Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

    De wilde duiven populatie groeit hier blijkbaar buiten proportie.

    Ons terras, voetpad, parasol, luifeldoek… de was aan het droogrek, ze ontsnappen niet aan de duivenpoep.

    Hun favoriete wc is blijkbaar aan de ingang van de zijdeur en aan mijn garagepoort. Mijn auto durf ik niet meer parkeren aan mijn oprit: ik heb eens een vol uur nodig gehad om een opgedroogde str.. van het koetswerk te verwijderen, heel omzichtig met veel warm water en reinigingsproducten. En aangezien mijn echtgenote ooit bijna een oog heeft verloren door een vallende duiven******, zijn we niet tuk op die gasten.

    We hebben op de punten van ons dak pinnen laten plaatsen maar ze vinden het geen probleem om ernaast te gaan zitten.

    Hier https://www.vangkooien.nl/contents/n...kooi_duif.html vind ik alleen maar lapmiddelen vermoed ik. Ik denk nu aan geluiden van havik en/of slechtvalk via een draadloze speaker te genereren..maar ja, dat is ook niet evident te organiseren vrees ik. En succesfactor?

    Suggesties?

  • #2
    Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

    Kan je niet af en toe eens schieten met een luchtgeweer. Er wel naast schieten hé, enkel om ze schrik aan te jagen. Misschien lukt dat, de moeite om het eens te proberen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

      Ik heb in mijn antennemast jaren een plastic uil gehad. De meeste vogels bleven dan wel weg. Helaas kon die uil niet op de top staan en kwamen er toch soms vogels op de bovenste antenne zitten. Je kan altijd proberen met silhouetten of plastic modellen van roofvogels. Zet ze wel zo hoog mogelijk, men heeft mij altijd wijsgemaakt dat vogels weten dat roofvogels alleen naar beneden kijken.

      Apparaatjes met roofvogel geluiden werken misschien wel maar enerveren na een tijdje mogelijk je buren.
      Blijkbaar werken geluiden van soortgenoten in nood ook om vogels te verjagen.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

        Korte termijn oplossing: doodschieten. Zeer waarschijnlijk illegaal.
        Lange termijn oplossing: kijk na waar ze vandaan komen, en waarom er zoveel bij u in de buurt zitten. Misschien strooit één van de buren wel elke dag een emmer brood en mais uit?

        Comment


        • #5
          Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

          tijdje geleden in de Action , zwart plastic "roofvogels "gezien, zou je kunnen monteren in de buurt (boom, dak,...)
          -alarmpistool bij valavond afvuren, zodat het onveilig lijkt om zich te "nestelen "
          groetjes
          Luc
          Groetjes

          Lukathi

          Comment


          • #6
            Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

            Ik moet er wel bijzeggen, vanuit ervaring met kraai en houtduif bestrijding: alarmpistool, plastic roofvogels etc blijven niet lang werken, ze wennen er snel aan.

            Comment


            • #7
              Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

              Duiven zijn de vervangers van wat ooit ratten waren. Ze kweken even snel, passen zich evensnel aan aan onze leefgewoontes en ze brengen evenveel gevaarlijke ziektes met zich mee.
              Het enige wat goed werkt is ervoor te zorgen dat ze zich niet voor planten.
              Je kan hiervoor de nesten (de eieren schudden) maar dan begin je aan een dagdagelijkse taak.
              Er voor zorgen dat er GEEN water te vinden is nabij het huis (dakgoten, waterplassen, fonteinen, ...)
              Er voor zorgen dat er GEEN eetwaren te vinden zijn in de omgeving
              Verder proberen de populatie uit te dunnen. Ja, he diervriendelijk je ook kan zijn, ze zijn een pest aan het worden en trop est trop.
              Eliminatie door het houden van een kat, katten, maar daar moet je er wel voor zorgen dat die op hun beurt niet voor een kattenboom gaan zorgen.
              Eventueel door jagers laten neer schieten, hoe onpopulistisch dit ook moge klinken
              Eventueel eens bij een valkenier gaan en over het probleem spreken. Het plaatsen van fake roofvogels (valken en uilen) kan helpen.
              Je kan ook de oude CD's gebruiken. Je hangt die op (veel) aan lange touwen en hangt die op een redelijke hoogte. Ze hebben (aanvankelijk) wel een schrik van die plotse onvoorspelbare blinkende vlakken. Trouwens dit gebruik ik al jaren in de kersenboom met een heel positief effect.

              Eventueel eens nagaan waar die mannen vandaan komen. Horen die bij een woonhuis, ga er eens praten.

              Pee is. DUiven hebben een hemelse pest aan plotse hevige waterbuien. Waneer je ze zit neerzitten kan het helpen die op dat ogenblik in een waterbad onder te dompelen. Na een paar keer zoeken ze andere plaatsen op.
              Ik heb ooit deze pestmannekes en hun klasgenoten eksters op bezoek gehad in de tomatenserre. Ze vonden het superleuk de vruchten onderaan aan te pikken zodat de tomaten die dag kapot waren en aan de planten begonnen te rotten.
              Op een bepaald ogenblik zaten er zo'n 6 duiven en 2 eksters in de serre. Deur dicht en dan lekker met een hevige waterstraal een 20-tal m3 water erin gehoosd. Ik had kompasie met die beesten en de eksters lieten zich vallen alsof ze dood waren (is een afweermechanisme en daar best niet in trappen). Ik kan je garanderen een gekrijs en getjilp ..
              De serre is dan gesloten gebleven gedurende een paar uur waar op regelmatige tijd nog een goed gespoten werd. Je zag de anderen in de bomen verdwaasd en verschrokken het gebeuren en het lawaai ...
              Sederdien staat de serre nog altijd open... Duiven en eksters zijn niet e zien in een straal van 20m
              Dus die mannen goed nat spuiten onder hevige druk indien je kan.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                Een goede en smakelijke oplossing: de duiven vangen en opeten , zeer lekker en voedzaam , enkel als't een ouwe rakker is klaarmaken in de snelkookpan.

                Veel plezier & smakelijk
                M.

                Comment


                • #9
                  Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                  Vogels behoren tot de natuur zoals de zon bij de zomer. Vogels dragen door hun getjilp bij tot het goede humeur, zodat men het liefst meteen mee zou willen tjilpen. Jammer genoeg richten vogels [...]


                  Dit lijkt me dan toch net iets diervriendelijker.
                  De prijs lijkt me ook OK voor een experimentje.

                  Schieten.... zonder vergunning, en in bewoond gebied is dat een slecht idee. Je gaat vrij snel de politie aan je deur hebben, en je bent je 'wapen' kwijt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                    In Mortsel weten ze er wel raad mee.

                    webcam

                    Comment


                    • #11
                      Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      https://www.reichelt.com/be/nl/?ARTI...hoCKbUQAvD_BwE

                      Dit lijkt me dan toch net iets diervriendelijker.
                      De prijs lijkt me ook OK voor een experimentje.

                      Schieten.... zonder vergunning, en in bewoond gebied is dat een slecht idee. Je gaat vrij snel de politie aan je deur hebben, en je bent je 'wapen' kwijt.
                      Er is geen vergunning nodig voor luchtdrukwapens (voor zolang het nog duurt want bepaalde modellen hebben de impact van een .22)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                        Je hebt inderdaad geen vergunning nodig, maar je mag niet schieten in open lucht, laat staan op duiven.

                        Als je dat toch doet, dan komt de politie je wapen in beslag nemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                          Dank aan alle bijdragers voor de tips.

                          De Reichelt Solar-Vogelabwehr 360° zou het proberen waard zijn maar het bereik (7 m) is net te kort voor mijn dakpunten en -nok.

                          Zoals sommigen hier al melding maakten van gewenning (o.a. aan nep roofvogels)…: ik heb hier een partij gras gezaaid en het staat hier vol met schuin in de grond geplaatste betonijzers waaraan op 1 m hoogte CD's vrolijk hangen te kletteren en lichtflitsen rondstrooien. Ik merkte dat er minder ongewenst bezoek was, maar moet er wel bijzeggen dat ik zeer veel tijd in de tuin doorbracht. En....nu, na goed een week, wagen sommige duiven zich al op die plekken om te gaan pikken.

                          Mijn tuinslang ligt klaar maar tegen dat de harde straal hen kan treffen zijn ze al weg. Die gasten zijn toch nog alert en zien en horen alles!

                          Ik slaagde er één seizoen in een nest te ontdekken en te tolereren in mijn hoge bamboes en aan "geboortecontrole" te doen door de eieren eruit te schudden, en dit op het einde van de broedtijd om zo te vermijden dat er al te snel nieuwe eieren kwamen. Maar dat is dan ook maar één vd allicht vele nesten in de wijdere buurt.

                          Een even diervriendelijke tactiek wordt succesvol toegepast in grote steden, maar is voor een particulier niet te doen. (gecontroleerd voederen met maïs, vermengd met R-12, een medicijn dat normaal gebruikt wordt tegen parasieten bij braadkippen. In een voldoende hoge dosis verstoort het de vruchtbaarheid van de vogels. ) (vb hier te lande: http://www.knack.be/nieuws/planet-ea...al-827131.html)

                          Ik denk nu een valkenier te raadplegen, toch misschien roofvogelgeluiden te proberen (wou toch sowieso draadloze speaker aanschaffen) en misschien eens met duivenhouders te spreken over het vangen van duiven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Je hebt inderdaad geen vergunning nodig, maar je mag niet schieten in open lucht, laat staan op duiven.

                            Als je dat toch doet, dan komt de politie je wapen in beslag nemen.
                            ...daar dacht ik ook al aan...zou het helpen als ik hen dan verklaar dat ik met mijn fototoestel aan het schieten was ? of dat mijn bamboes aan het schieten zijn en ik gewoon terugschoot..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Duiven overlast.. 't wordt teveel voor Corneel

                              Dit gaat iets verder...of het echt goed werkt weet ik niet...http://https://anti-duiven.nl

                              Comment

                              Working...
                              X