Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sipwell

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sipwell

    Iemand ervaring met sipwell waterkoelers voor thuisgebruik. We zitten met heel kalkrijk water dat nu ontkalkt wordt en hierdoor elke smaak mist. Ik denk er nu aan om voor drinkwater over te schakelen naar sipwell of iets dergelijks. De frisheid en de smaak van het water vind ik echt wel aangenaam.

    Heeft iemand ervaring hiermee ? Kostprijs ? Bruiswater maken ?

    Vriendelijke groeten en alvast bedankt op voorhand voor jullie tips

    Peter

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

  • #2
    Re: Sipwell

    Op mijn vorige werkplek stond zoiets.
    Voor deftige debieten is dat OK, maar vergeet niet dat het toestel zelf ook regelmatig moet gekuist worden, anders krijg je schimmelsmaakjes.

    Geen idee wat het kost als particulier.

    Comment


    • #3
      Re: Sipwell

      Verleden jaar werd mijn echtgenote aangesproken aan de ingang van de Carrefour. Het was een aanbod om gratis thuis de waterkwaliteit te komen testen, waarmee ze akkoord ging. Heb haar gezegd dat "gratis" niet bestaat, en dat er wel een addertje van onder het gras zou komen.
      2 dagen later kwam ik 's avonds thuis en er stond een Sipwell dispenser in de keuken met een waterfles van 10 liter.
      Het apparaat mocht een maand gratis getest worden. Indien je het binnen de 30 dagen niet goed vond, moest je enkel bellen om het terug op te laten halen.
      Als je langer dan 30 dagen hield, kreeg je een contract.
      Dat contract was echter zeer onduidelijk. Je kon de dispenser kopen @ 250€, ofwel leasen @ 40€/maand met een driemaandeljkse onderhoudsbeurt (ontsmetten, filters vervangen, enz.) inbegrepen. Er was ook een "all you can drink" formule met een vaste prijs per maand. De prijs van een 10-literfles was ongeveer 7€. Een grotere fles werd afgeraden omdat wij maar met zijn tweetjes zijn, en omdat het nogal lastig is om de grote fles te plaatsen. Echtgenote had geen enkel formulier of afleveringsbewijs moeten ondertekenen en geen banknummer moeten opgeven.
      Ikzelf zag geen enkel voordeel in de dispenser tegenover de flessen van 1,5 liter die we altijd in de koelkast hadden staan. De smaak was ook niet beter dan die van het goedkoopste plat water uit de supermarkt. Ik heb een vorm van smetvrees en vroeg me ook af wat er allemaal in die herbruikbare flessen kan gezeten hebben. Bovendien hoorde je ieder uur de compressor gedurende een tiental minuten draaien (de dunne pvc kast isoleerde het geluid niet) en het "heet" water was onvoldoende warm om het voor een tas thee te gebruiken.
      Ik heb er een verbruiksmeter tussen geplaatst. De koelcompressor verbruikte 230W en de waterverwarmer (doorstroom) 500W.
      Het was een model dat geen bruiswater kon geven.
      Na 3 weken gebeld dat ze de dispenser terug mochten komen halen. De dispenser heeft uiteindelijk bijna 3 maanden in de inkomhall gestaan tot een koerier hem kwam ophalen. Niets meer gehoord van de leverancier.
      Kan praktisch zijn in een kantoor of wachtzaal, maar voor een gezin met 2 personen is het overkill.
      Last edited by notex; 26 april 2018, 10:52.

      Comment


      • #4
        Re: Sipwell

        Bedankt voor deze duidelijke analyse. Ik verschiet wat van de prijs: 7 EUR voor 10 liter. Ik koop mijn water bij Auchan in Frankrijk en betaal tussen 0,11 en 0,17 per liter.

        Mijn besluit is genomen. Die Sipwell komt er niet in.

        Bedankt

        Peter

        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Sipwell

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          . Ik verschiet wat van de prijs: 7 EUR voor 10 liter. Ik koop mijn water bij Auchan in Frankrijk en betaal tussen 0,11 en 0,17 per liter.
          Aan een tarief van 0,11 tot 0,17€ per liter kunnen ze het natuurlijk niet aan huis leveren. Die camionettes rijden niet op water en de chauffeur moet ook betaald worden.

          Comment


          • #6
            Re: Sipwell

            Als je goedkoper wil dat flessen (en zelfs dan), denk dan aan een goede waterfilter die op kraantjeswater werkt.
            Dan zou je het milieu ook nog een goede dienst moeten bewijzen.

            Comment


            • #7
              Re: Sipwell

              Op het werk hebben we een paar van die Sipwell dispensers staan, het water smaakt niet slecht, maar het water dat hier thuis uit de kraan komt vind ik persoonlijk beter dan het Sipwell water.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Sipwell

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Als je goedkoper wil dat flessen (en zelfs dan), denk dan aan een goede waterfilter die op kraantjeswater werkt.
                Dan zou je het milieu ook nog een goede dienst moeten bewijzen.
                Misschien heb je het nu over een omgekeerd osmose-membraan en dan zwijg ik, maar ik wil de eerste filter nog zien (een Norit-filter is iets totaal anders en is in feite geen filter maar gaat adsorberen) die iets uit kraantjeswater haalt. De proef op de som nemen is heel simpel : "filter" het en damp het uit, 10 keer na elkaar in dezelfde kom. Een andere truc is : maak er ijsblokjes van.

                Eén van mijn oudleerlingen vertelde me over het werk dat ze deed aan de universiteit van Aken : invloed onderzoeken van van menselijke anticonceptiehormonen op vissen (die zitten de hele tijd in het water), als Dr. Ir. weet ze wel wat ze doet...
                Ik heb haar op de man af gevraagd als dit een probleem vormt en ze zei volmondig JA. Mijn tweede vraag was als waterzuiveringsinstallaties ze er kunnen uit halen, daarop was haar antwoord : in % 90 van de installaties : NEEN ! Die spullen zijn actief in de grootteorde van nanogrammen.

                En voor wie water koopt in plastieken flessen moet ik zeggen dat de meeste plastics weekmakers bevatten, veel onder hen lijken op hormonen (nonylfenol bv). Kunnen hormonen dan niet kapotgemaakt worden ? Jawel, maar deze die bedoeld zijn voor menselijk gebruik worden volgens mijn informatie extra stabiel gemaakt.

                Maar dat je al deze zaken kan uitfiltreren met een eenvoudig filterke moet je me maar eens wijsmaken op een blauwe maandag : homogene oplossingen passeren gewoon los door een klassieke filter, met colloïden geef ik je nog een kans, hoewel....

                Comment


                • #9
                  Re: Sipwell

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Aan een tarief van 0,11 tot 0,17€ per liter kunnen ze het natuurlijk niet aan huis leveren. Die camionettes rijden niet op water en de chauffeur moet ook betaald worden.
                  Ik vermoed dat ze bij Auchan ook wel winst zullen maken op hun Cristalline-water en ze leveren natuurlijk een paar keer 10 liter per keer.

                  Maar goed, ik blijf voorlopig wel naar Grand-synthe rijden. [emoji3]

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sipwell

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Misschien heb je het nu over een omgekeerd osmose-membraan en dan zwijg ik, maar ik wil de eerste filter nog zien (een Norit-filter is iets totaal anders en is in feite geen filter maar gaat adsorberen) die iets uit kraantjeswater haalt. De proef op de som nemen is heel simpel : "filter" het en damp het uit, 10 keer na elkaar in dezelfde kom. Een andere truc is : maak er ijsblokjes van.

                    Eén van mijn oudleerlingen vertelde me over het werk dat ze deed aan de universiteit van Aken : invloed onderzoeken van van menselijke anticonceptiehormonen op vissen (die zitten de hele tijd in het water), als Dr. Ir. weet ze wel wat ze doet...
                    Ik heb haar op de man af gevraagd als dit een probleem vormt en ze zei volmondig JA. Mijn tweede vraag was als waterzuiveringsinstallaties ze er kunnen uit halen, daarop was haar antwoord : in % 90 van de installaties : NEEN ! Die spullen zijn actief in de grootteorde van nanogrammen.

                    En voor wie water koopt in plastieken flessen moet ik zeggen dat de meeste plastics weekmakers bevatten, veel onder hen lijken op hormonen (nonylfenol bv). Kunnen hormonen dan niet kapotgemaakt worden ? Jawel, maar deze die bedoeld zijn voor menselijk gebruik worden volgens mijn informatie extra stabiel gemaakt.

                    Maar dat je al deze zaken kan uitfiltreren met een eenvoudig filterke moet je me maar eens wijsmaken op een blauwe maandag : homogene oplossingen passeren gewoon los door een klassieke filter, met colloïden geef ik je nog een kans, hoewel....

                    Ons kraantjeswater is prima drinkwater, er wordt zelfs gebotteld kraantjeswater verkocht (de goedkoopste merken), en er zit altijd residu in water.
                    Zelfs Spa, Chaudfontaine en andere fancy namen hebben residu en zelfs zout in het water.
                    En in weet ook dat een filter geen opgeloste zouten tegen houdt.
                    Omgekeerde osmose zou wel heel veel verwijderen, maar ik weet niet of dat zo gezond is.
                    In elk geval drink,je beter geen gedistilleerd water, dat is pas echt slecht en zelfs gevaarlijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sipwell

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Als je goedkoper wil dat flessen (en zelfs dan), denk dan aan een goede waterfilter die op kraantjeswater werkt.
                      Dan zou je het milieu ook nog een goede dienst moeten bewijzen.
                      Maar zijn water is nu blijkbaar niet goed van smaak door de ontkalker, een waterfilter gaat de smaak toch niet terugbrengen?

                      Langs de andere kant, wij hebben ook een ontkalker en het kraantjeswater is nog drinkbaar ... wel iets anders dan zonder de ontkalker.
                      Wel zien dat men ook niet te veel ontkalkt.
                      Anders een afzonderlijk kraantje voorzien met niet ontkalkt water, velen doen dat blijkbaar om mee te koken en van te drinken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sipwell

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        In elk geval drink,je beter geen gedistilleerd water, dat is pas echt slecht en zelfs gevaarlijk.
                        Dat is volgens mijn weten nog nergens op een betrouwbare manier wetenschappelijk aangetoond maar idd : het verhaal doet al de ronde van in mijn studententijd.
                        Ik wil daarop het volgende zeggen : 150 jaar geleden had niemand waterleiding en dronken de meeste mensen regenwater, dit kan op het vlak van mineralen de vergelijking met gedestilleerd aan. Ze sneuvelden echt niet bij bosjes, en als er als eens iets ernstigs was dan was dat omwille van bacteriële origine.

                        Als je je mineralen moet halen uit voornamelijk kraantjeswater dan ben je echt wel niet goed bezig hoor !

                        Trouwens : ken je de reden waarom ons water zo hard is ?

                        En ik ga nog iets vertellen : het zal wel al gemeenzaam geweten zijn dat waterkokers prima indicatoren zijn voor het kalk in het water. Wel, ik heb meerdere keren mogen verblijven bij vrienden op een boerderij op IJsland, er lag daar gewoon een socarex in hun (privé) meer. De waterkoker die ze daar al jaaaaaren gebruikten had niet de minste sporen van kalk (ik heb er spontaan om gevraagd omdat het me direct opviel). Dat van dat gevaarlijke aspect van gedistilleerd is m.i. compleet uit de lucht gegrepen, hoewel ik weet waar het vandaan komt : op puur elektrochemische basis kan gedestilleerd worden beschouwd als "vrij agressief" voor metalen buizen, zeker wanneer je metalen combineert met verschillende E°-potentialen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sipwell

                          Hier wat wetenschap.

                          Een paar glazen is ok, maar 10 glazen na een marathon kan de dood veroorzaken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sipwell

                            Hallo!
                            Iemand ervaring met hervullen van Sipwell flessen? Lukt dat?

                            Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sipwell

                              Met kraantjeswater ? Of met flessenwater van 0,15€ per liter in plaats van het Sipwellwater dat 0,7€ kost per liter, en het apparaat gebruiken om het water te koelen .
                              Dan kan je beter een kan van 1,5 liter kraantjeswater in de koelkast zetten (als het voor persoonlijk gebruik is).
                              Last edited by notex; 21 april 2021, 07:08.

                              Comment

                              Working...
                              X