Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

    Ik ben hier bezig een paar disks aan mijn nieuwe PC toe te voegen.
    Benevens de C-schijf zijn er nog 2 SATA-slots aanwezig waar ik wat kan inpluggen.

    Mijn grootste nachtmerrie is dat de Windows crasht en dat er geen sysyteemherstel mogelijk is.

    Ik heb al 1 schijf bij ingeplugd maar die moet natuurlijk door Windows zichtbaar gemaakt worden; daarbij krijg ik volgende mogelijkheden:

    * eenvoudig volume
    * spanned volume ( = geen optie want 1 schijf stuk, alles weg )
    * striped volume ( idem ? )
    * gespiegeld volume
    * raid 5 volume

    Ik dacht eerst aan "gespiegeld volume" , maar bij nader inzien is dit alleen maar een "bescherming" tegen data-verlies.
    Want stel dat er zich een ernstige Windows-crash voordoet op schijf A, dan zal de gespiegelde schijf toch ook zo reageren ?

    Dus ik denk dat ik die extra schijf dan maar als data schijf gebruik.


    De computer is een Dell computer, maar er zit niets van info bij.
    Hun site is wel zeer uitgebreid, maar voor een leek is dit toch een beetje zoeken.
    Momenteel ligt hij open, dus ik kan niet op de inhoud zoeken, maar ik dacht wel dat er ergens een restore map op zat.
    Maar ik zie nergens iets om dit in gang te zetten ?
    En kan ik zo geen USB-key aanmaken ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

    In het ergste geval installeer je Windows 10 dat je downloadt van Microsoft.
    Een PC waar één keer een W10 op geactiveerd was, daar kan je nadien terug op installeren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

      Thx, ik heb ondertussen toch wat uitleg gevonden op de site van Dell.
      Effe nachtlezen.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Thx, ik heb ondertussen toch wat uitleg gevonden op de site van Dell.
        Effe nachtlezen. [emoji3]
        Net thuis, kon dus niet veel typen.
        Op hun site staat toch de (beknopte) handleiding van het toestel?
        Maar veel heeft men daarvan eigenlijk niet nodig want het belangrijkste heb je al gevonden ... hoe openen en waar zit alles.
        De rest is eerder algemene informatie die minder merk/type afhankelijk is.

        In elk geval zou ik nooit een nieuwe schijf toevoegen aan een bestaande om die te vergroten en striping zou ik nog veel minder doen.
        Twee schijven in spiegelbeeld (mirroring) is ideaal voor gegevensbescherming maar helpt niet bij een gecrashte Windows.
        Maar als je mirroring gebruikt, dan moeten uw schijven even groot zijn of de opslag wordt beperkt tot de kleinste alsook de snelheid tot die van de traagste.

        Ik snap wel niet waarom je absoluut een schijf van 500 GB wil, je kan de andere toch ook herverdelen zonder eerst iets te moeten wissen?
        Enfin, voor zover je die ondertussen nog niet volgezet hebt. [emoji16]

        En vergeet niet ... een extra BU is altijd aangeraden!

        Edit: Hoe zou je de Windows-schijf bij u gaan spiegelen?
        Die RAID werkt toch enkel tussen de twee vrije sloten?
        Of kan je daar ook voor kiezen in combinatie met de ingebouwde?
        Last edited by VerSeg; 27 april 2018, 22:11.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

          Die van 500 GB heb ik nog van de laptop, anders ligt die hier toch maar te liggen.
          Raid, daar heb ik van afgezien, zou ook niet nuttig zijn zoals je zegt. Toch niet voor Windows BU.

          Maar ik heb wel een graag een fysiek afzonderlijke DATA-schijf.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

            Ik vind RAID enkel nog goed voor NAS. Plus je schijven moeten dan nog allemaal even groot zijn qua capaciteit, niet? Dus nieuw enkelvoudig volume all the way voor PC

            Ik heb hier een 250GB M.2 SSD voor OS. Voorlopig staan daar documenten nog bij op maar die gaan binnenkort op een tweede M.2 SSD van 1TB. Ik wacht hiervoor op de nieuwe Samsung 970 Evo die blijkbaar minder snel warm wordt.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe PC: hoe disks gebruiken ?

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik vind RAID enkel nog goed voor NAS. Plus je schijven moeten dan nog allemaal even groot zijn qua capaciteit, niet?
              Zoals reeds in een eerdere reactie vermeld, schijven moeten niet even groot zijn maar het wordt dan wel beperkt tot de grootte van de kleinste.
              Om geen verlies te hebben is het wel aangeraden om twee dezelfde te hebben.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X