Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

    Hallo,

    Volgende zomer ga ik op reis naar Zuid-Afrika, en ga daar deelnemen aan een aantal safari's: Pilanesberg NP, Krugerpark en Senelala Private Game Reserve.
    Ik twijfel over welke lenzen ik zou aanschaffen/meenemen.

    Ik heb twee NIKON-body's: een D5500 en een oudere D3100 (die ik momenteel eigenlijk niet meer gebruik, maar hiervoor dus wel).
    Op mijn D5500 gebruik ik op m'n reizen hoofdzakelijk een TAMRON 18-270mm. Deze zou ik graag vervangen door een NIKON 18-300mm. Ik ben niet zo tevreden over de Tamron lens: bouwkwaliteit is niet optimaal (rubberen ring verliest z'n vorm) en een trage AF in vergelijk met m'n andere NIKON lenzen (ondermeer een 105mm Macro).

    Ik twijfel of ik ook een langere tele zou aanschaffen. M'n oog viel op de SIGMA 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary. In dat geval zou ik de 270mm (of 300mm, als ik 'm aanschaf) op m'n D3100 monteren.
    Uit andere topics leid ik af dat zo'n lange tele niet altijd nodig is.
    Heeft iemand ervaring met safari's in bovenstaande parken, en zo ja: is een 270mm of 300mm voldoende of maken de extra mm's wel degelijk het verschil tussen een gewone en een goede foto (al hangt dat uiteraard nooit alleen van de lens af
    En nog een vraag: zou de 150-600mm van SIGMA scherper zijn dan de 18-270mm van TAMRON (in het overlappende gebied tussen deze twee lenzen)?

    Alvast bedankt voor de feedback!

  • #2
    Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

    Ik heb 3j geleden die parken bezocht met een EOS 70D en 70-300mm L lens. Een mede reisgenoot had een 60D mee met 100-400 L.

    Ik had die 70-300 speciaal gekocht voor die reis en had ik het geweten, ik had de 100-400 genomen. Sommige dieren zijn dicht genoeg maar in andere situaties is 100mm meer (of zelfs nog meer), gewenst.

    Je moet rekenen dat er enorme grote weide vlaktes zijn waar je kilometers ver kan kijken, je loopt niet rond in een zoo ;-)

    In de Nikon markt en de lenzen die je voorsteld, ben ik niet thuis. Maar je maakt zo een reis maar 1 keer dus ik zou niet besparen op materiaal.

    Ik heb die 70-300 verkocht na die reis met € 100 verlies. Vele malen goedkoper dan huren.
    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

    Comment


    • #3
      Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

      Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht
      Hallo,


      En nog een vraag: zou de 150-600mm van SIGMA scherper zijn dan de 18-270mm van TAMRON (in het overlappende gebied tussen deze twee lenzen)?

      Alvast bedankt voor de feedback!
      In het overlappende gebied zal de Sigma zeker de overhand hebben. De meeste telelenzen zijn op hun zwakst naar het grootste telebereik toe.
      De Tamron zit dan al op zijn maximum, de Sigma nog maar halfweg.
      Bovendien kan zo'n superzoom van Tamron het nooit halen van een echte telezoom. De optische constructie van breedhoek naar tele is daarvoor te complex.
      Bij groot wild is een 300 mm meestal voldoende. Bij vogels en kleiner wild heb je echt die extra mm nodig.
      Het hangt er ook van af hoe je reist (selfdrive of georganiseerd, groep of privé) en waar.
      De Sigma 150-600 C is een betaalbare optie met goede kritieken.
      Wil je nog iets beter, dan kijk je best eens naar de Nikon 200-500.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

        Ik kan niets zeggen over de Sigma 150-600 C. Wat ik echter wel kan meegeven is dat de Tamron 150-600 G2 een top lens is en je zeker in overweging moet nemen als je ook gaat kijken vaan de Nikon 200-500. De scherpte en VR is van een heel ander niveau dan mijn nu reeds verkochte Nikon 70-300.

        Zelf heb ik ook nog overwogen om de Sigma C te kopen, maar ik wou echt wel de weathersealing en las ook hier en daar dat de sport versie ietwat scherper was. De Tamron zit naar mijn gevoel tussenin de twee Sigma modellen. De Tamron 150-600 G2 heeft weathersealing (voorkomt ook stof! Wat veelal een probleem is bij superzooms), weegt niet zo veel als de Sigma Sport, is 300 euro goedkoper, heeft een arca-swiss mount en is haarscherp zelfs op 600mm. Enige nadeel t.o.v. de Sigma C is een meerprijs van een kleine 300 en is iets zwaarder.
        Merci en groetjes :)
        Insta | Flickr | Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

          Ik schrijf dit vanuit het Kruger park waar ik 2-3x per jaar ben voor safari.
          Inderdaad, 2 bodies is perfect en voor mezelf is dit steeds met:
          De Nikon 70-200mm f/2.8 op een FX body
          De Nikon 500mm f/4 op een DX dan wel FX body
          En ik heb ook nog een Nikon 105mm f/2.8 macrolens mee

          Ik doe enkel dieren en heb niet het gevoel een lens tekort te hebben voor onder de 70mm en doe dit zo al jaren.
          Een 150-600mm is zeker te overwegen of misschien ook de Nikon 200-500mm f/5.6.

          Comment


          • #6
            Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

            OK, bedankt voor de reacties!

            Over de aankoop van de tele hoef ik dus niet meer te twijfelen. Blijft natuurlijk nog de keuze: welke?
            Gezien de vele goede reviews en de relatief voordelige prijs denk ik dat het de SIGMA 150-600 C wordt. Wel jammer van het ontbreken van de weathersealing.
            Bestaan er eventueel beschermhoezen tegen stof (waarbij je uiteraard wel nog de zoom en schakelaars goed kunt bedienen)?

            Comment


            • #7
              Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

              Ik zag ondertussen dat de SIGMA 150-600 C wel degelijk stof- en spatwaterdicht is...

              Comment


              • #8
                Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

                Opletten:

                "Weather sealing is a question mark. Sigma advertises both version of this lens as being “dustproof and splashproof,” but if you read further into the technical specs of these lenses, some questions arise. The Sport version is later described as having “dust and splashproof construction” while the Contemporary is only described as having a “dust and splashproof mount.” "
                Bron

                Naar mijn mening betekend dit dat er nog steeds makkelijker vocht of stof in de lens kan geraken waar de lens beweegt. Maar qua prijs/scherpte moet de C niet onderdoen
                Merci en groetjes :)
                Insta | Flickr | Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

                  Stof is een issue in Afrika, maar mits wat oplettendheid kan je dit grotendeels beperken.
                  Gezien het een zoomlens met grote reikwijdte betreft zal je nauwelijks van lens moeten wisselen.
                  Je kan je beide bodies voorzien met elk een lens (1 met 28-270 en 1 met 150-600), handig en sneller. Sensor komt niet bloot te staan.
                  Inzake stof binnentrekken bij het zoomen zelf, is het gewoon wat opletten en dit uiteraard niet doen tijdens een stofwolk.
                  De kans op regen is allicht heel klein gedurende de droge zomerperiode in Zuid-Afrika.
                  Elke avond materiaal nazien en grondig reinigen hoort er ook bij.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Elke avond materiaal nazien en grondig reinigen hoort er ook bij.
                    Nogmaals dank voor de feedback.
                    Ik neem aan dat je met 'grondig reinigen' enkel het reinigen van de behuizing van body en objectief bedoelt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke zoomlens op safari in Zuid-Afrika

                      Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht
                      Nogmaals dank voor de feedback.
                      Ik neem aan dat je met 'grondig reinigen' enkel het reinigen van de behuizing van body en objectief bedoelt?
                      Inderdaad, al hou je natuurlijk ook stof op de sensor in de gaten.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X