij deze), het is vaak in de schaduwen of minder goed belichte delen dat het snel een boeltje wordt. Op deze resolutie valt het zeker niet zo op. Meestal ga ik op f/2.8 bij voorstellingen, maar ik ken je lens natuurlijk niet, dat had je in iso wel wat gespaard.

    Normaal ben ik niet zo fan van puur kleurlicht (het roze) maar hier gaat het wel goed samen met het blauw in de achtergrond.

    Comment


    • #3
      Re: Turnfeest

      Knap,
      geen gemakkelijke opdrachten die turnfeesten ;-)

      @Stefan_C
      F2.8 zou hier gekund hebben, omdat ze achter elkaar staan.
      maar het gaat meestal redelijk snel en dikwijls is bij f2.8 de dof wat klein als ze dicht bij elkaar staan.

      Ik gebruik bij deze optredens toch regelmatig een flash die hoog aan de zijkant staat.
      Met mijn Sony a77 was dat echt wel nodig, nu met de Nikon D750 is het minder nodig maar ik gebruik ze nog.

      Grootste nadeel, als ze iets ophangen aan een draad, zie je de draad wel goed door het flitslicht ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Turnfeest

        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
        Knap,
        geen gemakkelijke opdrachten die turnfeesten ;-)

        @Stefan_C
        F2.8 zou hier gekund hebben, omdat ze achter elkaar staan.
        maar het gaat meestal redelijk snel en dikwijls is bij f2.8 de dof wat klein als ze dicht bij elkaar staan.

        Ik gebruik bij deze optredens toch regelmatig een flash die hoog aan de zijkant staat.
        Met mijn Sony a77 was dat echt wel nodig, nu met de Nikon D750 is het minder nodig maar ik gebruik ze nog.

        Grootste nadeel, als ze iets ophangen aan een draad, zie je de draad wel goed door het flitslicht ;-)
        Goh, ik zit vaak op f/2.8 en dat valt goed mee qua focussen, ik gebruik wel continu scherpstellen en volg mijn onderwerp tot ik een fotomoment zie.

        Flitsen heb ik nog niet gedaan bij voorstellingen. Ik denk dat de balans tussen het licht voorhanden en het licht in de zaal wel goed moet zitten. Ik heb eens een voorstelling gezien die iemand gefotografeerd had met een stevige flits, en daar vond ik de sfeer van de zaal helemaal weg, terwijl ik wel op de videobeelden van de voorstelling zag dat er ruim voldoende licht was om iets mee te doen. Ook voor het publiek denk ik dat dit wel storend kan overkomen, indien je zoals ik op vraag fotografeer en dan wel probeer van elke danser(es) enkele foto's te kunnen geven, dan neem je wel frequenter foto's dan indien het 'voor jezelf' is.

        Comment


        • #5
          Re: Turnfeest

          De lens die ik hier gebruikte is de Nikkor 18-200 vr - keuze omwille van het bereik, je kan in close-up gaan, maar de dochter wil ook de volledige piramide erop als ze er staat.
          Nadeel is de mindere lichtsterkte F3.5-F5.6 maar ja de toestellen van nu zijn al veel minder ruisgevoelig toch.
          Flitsen doe ik niet - ik ben ook maar een gewone toeschouwer - en vaste flitsers plaatsen al helemaal niet.
          Concertfotografie doe ik ook wel eens - al gebruik ik dan wel een lichtsterkere lens - maar dit heeft daar veel van weg.
          dank voor de comments
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Turnfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Ik gebruik bij deze optredens toch regelmatig een flash die hoog aan de zijkant staat.
            Met mijn Sony a77 was dat echt wel nodig, nu met de Nikon D750 is het minder nodig maar ik gebruik ze nog.
            Met alle respect maar dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Niet alleen is het vervelend en niet respectvol naar de sporters, de mensen van de techniek èn de toeschouwers toe, maar bovenal is het gevaarlijk. Je zal maar een rondat salto doen en net als je uitstrekt een flash in je gezicht krijgen. Of een afsprong aan de rekstok en tijdens een gestrekte salto schroef een flits in je gezicht krijgen waardoor je als turner gedesoriënteerd bent en slecht neerkomt. En dan heb ik het nog niet over de balk of sprong. Sjonge toch. Als ik verantwoordelijke ben in de zaal bij optredens - en dat ben ik op verschillende evenementen - krijgen de binnenkomers die ik met een digitaal toestel spot direct een beleefde opmerking: foto's ok, geen flash. Doen ze het toch: tweede opmerking. 3 times your out ... Fotografen die een 'wild card' krijgen van mij bij grotere evenementen worden vooraf gebriefd dat ze geen flash mogen gebruiken. Bij overtreding: weg uit de fotografie zone.
            Ik zorg er wel voor dat er fotografen aanwezig zijn die foto's kunnen nemen zonder flash. Bij kleinere evenementen doe ik het soms zelf.

            [on/topic] Best wel leuke foto met fijne kleuren. Je had iets verder kunnen openen en een snellere sluitingstijd nemen. Had je niet zo hoog in iso moeten gaan maar alla, ik weet best dat het geen optimale omstandigheden zijn. Enne, je gaat het niet leuk vinden om te horen, maar als je dit fijn vindt en je er geluk uit puurt zal je moeten in je buidel tasten voor beter materiaal. Is zeker geen weggesmeten geld want de grootste investering zal naar glas gaan hetwelk normaal zijn waarde houdt.

            Mvg,

            Thierry

            Comment


            • #7
              Re: Turnfeest

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              Met alle respect maar dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Niet alleen is het vervelend en niet respectvol naar de sporters, de mensen van de techniek èn de toeschouwers toe, maar bovenal is het gevaarlijk. Je zal maar een rondat salto doen en net als je uitstrekt een flash in je gezicht krijgen. Of een afsprong aan de rekstok en tijdens een gestrekte salto schroef een flits in je gezicht krijgen waardoor je als turner gedesoriënteerd bent en slecht neerkomt. En dan heb ik het nog niet over de balk of sprong. Sjonge toch. Als ik verantwoordelijke ben in de zaal bij optredens - en dat ben ik op verschillende evenementen - krijgen de binnenkomers die ik met een digitaal toestel spot direct een beleefde opmerking: foto's ok, geen flash. Doen ze het toch: tweede opmerking. 3 times your out ... Fotografen die een 'wild card' krijgen van mij bij grotere evenementen worden vooraf gebriefd dat ze geen flash mogen gebruiken. Bij overtreding: weg uit de fotografie zone.
              Ik zorg er wel voor dat er fotografen aanwezig zijn die foto's kunnen nemen zonder flash. Bij kleinere evenementen doe ik het soms zelf.

              Mvg,

              Thierry
              Tja niet elk optreden van een turnvereniging hebben te maken met salto's, en afsprongen, enz... er is hier zeker geen gevaar bij.
              100% zeker.
              Een onderdeel van de turnkring is een dansgroep, en de sfeer is er hetzelfde als op deze foto's ;-)

              En als je bij de generale repetitie het even uitprobeert, en vraagt of het hinderlijk is...
              Ik heb het gevraagd aan groot en klein, geen probleem zeggen ze.
              Tussendoor en achteraf ook met wat publiek gepraat, ook zij hadden geen probleem.
              De flits gaat ook nooit richting publiek, dus nee, storend is deze echt niet.
              Ze wordt ook niet constant gebruikt en zeker niet op vol vermogen.

              Trouwens dit kleine evenement heeft geen fotografie zone of een aparte zaalverantwoordelijke ;-)

              En wat grote evenementen betreft, daar merk je dat de belichting een stuk beter zit, en lukt het gewoonlijk beter zonder flits.

              Dus nee, hier zie ik geen probleem voor het flitsen.

              Comment

              Working...
              X